LN-TUA: Er maskinen på vei ut av SAS flåten?

Re: LN-TUA: Er maskinen på vei ut av SAS flåten?

LN-TUA
Boeing 737-705 (28211/33) 1998
PI (LN-SUA)(s.d.)
Reg 15.04.98 (midl 13.04.98) ILFC, USA (op Braathens ASA, Fornebu, ”Ingeborg Eriksdatter”), 30.10.00 betydelig skadet i hangar; rep

ER det noen her inne som kan oppdatere oss andre på hva som skjedde med -TUA 30.10.00?

Espen

Sitter faktisk i LN-TUA akkurat nå, skal straks av gårde til BOO. Flott gammel dame :)

Takk for det bildet, LN-KOG! Jeg var ganske involvert i innfasingen av de første NG'ene i BU, og regner med at sjåføren i tauetraktoren er undertegnede. :)
Det var forøvrig et ganske omfattende evenement, med musikere på vingen og ut av dører, Benedicte Adrian, blant annet. Veldig hyggelig dame.;)

Såvidt jeg husker ble den ikke satt i trafikk før dagen etterpå, vi måtte få ekstra balansevekter til sideroret da Boeing's mislykkede forsøk på å lakkere nordlyset hadde brakt balansen på roret helt til grensen. Og da halen ble foliert røk vi utenfor. Boeing måtte, noe beskjemmet, stjele vekter fra production line og sende over... Etter en del prøving og feiling klarte forøvrig våre egne lakkerere senere å lakkere nordlyset slik at vi slapp å foliere hele halen, bare det som noen noe respektløst kalte "spyttklysa".

Og den ble et smertensbarn den første tida. Det er riktig at et team fra Boeing kom over ved første C-sjekk og gjorde en haug modifikasjoner, om shimmy dampers ble installert da er jeg ikke sikker på, men det er fullt mulig. Uansett satte noen ned foten da TUA holdt på å riste av banen på LGW en tid før, og crewet nektet å ta den hjem igjen uten videre. Det var jo et tankekors at brakettene for montering av shimmy dampers var på plass allerede ved levering. Etter første C-sjekk ble den nok en del bedre, og etter ennå en C-sjekk et par års tid etterpå var den like bra (om ikke bedre) enn de andre.
Til semmern kan jeg si at jeg tror at i hvert fall et par til ble levert uten demperne, men er ikke sikker.

Last edited:

Det er interssant all den tid flyet ble levert 13/4. Noen tar feil - og det er ikke meg denne gangen :old

Fra Kay Hagbys standardverk

Stemmer sikkert. Og basert på at seremonien var 17/4, var nok bildene mine fra 18/4. Står '9804' bak på bildene også - husker jeg tok dem på timefoto for å få dem ut på den berømte siden 'Airlines of Norway'. :old

Stemmer sikkert. Og basert på at seremonien var 17/4, var nok bildene mine fra 18/4. Står '9804' bak på bildene også - husker jeg tok dem på timefoto for å få dem ut på den berømte siden 'Airlines of Norway'. :old
Det stemmer nok, og Andreas, jeg må jo innrømme at det var nettopp bildet ditt som fikk meg til å stille spørsmålet. :) Nå vet vi mer og databasen blir rettet opp :)

Flott bilde, KOG :) Jeg likte også nordlyset. Vet du om dette var samme dag som den ble satt i trafikk, eller om det kanskje skjedde dagen etter?

Hvis bildet er tatt på Sola om morgenen 17 april ble den satt i trafikk samme dag. Jeg fløy med den fra Kjevik til Fornebu som BU216 på ettermiddagen 17 april 1998. Synes også at nordlys-skjemaet var stilig, kunne kanskje gjort seg enda bedre med en hvit stripe mellom det røde og blå? Uansett adskillig bedre enn det litt kjedelige og trauste skjemaet som kom de siste årene til Braathen.

Jeg har ingen notater på dato for "avdukingen" og evenementet i den sammenhengen, så jeg kan ikke nekte for noe i den sammenhengen, annet enn at dette foregikk et stykke utpå ettermiddagen. Så datoen får LN-KOG redegjøre for.
Men jeg vil nekte for at flyet ble satt i trafikk samme dag som "avdukingen". Jeg har en anelse om at det opprinnelig var planen, men det ble forpurret av den manglende balansering av sideroret, nevnt i posten min lenger opp.

Datoen er 17/4. Det skrev jeg på diarammene to dager etterpå. Seremonien var et stykke ut på dagen denne fredagen. Vi hadde god tid hele dagen uten stress av noe slag. Vi fikk vandre rundt i hangarene og på oppstillingsplassen foran hangarene. Det var en del interessant der.

Jeg vil tro at det er rundt midt på dagen - gitt skyggen fra den flotte Stavangersola:colgate: Litt mer seriøst: Det var mange som fløy inn fra Oslo og vi kom inn i puljer fram til ca 10:00-10:30.

OK, da begynner bitene å falle på plass i mitt hode. Vi (jeg :cool:) tauet flyet fra linje 2 i H6C til H6B hvor det skulle skje. Jeg husker også at Trond Myhre (han fra Rorbua) kom stormende ut i regnet for å dirigere hvordan de ville ha flyet parkert i hangaren. Dette var nok på formiddagen, for prøvene startet før lunsj. Det husker jeg klart siden jeg ble "innestengt" i flyet sammen med nevnte frk.Adrian (jeg skulle simulere "flyvertinne" til å åpne døren da hun skulle ut for å synge - den "ekte" flyvertinnen var ikke kommet ennå). Det resulterte jo i en del misunnelige blikk rundt lunsjbordet etterpå... :colgate:
Så jeg anslår at showet ble avholdt et stykke utpå ettermiddagen, uten å kunne tidfeste dette nøyaktig.
Og jeg står på at flyet ikke gikk før dagen etter. Nattskiftet monterte de før omtalte balansevektene på sideroret.

