• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

LN-BRD mot Nord...

Originally posted by andeik

Originally posted by EK 007

er den blitt solgt?

Nei, SAS har bare leaset den og nå var det på tide å levere den tilbake.

Er vel på tide å stille spørsmålet hvorvidt at Aeroflot faktisk har et langt bedre budskjett og vedlikeholdsprogram om dagen til sine fly ??!???

SAS har jo bevisst skrumpet inn vedlikehold på alle fronter til et absolutt minimum den siste tiden, Q400 ulykkene beviser jo dettte, da man ikke kan finner ut at gjenger/mutterere er virkelig så rustne at det må to alvorlige ulykker til for å skjønne problemet.
(Ny)-rike russere har jo allverdens av penger om dagen, t.o.m vårt eget forsvar nå som må plage våres F-16 med å holde oppsyn... noe som ikke har vært dagligdags på 15 år np.....

Siste innlegg bør ikke kommenteres...men Aeroflot Nord har et flott design!!!

LN-BRD var jo forøvrig den første 500-maskinen som BU skaffet seg. Men det vet vel alle..:colgate:

Originally posted by Boeing

LN-BRD var jo forøvrig den første 500-maskinen som BU skaffet seg. Men det vet vel alle..:colgate:

Det er vel feil. LN-BRC var vel først, og kom i 1990. LN-BRD kom vel samme året, men etter LN-BRC.

LN-BRA og LN-BRB var 737-400 maskiner...

LN-BRC levert til Braathens S.A.F.E 7. mars 1990
LN-BRD levert til Braathens S.A.F.E 19. april 1990

LN-BRC Håkon IV Håkonsson s/n 24650 levert 07.04.90.
LN-BRD Harald Gille s/n 24651 levert 15.04.90.

Originally posted by spikeld

.... da man ikke kan finner ut at gjenger/mutterere er virkelig så rustne at det må to alvorlige ulykker til for å skjønne problemet.

Naa skal man huske at det er fabrikanten som anbefaler frekvensen disse sjekkene .. at dette skjedde med to SAS-maskiner er helt tilfeldig. Det skunne like gjerne ha skjedd med f.eks. Tyrolean eller Horizon.

Originally posted by LTH

Originally posted by Boeing

Det er vel feil. LN-BRC var vel først, og kom i 1990. LN-BRD kom vel samme året, men etter LN-BRC.

LN-BRA og LN-BRB var 737-400 maskiner...

LN-BRC levert til Braathens S.A.F.E 7. mars 1990
LN-BRD levert til Braathens S.A.F.E 19. april 1990

Ops..ja du har nok rett. Trodde det var omvendt jeg. Noen som foresten vet hvor LN-BRC er blitt av?

Originally posted by Tommy777

Originally posted by spikeld

Originally posted by andeik

Originally posted by EK 007

er den blitt solgt?

Nei, SAS har bare leaset den og nå var det på tide å levere den tilbake.

Er vel på tide å stille spørsmålet hvorvidt at Aeroflot faktisk har et langt bedre budskjett og vedlikeholdsprogram om dagen til sine fly ??!???

SAS har jo bevisst skrumpet inn vedlikehold på alle fronter til et absolutt minimum den siste tiden, Q400 ulykkene beviser jo dettte, da man ikke kan finner ut at gjenger/mutterere er virkelig så rustne at det må to alvorlige ulykker til for å skjønne problemet.
(Ny)-rike russere har jo allverdens av penger om dagen, t.o.m vårt eget forsvar nå som må plage våres F-16 med å holde oppsyn... noe som ikke har vært dagligdags på 15 år np.....

Hjelpe meg...

Det er bra at kunnskapen er på topp før du driter deg ut med et slikt innlegg....

Sist gang jeg sjekket, leverer flyprodusenten en vedlikeholdsplan som skal følges, inkludert ettersyn. Dette følger SAS på lik linje med andre flyselskaper. Når da en del ryker etter et meget lavt antall cycles, er det nok flyprodusenten som må svare for feilen, ikke flyselskapet...

Det blir det samme som å si at det er min feil at motoren på bilen min røyk etter 5000 km fordi jeg ikke sjekka en del som bilprodusenten sa skulle fungere...

Når det gjelder nyrike russere, hva har det med Aeroflot og forsvaret å gjøre??

Hjelpe meg....

Når det gjelder nyrike russere så har det bare med at en meget stor gruppe russiske investorer/personer - og selskaper har en langt større formue (og dermed ressurser) å bruke på til blant annet utforsking av vedlikehold, ENN HVA MAN SER I DAGENS EUROPA.... deriblandt SAS. Her følger man produsentens vedlikeholdskjema fra A til Å og "that's it". NOTHING MORE !! Ikke som nevnt tidligere i denne tråden, hvor blant annet vårt gamle gode Braathens hadde en såpass dyktig stab, som kunne forutsi problemer..... Dette finner man ikke i dagens system i denne verdensdel.... desverre.

Originally posted by TOS

spikeld: Jeg tror nok ikke at Aeroflot Nord driver med mer vedlikehold enn selskaper her vi bor. At det finnes mange nyrike russere er helt riktig, men veldig mange av disse flyr nok uansett ikke med Aeroflot Nord. Vedlikehold er ikke noe man investerer i for å tjene penger på kort sikt iallefall, så de nyrike finner nok andre investeringsobjekter enn vedlikehold.

Kanskje de ikke investerer dirkete i vedlikeholdet, men de investerer nok mer enn gjerne i sine flyselskap ja.....

Ser ut som gamle LN-BRD nå er ferdig i Russland. Returned to lessor, så spørs vel om det kanskje blir huggeren nå?

Boeing 737 -505 24651 1842 VP-BRP SmartAvia ferried 01-02dec20 ARH-KEF-BTV-SHD on return to lessor ex LN-BRD

Back