For å vende tilbake til utganspunktet (?), men sommervær kan faktisk være heftige greier. Også når alt vi på bakken egentlig merker er masse vann, lyn og torden. For "der oppe" ligger det værfenomener som utløser regnet og lynet. Og for Europas del er vi snart inne i den delen av sommeren med "heftigst" vær. Og dermed beveger vi oss over til meteorologien. Så får de som kan dette fra før bære over med at jeg kommer med repitisjon, men jeg håper jo at noen kan tenke at "nå lærte jeg faktisk noe" når de er ferdige med å lese min noe forenklede forklaring.
Tordenvær på sommeren er ofte (men ikke alltid) et ettermiddagsfenomen. Dette skyldes i tur hvordan været utvikler seg lokalt. For utgangspunktet for en tordenstorm på ettermiddagen er ironisk nok en skikkelig godværs-morgen og formiddag

.
En påpekning som er viktig for forklaringen: varm luft kan holde på større fuktighetsmengder enn hva kald luft kan. Så jo varmere luften er, desto større mengde fuktighet kan luften inneholde før vannet skilles ut som kondens (små vanndråper), ofte synlig som skyer eller tåke.
Det starter med at sola varmer opp bakken og at bakken "slipper" varm luft oppover nesten på samme måte som vann drypper ned fra taket. Etterhvert som luften stiger kjøles den ned av omkringliggende luft. Etterhvert som denne "luftdråpen" kommer høyere og kjøles ned kommer den også nærmere kondenspunktet ("dew point"), hvor den ikke lengere klarer å holde på fuktigheten den tok med seg fra bakken, og dermed får vi en
Cumulus-sky.
Etterhvert som sola får tak og får varmet bakken mer opp vil bakken også slippe mer varmluft, og dermed kan man få cumulus-skyer som utvikler seg. Prosessen tilfører skyen ikke bare vann, men også energi. Og skyen trenger ikke bli spesielt stor før i alle fall vi som flyr små glide-farkoster som Hang- og Paraglider begynner å merke at skyen "suger" luft opp fra undersiden (populært kalt "skysug"). For passasjerer i større fly vil nok dette først og fremst ikke gi større utslag enn litt lett turbulens, men for Hang- og Paraglidere blir styrken i dette "suget" fort så sterk på midten av skyen at man risikerer å bli "sugd opp" i skyen dersom man flyr midt under skyen. Derimot vil man ofte fly langs kanten av skyen der hvor "suget" er svakere. Men energien som tilføres skyen sammen med varmluften og vanndampen gjør at den etterhvert også vokser i høyden og begynner å utvikle sitt "eget" værsystem. Til slutt når skyen et "tak", og begynner for alvor å vokse i bredden. Da har vi en
Cumulonimbus, og inne i skyen er det nå mye som skjer selv om skyen ikke nødvendigvis har sluppet verken regn eller lyn. Inne i skyen kan man ha hagl, regn, lyn og heftige vinder, faktisk såpass at det å fly en 747 gjennom en slik sky kan bli meget ubehagelig. For meg som holder på med Paragliding kan vissheten om tilstedeværelsen av en Cumulonimbus være nok til at jeg holder meg på bakken, eventuelt lander så fort som mulig.
En Cumulonimbus inneholder i utgangspunktet mye energi, og er til en viss grad "selvforsynt". Inne i skyen kan det også være heftige vindforhold. Lokale klimaforhold har mye å si for hvordan og hvor mye en slik sky får utvikle seg, men varmt, fuktig vær med mye sol er et godt utganspunkt for å få slike skyer. Moderne fly tåler rett nok mye, men det betyr ikke at passasjerene inni tåler like mye. Og la oss være ærlig: det er ingen som kommer til å skryte av en behagelig tur dersom pilotene tar flyet gjennom en slik sky: det vil kunne riste skikkelig. Og det finnes nok av historier om både passasjerer og mannskap som har blitt skadet fordi de ikke satt fastspent når flyet fløy gjennom ekstremt vær. Husk at disse skyene inneholder vanvittige mengder med energi som den har samlet gjennom solas oppvarming tidligere på dagen.
------------------------------
Litt OBS: Det jeg nå har beskrevet er et noe forenklet/typisk ettermiddagstorden. Det finnes flere forhold som kan danne Cumulonimbus og andre heftige værfenomener. Hovedpoenget her er alikevel at tordenvær kan by på langt flere problemer enn det som er opplagt på bakken, og man har ikke alltid like god oversikt over hva som faktisk skjer oppe i skyen. Igjen litt forenklet, men en 747 kunne nok fint flydd gjennom en Cumulonimbus uten skader på flyet, men jeg ville absolutt holdt meg på avstand med en Cessna 172. Med min paraglider holder jeg meg på bakken dersom jeg observerer disse, da forholdene rett og slett blir for heftig til å kunne fly "tøyfilla" trygt.