...... Uansett satte noen ned foten da TUA holdt på å riste av banen på LGW en tid før, og crewet nektet å ta den hjem igjen uten videre. Det var jo et tankekors at brakettene for montering av shimmy dampers var på plass allerede ved levering.

Artig recap Stone, jeg var en av 2 første styrmenn som ble sjekket ut og fløy TUA mye den sommeren bla mange turer til Chios da vi med "henne" slapp mellomlanding på Thesaloniki på vei hjem. Når det gjelder ovennevnte tror jeg det var på Stansted men uansett LON ;)

Da synes jeg det passer å vise bildet til LN-MOW fra første dagen i service på FBU, og morsomt at KOG fikk tatt den 17/4 og MOW 18/4. (Selv hadde jeg ikke mulighet for å dra ut å se den før 24/4..)

Ja, dette ble jo starten på en ny epoke i Braathens historie, og kanskje egentlig også starten på slutten.... Ikke akkurat valget av nytt flymateriell, men så mye annet :-(

Jeg blir glad hver gang jeg kan fly -TUA. Første gangen var så sent som 24.11.2004 LGW-BGO BU596 (og da hadde jeg allerede rukket å fly -TUG, -TUE, -TUH, -TUC, -TUD, -TUI og -TUL en eller flere ganger, undrende på om jeg "aldri" skulle få noen tur med nr 1 - TUA. Heldigvis har det blitt mange turer med henne etter det, og siste så langt var 21.06.2016 TOS-OSL SK4431.

Takk for flotte bilder.

Espen

Har flere bilder fra første rotasjon på FBU.

LN-TUA.jpg

LN-TUA_2.jpg

LN-TUA_4.jpg

LN-TUA_5.jpg

Som andre har skrevet her, hadde TUA noen barnesykdommer, og ble sett på som et "mandagsfly". Det ga opphav til en del interessante episoder. For eksempel den gangen TUA skulle fly KRS-FBU en dag hvor de-icing var nødvendig. Flygerne hadde snakket om hvor mange feil det var på TUA, så stemningen var satt. Etter de-ice på Kjevik, glemte de å skru på packene igjen, og maskinen tok av uten trykk-kabin. Å glemme packene har skjedd før (og kommer til å skje igjen), og derfor er det en del barrierer på plass. Første barriere (tror det er i 12500 fot), er et horn som varsler at det ikke er trykk på skuta. Men - Boeing hadde jo som mange vet gjort det slik at lydsignalet var det samme som på bakken når take-off configuration warning ble utløst. Gutta i cockpit hørte hornet - tut, tut ,tut - så på hverandre og konkluderte raskt: Ja, der ser du - TUA, bare tull. Take-of configuration warning her oppe! Hornet ble stille, og maskinen klatret videre, fortsatt uten trykkabin. Neste barriere - rundt 15000 fot datt maskene ned i kabinen og master caution kom på i cockpit. Noen sekunder gikk, kabinsjefen kom inn og lurte på hva som skjedde. Cockpit snudde seg, så "banan-jungelen" i kabinen, så opp i taket og skjønte straks hva som hadde skjedd.

Etter dette ble episoden håndtert prikkfritt, TUA landet trygt og fint på Fornebu, PAX'en var fornøyd, og rapporten som ble skrevet var detaljert og lærerik - til nytte for alle.

Etter de-ice på Kjevik, glemte de å skru på packene igjen, og maskinen tok av uten trykk-kabin. Å glemme packene har skjedd før (og kommer til å skje igjen), og derfor er det en del barrierer på plass. Første barriere (tror det er i 12500 fot), er et horn som varsler at det ikke er trykk på skuta..

LOL - høres kjent ut ......... :stir

Hadde ikke de første BU-leverte NG'ene hardere neselegsdemping enn CL, og som pilotene slet litt med under landing å venne seg til i begynnelsen? Og at Boeing relativt raskt modifiserte leg'en.

Etter dette ble episoden håndtert prikkfritt, TUA landet trygt og fint på Fornebu, PAX'en var fornøyd, og rapporten som ble skrevet var detaljert og lærerik - til nytte for alle.
Da regner jeg med at nevnte flygere kunne hjelpe teknisk med å montere alle maskene på plass igjen som en passende straff? :colgate:

Det der var nok ingen engangsforeteelse, nei. En gang returnerte en -500 og påsto at trykkabin ikke virket og påsto hardnakket at bleed- og packswitches var satt der de skulle. Dessverre for ham var det enkelt for oss å finne Takeoff rapporten som flyet sendte via ACARS. Den viste noe helt annet.....

Forøvrig skal cabin altitude warning komme på ved kabinhøyde 10000 fot, og maskene faller ved 14000 fot.

Velkommen til forumet, forresten!

Hadde gleden av å være med LN-TUA på en noe forsinket OSL-TRD nå i ettermiddag. Syntes det var svært sprek klatring ut av Gardermoen selv med tilnærmet fullt fly. 24K-motorer er nok kjekt å ha når man ligger etter rutetabellen - og da tilgir man glatt litt sliten respatex-følelse i kabinen.

Nå ser det ut som det er kroken på døra. Etter hva jeg hører via bakveier er den planlagt utfaset 30. april.

Back