SK LN-RRG - status

Re: LN-RRG

Aha, det er altså litt trangt. Kjekt å vite. Lurte nemlig på om det var kraftig risting e.l. som gjorde den til en "terrormaskin" :)
 
Re: LN-RRG

RRE, RRF og RRG er alle av samme "Air Europa"-opphav, og RRF er favorittmaskina mi.... Så alle deler ikke den oppfatning av at de er så horrible :) Sjekker inn tidlig og mekker meg rad 5-6, synes de er fine jeg! Interiøret er litt så som så, lyseblått skinn som ser slitt ut, men god komfort.

RRE, RRF og RRG går ofte til Longyearbyen og Gran Canaria av en eller annen merkelig grunn ;)
 
Re: LN-RRG

Maskinen var opprinelig bestilt av Air Europa - altså charter på "høyt nivå" - derfor er avstanden mellom setene ikke helt på linje med resten av flåten. Har det blitt meg fortalt ;)

Jeg vil si at det er charter på "lavt nivå" - i tillegg til det Thomas nevner er setene tykke med korte sitteputer som både gir dårlig benplass (fordi setene i seg selv tar opp mye plass) og dårlig sittekomfort om man har litt lange bein...skaiplasten på setene trekker heller ikke opp....
 
Re: LN-RRG

Jeg vil si at det er charter på "lavt nivå" - i tillegg til det Thomas nevner er setene tykke med korte sitteputer som både gir dårlig benplass (fordi setene i seg selv tar opp mye plass) og dårlig sittekomfort om man har litt lange bein...skaiplasten på setene trekker heller ikke opp....

Nettopp de korte seteputene er egentlig det største problemet. En har ingen støtte til beina i tillegg til null og niks beinplass.

De samme seteputene gjør vel at den blir langt mer behagelig for jenter, ettersom de er kortere i beina, og dermed får langt bedre støtte.
 
Re: LN-RRG

Ikke bare det, men setene er 'ut fra veggen' og er dermed smalere enn andre 737/320-seter. Det er de eneste setene jeg ikke kommer nedi med telefonen festet til beltet ..
 
Re: LN-RRG

OK - dårlig formulert ... jeg er ikke spesielt bred, men normalt kan jeg sette meg i et flysete uten å måtte hekte futteralet av beltet. Setene er for meg ukomfortabelt smale og hadde fungert dårlig på amerikansk innenriks, for å si det slik .. ;)
 
Re: LN-RRG

RRE, RRF og RRG er alle av samme "Air Europa"-opphav, og RRF er favorittmaskina mi.... Så alle deler ikke den oppfatning av at de er så horrible :)
RRE, RRF og RRG går ofte til Longyearbyen og Gran Canaria av en eller annen merkelig grunn ;)

RRF er også min favoritt, godeste Frøydis ja. Vi ble hadde litt med hverandre å gjøre tidligere i vinter, derfor favorittstemplet!;) At hun og sine to "forhatte" brødre flyr mer eller mindre fast på LYR er bærre lækkert! (Og jeg synes ikke det er merkelig i det hele tatt!) Det har sine grunner at jeg sier det og det er samme grunn gjør at Las Palmas/Chania flyene våre helst bør gå med noen av de andre (de ekte SAS -883) flyene altså!!!:fly
 
RRF er også min favoritt, godeste Frøydis ja. Vi ble hadde litt med hverandre å gjøre tidligere i vinter, derfor favorittstemplet!;) At hun og sine to "forhatte" brødre flyr mer eller mindre fast på LYR er bærre lækkert! (Og jeg synes ikke det er merkelig i det hele tatt!) Det har sine grunner at jeg sier det og det er samme grunn gjør at Las Palmas/Chania flyene våre helst bør gå med noen av de andre (de ekte SAS -883) flyene altså!!!:fly

Care to elaborate? Hva er grunnene?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Re: LN-RRG

Care to elaborate? Hva er grunnene?

Grunnen er ganske enkelt at disse tre flyene ikke har sliding carpet i det største fremre lasterom (lasterom nr. 2) de har bare bak (nr. 3). Det gjør de bedre egnet når det er mye store tunge kolli (gruveutstyr f.eks) som skal opp til Svalbard. Slike må sikres med surringsstropper og det er ikke mulig når sliding carpet er installert. Når det derimot er snakk om sydenchartere med mye bagasje (mange store og tunge kofferter) så er det mye bedre å ha sliding carpet der også.

http://www.telair.com/narrowBody_slidingCarpet.html
 
Se det ja, noe som vi som "hater" denne konfigen som passasjerer ikke tenker på.

