• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

LN-BUF fra OSL

tosfreight

ScanFlyer Silver
Ankom for en liten time siden OSL med LN-BUF (SK4425), og vi parkerte på stand 6 (tror jeg det var, ved siden av 14), og måtte gå ut fra maskinen i ei trapp. Forøvrig artig for en liten flyfreak som meg selv å få se flyene fra bakkeplan igjen...

Men - noen som vet hvorfor vi parkerte der? Skal BUF noe spesielt i kveld eller i morgen tidlig siden vi parkerte så uvanlig?

Mvh Eivind, på vei til SVG

Replying to Topic 'LN-BUF fra OSL'

Normalt når det er fullt på de andre parkeringene. Stand 6 er ikke ideel akkurat for en 737.

BUF skal ikke gjøre mer i kveld, men den er oppsatt på SK7465 til KLX (Kalamata) i morgen tidlig. Mer vet ikke jeg.

Takk for svar. Da måtte de vel taue maskinen til utlandspiren først?

For det første;

Stand 6

Denne bruker vi SOM REGEL, og jeg sier som regel da det ikke er sikkert vi til enhver tid er like konsekvente hos oss, alt etter hvem som jobber :spin: men denne brukes helst til commuter flights som WF, BX, DX etc. Har vi i rushtidene eller av operative årsaker ingen andre gater ledige bruker vi glatt stand 6 til ventende fly istedet for fjernparkering og bussing av passasjerer...

Fo det andre, det med at park/stand 6 ikke er optimal for B737 etc så stemmer forsåvidt det da det ved en full maskin ut fra stand 6 vil bli veldig fullt nede i commuter-loungen. Er derimot avgangen halvfull eller mindre, er det INGEN problemer å sette en B737 der. Den eneste problemet vi opplever der er at SGS & SK sjelden klarer fremskaffe en trapp der med en gang når vi må ta stand'en i bruk da disse er sikkert opptatte på andre maskiner. Det vil da oppleves en del venting, hvilket sikkert mange lesere også har opplevd ved parkering på 6.

For det tredje har nok mine kollegaer idag satt maskinen der da det i dag er svært mange flymaskiner inn til OSL i kveld. I tillegg for å begrense tauedistanser mest mulig bort til utenlandsområdet setter vi gjerne en slik maskin der om denne IKKE skal i hangaren og fjernparkeringer er disponert til andre maskiner...

Det er også mest sannsynlig at fjernoppstillingsplassene vi har på innland & utland er disponerte til maskiner som skal taues ut og inn i løpeat av kvelden og natten....og siden LN-BUF da ikke skal mere idag, stoppet tidlig for kvelden, muligens IKKE skal i hangaren og alle innlands fjernparkeringer om natten gjerne brukes til DY, NB og chartermaskiner, og fjernpark utland til SK, LH etc er nok dette grunnen...

Phu, tror jeg har fått med det meste nå, hvis ikke, spør mere

:nor

Noe spesielt ifm trafikken ikveld, eller er det generelt mye trafikk på søndagskvelder?

Takk for opplysende svar, ENGM Ramp! Det er rart hva vi nerder synes er interessant. Mitt kjære reisefølge (min samboer) kunne ikke forstå hvorfor jeg var så opptatt av at vi parkerte der vi parkerte.... :spin:

Originally posted by tosfreight

Det er rart hva vi nerder synes er interessant. Mitt kjære reisefølge (min samboer) kunne ikke forstå hvorfor jeg var så opptatt av at vi parkerte der vi parkerte.... :spin:

Ja, min frue bryr seg ikke engang om hvilken flytype vi flyr med.....:D

Også en belgier kan bli parkert på gate 6 som dette bilde viser

OSL_Gate6_at_night.jpg

Back