Litt vel heftig landing

Ja, de vet å lage fengende overskrifter "Katastrofe-pilot hyldes som en helt"....

Men, ble flyet wing fence skadet eller ikke? Virker i så fall ikke som om noen medier har fått det med seg.

Skal vi overføre en slik heltestatus til norske forhold, så er alle Widerøe-piloter på kortbanenettet helter. Opptil flere ganger hver vinter ;)

For meg er dere iallefall helter....!:D

Videoen har nådd nyhetene i USA. Så den akkurat på Today show (NBC). Var ikke noe snakk om heltstatus der...

Og TVN er enda dårligere stillt.
"I den kraftige vinden maktet ikke kapteinen å holde flyet rett når det skulle lande"
Var vel noe i den duren de sa. Og da i den meningen, nesa rett mot rullebanen under innflygningen.

Ikke noe kjekt å se denne videoen. Det er lærerikt. Her burde piloten avbrutt landingen tidligere. Da hadde han vært en helt.

Ikke noe kjekt å se denne videoen. Det er lærerikt. Her burde piloten avbrutt landingen tidligere. Da hadde han vært en helt.

... men da hadde bare vaert 'nok en avbrutt landing' og ingen villa ha hoert om det ... :p

Har selv landet 'sidelengs' sittende i cockpit paa Keflavik. For gutta som kjoerte var det bare en vanlig dag paa kontoret.

Man flyr et fly, og er det på bakken, så takser man. Med mindre man tar av eller lander. Da tar man av eller lander (-: F-16 flys forøvrig også en stund etter landing, siden vingene gir såpass mye løft/drag at man kan holde nesen oppe til rundt 80-90 knop og så fly nesehjulet ned på rullebanen. Ser man en F-16 bli takset fort, så vil man se at haleflatene/-rorene beveger seg mye. Det er fordi flyet "tror" at det flyr, og forsøker å jevne ut ujevnhetene på bakken, som den tolker som turbulens. :cool:

Vel, med referanse til intervjuer med 3 av passasjerene, så oppfattet ikke de landingsforsøket som annet enn litt røffere enn vanlig. Først da de så videoen etterpå gikk det opp for dem hva som hadde skjedd.

Her er det mange Forumister som har vært med på like, eller enda tøffere, landinger, så begrepet "helt" tror jeg vi skal ligge.

Jeg var selv med under en avgang fra Funchal for noen år siden der noen og enhver holdt på å pisse i buksa.................

Enig med C172. Han burde avbrutt tidligere for å oppnå heltestatus i mine øyne. Hva med stabilized konseptet?

Enig med C172. Han burde avbrutt tidligere for å oppnå heltestatus i mine øyne. Hva med stabilized konseptet?

Når man ser på filmen så var vel hele innflygingen veldig stabil og kontrollert opp mot en tilsynelatende stabil sidevind. Ikke før han skulle sette seg nedpå ser det ut til at han fikk en skikkelig vindkule som gjorde at dette ble mer spektakulært en de fleste satte pris på.
Eller hva sier dere som lever av å lande store og små fly ?

Ser ut som en vanlig Braathen landing på Flesland en vinterdag med sidevind.
Ordet Helt er vel å strekke begrepene for langt her, eh...?

Når man ser på filmen så var vel hele innflygingen veldig stabil og kontrollert opp mot en tilsynelatende stabil sidevind. Ikke før han skulle sette seg nedpå ser det ut til at han fikk en skikkelig vindkule som gjorde at dette ble mer spektakulært en de fleste satte pris på.
Eller hva sier dere som lever av å lande store og små fly ?

Ja, innflygingen ser ut til å være stabilisert og fin (kun basert på det vi kan se selvfølgelig). Vinden ser også forholdsvis laminær ut med jevn styrke, uten de store kastene før akkurat da de skal sette seg. Hadde det vært noe som skulle tilsi at de burde gått rundt tidligere, så hadde de mest sannsynlig gått rundt tidligere. Pilotene ønsker jo også å komme seg på bakken uten skade på passasjerer, seg selv og på flyet...utrolig nok :)
Under slike forhold, så er det også normalt å briefe at det kan bli en go-around fra lav høyde. Og i så måte så har de jo gjort jobben sin.

Stabilized concept har lite eller ingenting med selve landingen å gjøre. De fleste selskaper har definert en stabilized gate, gjerne i 500 eller 1000 fot hvor visse kriterier som hastighet, sinkrate, pitch osv skal være innenfor visse begrensninger. En landing er en landing; enten går det, eller så går det ikke, og så går man rundt (forhåpentligvis).

Back