Litt vel heftig landing

De aller største flyene lander man vel med en del "crab", hvordan er dette på "mindre" fly som B737, A320, Dash 8 etc?


På Dash 8 lander vi alltid med crossed controls. Begrensningen på større fly som lander med crab over en viss sidevindsstyrke er vel ofte at motorene henger under vingene og dermed kan ta nedi banen ved landing.
 
Kan det ha vært mørkt ute i kombinasjon av dårlig bruk/ikke bruk av værradar? Det har jo skjedd før. Jeg tviler sterkt på at de bevisst har fløyet i gjennom CBen.
 
For meg så det ut som at denne 320 virkelig var nær en katastrofe. Tipper det var rimelig svett stemning både foran og bak i dette flyet

HVOR nært tror dere som flyr selv at denne 320 var fra et totalhavari ?
 
HVOR nært tror dere som flyr selv at denne 320 var fra et totalhavari ?


Jeg tror nok den var et stykke unna havari. Det ser som regel mye mer dramatisk ut enn det faktisk er. Men de kunne vel med litt mer uflaks slått vingetippen eller motoren nedi. Det hadde i det minste blitt dyrt.
Ved landing under slike forhold legger man på ganske mye på hastigheten over threshold. Ergo har man mye mer energi å manøvrere på dersom gust som dette slår til. Så lenge flymaskinen flyr godt (som det ser ut på bildet), så har man gode odds for å stabiliserer flyet i en go-around. Speed is life!
 
HVOR nært tror dere som flyr selv at denne 320 var fra et totalhavari ?

Søk på a.net på populære bilder fra gamle flyplassen i Hong Kong, så skal du se at en god del flyhar lagt igjen biter av motoren der, og at de har kommet helskinnet opp/ned og det ikke har vært så mye ulykker som mengden "pod strikes" tilsier. :)

-A
 
Ser ikke helt heltestatusen. For det første kom han ikke ned (..men det er vel ikke hans skyld..), og for det andre tok han en G/A - hvem andre ville ikke gjort det samme?
 
Skal vi overføre en slik heltestatus til norske forhold, så er alle Widerøe-piloter på kortbanenettet helter. Opptil flere ganger hver vinter ;)
 
er det noen andre som får opp dette bildet ??
Fikk det opp hjemme, men ikke her på jobb (pokkers brannmurer og slikt)
 
Hehe, Thomas, pressen klarer vinkle det slik....det er jo som TCAS sier, om en drar rundt på kortbanenettet kan en da virkelig se noen landinger som er ganske så heftige, for å si det mildt, eller hva er din erfaring TCAS? Har du hatt noen heftige selv?
 
Så fikk VG tak i saken!

Umiddelbart ble flytypen forvandlet (av VG) til " Lufthansa Airbus 329"...

Ikke nok med det, men ser ut som de tar æren for opptaket også...
Riktignok står det: med tillatelse fra .....

men burde ikke han som filmet bli spurt om tillatelse ?
 
Last edited:
Back
Top