Re: LN-TUA: Er maskinen på vei ut av SAS flåten?
Som andre har skrevet her, hadde TUA noen barnesykdommer, og ble sett på som et "mandagsfly". Det ga opphav til en del interessante episoder. For eksempel den gangen TUA skulle fly KRS-FBU en dag hvor de-icing var nødvendig. Flygerne hadde snakket om hvor mange feil det var på TUA, så stemningen var satt. Etter de-ice på Kjevik, glemte de å skru på packene igjen, og maskinen tok av uten trykk-kabin. Å glemme packene har skjedd før (og kommer til å skje igjen), og derfor er det en del barrierer på plass. Første barriere (tror det er i 12500 fot), er et horn som varsler at det ikke er trykk på skuta. Men - Boeing hadde jo som mange vet gjort det slik at lydsignalet var det samme som på bakken når take-off configuration warning ble utløst. Gutta i cockpit hørte hornet - tut, tut ,tut - så på hverandre og konkluderte raskt: Ja, der ser du - TUA, bare tull. Take-of configuration warning her oppe! Hornet ble stille, og maskinen klatret videre, fortsatt uten trykkabin. Neste barriere - rundt 15000 fot datt maskene ned i kabinen og master caution kom på i cockpit. Noen sekunder gikk, kabinsjefen kom inn og lurte på hva som skjedde. Cockpit snudde seg, så "banan-jungelen" i kabinen, så opp i taket og skjønte straks hva som hadde skjedd.
Etter dette ble episoden håndtert prikkfritt, TUA landet trygt og fint på Fornebu, PAX'en var fornøyd, og rapporten som ble skrevet var detaljert og lærerik - til nytte for alle.