:-)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Re: LN-RRG

Air Europa har vel gått mer i retning av vanlig ruteselskap de siste årene, med blant annet Skyteam-medemskap. Har de fortsatt med håpløs charterbeinplass i eco likevel eller har de egne maskiner tiltenkt chartervirksomheten?
Hvor kommer egentlig prinsippet om at charter nødvendigvis må være high density fra?
 
Re: LN-RRG

Grunnen er ganske enkelt at disse tre flyene ikke har sliding carpet i det største fremre lasterom (lasterom nr. 2) de har bare bak (nr. 3). Det gjør de bedre egnet når det er mye store tunge kolli (gruveutstyr f.eks) som skal opp til Svalbard. Slike må sikres med surringsstropper og det er ikke mulig når sliding carpet er installert. Når det derimot er snakk om sydenchartere med mye bagasje (mange store og tunge kofferter) så er det mye bedre å ha sliding carpet der også.

http://www.telair.com/narrowBody_slidingCarpet.html

Nå er det jo mange flere -800 i SAS som ikke har sliding carpet i #2 og da ;)
 
Re: LN-RRG - dårlig rykte?

Jeg likte meg veldig godt ombord i LN-RRF!

Fløy den til ALC, og LN-RRU hjem igjen... Ifjord. Likte -RRF veldig bra!
 
Re: LN-RRG - dårlig rykte?

For crew så er dette det vi kaller bastardmaskiner. Eller
LN-RRElendig, LN-RRForferdelig og LN-RRGrusom. En ting er comforten for pax, den skal ikke jeg si så mye om, da jeg sjelden har vært passasjer ombord.
Men problemene for kabincrew på disse er først og fremst galleyene hvor det er null benkplass, og boilere som er for lave til våre kanner. Det er trangt, og det er vanskelig å preppe en vogn for service.
Videre er det null skapplass til crew bagasje, og ingen ekstraplass for håndbagasje som er ekstremt viktig når maskinene brukes til spesielt Stockholm og København. (mange her som ikke sjekker inn noe bagasje) Alt skal med inn i kabinen, venter bare på at noen kommer med en stressless stol ;-)

Årsaken til at disse brukes mye til LYR og LPA er at de har en god rekkevidde, med maks payload. Enkelt og greit.

Nå skal disse maskinene bygges om innvendig, sammen flere andre -800 maskiner. Jobben er begynt.
Det skal bli færre versjoner av 737-800 i SAS farger. Alt for mange ulike i dag.
 
Re: LN-RRG - dårlig rykte?

Jeg reiste hjem med RRG på lørdag det var bra personel og god plas
 
Re: LN-RRG - dårlig rykte?

Naja, dette darlig omrykte... Noen liker a klage, og samtidlig ser de pa hver öre... Tar disse omtaler med en litt klyppe salt!

Fra en rent operativ perspektiv kan det vaere ok a ha noen sub-typer, dersom man har tilstreklig store del-flater. SAS har jo ogsa forskjellige versjoner av sine -883. Men 3 stykker er selvsagt langt under alt hva kan anses lönnsomt.

A bygge om en maskin er likevel ingen lett sak. Det krever en god del engineering work og a bytte ut stoler er da den minste job. Skal det forandres galley osv. sa trenger man sertifisering for dette. Derfor tar det tid, fordi det trenger noen som planer dette, sa ma alt til LT og godtkjennes og deretter kan man gjöre den fysiske jobben og sette fly tilbake i traffik.

Med hensyn til SAS sine AoG rater og flate-situasjon kan det bare skje i vinter. Sa lenge ma alle, pax og crew likesom, finne seg til situasjonen. Fordi dersom de tre fly ville ikke har vaert i flaten, sa ville det har vaert mindre seter til salgs og mindre antall arbeidsplasser...

SAS har likevel laert av episoden, og de brukte -700 som kommer vil bli ombygd til -783 standard for de kommer til SK. Selv om det kan bety at det vil ta lengre enn SAS haper...
 
Re: LN-RRG - dårlig rykte?

SAS har likevel laert av episoden, og de brukte -700 som kommer vil bli ombygd til -783 standard for de kommer til SK. Selv om det kan bety at det vil ta lengre enn SAS haper...

Interessant. Vet du hvem som skal gjøre dette arbeidet? Blir det SAS selv eller et eksternt firma?
 
Re: LN-RRG - dårlig rykte?

Hallo!

Ser nå på Flightradar at både -RRF og -RRG, står registrert som 737-883. Er dette riktig? Trodde de var en av 737-8FZ, det var de hvertfall før.

Noen som kan forklaringen på dette?
 
Back
Top