• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

LN-FAV på sin siste reise

SK1399

ScanFlyer Silver
LN-FAV på sin siste reise

Fikk snappet med meg noe informasjon fra en samtale på TWR frekvensen her på HAU mens jeg var på jobb i dag, som sikkert skulle interessere noen..

Coast air`s J31 LN-FAV ba om clearence og startup som Coast 6, for flyets aller siste flytur. Maskinen skal i fremtiden fungere som skruobjekt for flytekniker studenter ved LSK på Kjevik. (i følge samtalen på radioen)
Etter avgang fra bane 32 her på HAU gjorde flyet en 180 graders, og kom in for et low-pass, før det fortsatte til KRS. Dessverre fikk jeg ikke tatt noen bilder...Nesten litt vemodig..

Har også hørt noen rykter om at LN-FAJ har lidd samme skjebne i dag, men har ikke fått det bekreftet....
 
Re: LN-FAV på sin siste reise

Originally posted by SK1399
Har også hørt noen rykter om at LN-FAJ har lidd samme skjebne i dag, men har ikke fått det bekreftet....
Herved bekreftet. Den fløy som CST4 litt tidligere på dagen.
 
Re: LN-FAV på sin siste reise

To fine maskiner som jeg har hatt mange, mange turer med.

Da har vel Coast 6 J31/32 igjen, pluss LN-VIP.
 
Re: LN-FAV på sin siste reise

Ryktene sier at styret i Coast i disse dager tar beslutning om hvorvidt de skal kvitte seg med alle J31/32 (dem beholder antakeligvis LN-VIP til charter) og i stedet bygge opp en enhetsflåte med ATR-maskiner.
 
Re: LN-FAV på sin siste reise

Kan vel også nevnes at -FAJ og -FAV var de to eldste maskinene i flåten til BX, fra henholdsvis '83 og '82.
 
Re: LN-FAV på sin siste reise

Hadde jeg bare visst det. Så det kom inn en Jetstream som så ut til å skulle ta en low-pass, men jeg så ikke mer til det. Skulle vært der og ordnet bilder, men men...
 
Re: LN-FAV på sin siste reise

Originally posted by LN-BRK

Ryktene sier at styret i Coast i disse dager tar beslutning om hvorvidt de skal kvitte seg med alle J31/32 (dem beholder antakeligvis LN-VIP til charter) og i stedet bygge opp en enhetsflåte med ATR-maskiner.

Er nok mer en bare rykter :wink
 
Re: LN-FAV på sin siste reise

Hadde vært fint med ATR42-500 da, men leasing for slike er vel for drøy ;)
 
Re: LN-FAV på sin siste reise

fokker 70 er også et fly de tenker på i enhets flåten.
 
Re: LN-FAV på sin siste reise

Jeg tror ikke Coast kommer til å selge alle sine JS31/32 med det første. De har kontrakt
med Statoil som krever 2 Jetstreams, og de har VDB-ruten som vel også er nødt til å gå
med Jetstream.
 
Re: LN-FAV på sin siste reise

Hvorfor må VDB ruten gå med Jetstream? (vel bortsett fra volumet er det vel ikke andre årsaker?)
 
Re: LN-FAV på sin siste reise

egentlig kunne VDB-ruten gått med en Caravan.... det burde holde for å få med de som skal fly der...
 
Re: LN-FAV på sin siste reise

VDB? Ka e det?

Statoil-ruten må vel heller ikke gå med Jetstream så lenge dem tilbyr den setekapasiteten som står i kontrakten. ATR kan nok også fint brukes på Brønnøysund siden det er en lang kortbane.
 
Re: LN-FAV på sin siste reise

VDB = Fagernes Leirin Lufthavn.

Er en anbudsrute mellom OSL og VDB

Tatt en ett par ganger når Guard Air humpet rundt med en Do228 der :p
 
Re: LN-FAV på sin siste reise

Kan ikke tenke meg noe annet at det vil bli for dyrt å bruke ATR for Statoil og VDB.
Anbudene er vel gitt med tanke på å bruke JS31/32.
 
Re: LN-FAV på sin siste reise

Nå i julestrida er det "mange" som bruker VDB, men ellers kunne denne fint blitt fløyet av en C-172.
 
Re: LN-FAV på sin siste reise

Takk for bekreftelsen, LN-ATC.


Med hhv. 23 og 24 år i tjeneste, så var det kanskje på tide de gikk av med pensjon.

Originally posted by C172

fokker 70 er også et fly de tenker på i enhets flåten.

Klarer ikke helt å se for meg at Coast har et marked som ligger å venter på dem, med såpass store fly... Flere ATRer høres derimot mer naturligt ut for BX
 
Back
Top