Litt hjelp behøves.

Re: Litt hjelp behøves.

Hei igjen alle.

Tusen takk for all hjelp så langt, men om dere trodde jeg var ferdig så er jeg nok desverre langt fra det. :) Er et langt lerret å bleke som dere skjønner, men ved god hjelp her inne så regner jeg med å komme i mål.
Først ut denne gangen er en Dassault Falcon 900B med reg, N70HS. Hvem var det som operererte denne maskinen. Er litt usikker på tidspunktet, men mellom 1985-93 er nok ganske riktig.

0ebb6fd9.jpg


Neste er og fra andre siden av "badedammen". Canadair CL-600-2B16 Challenger 604 med reg, N711SX. Noen som vet mere her?

0f7598c0.jpg


Så en den vakre skjærgården her vest. Piper Super Cub med reg, LN-HHI. Ikke funnet noe som helst om denne her desverre. Steinar????

04ed2433.jpg


Så hopper vi ned til Tyskland og denne ATR-42-300QC med reg, D-BCRP fra Eurowings.
Er dette en av de to maskinene som i dag brukes av Helitrans/Villanden (LN-HTC og LN-HTE)?

b81accd3.jpg


Avslutter i denne omgang med denne Boeing 737-300 EC- ID Universair. Som dere ser så mangler jeg 3.dje bokstav i regen, noen som kan identifisere denne??

daf8f942.jpg


Takk igjen for all hjelp så langt. :)
 
Re: Litt hjelp behøves.

Jeg får ta de du ikke har fått hjelp på så langt. N70HS er Dassult Falcon 900B c/n 140 som ble bygget i 1995. Det var først F-WWFL og VR-CES før den ble N70HS i januar 2000. Den ble N900UT i 2005 og var det til den ble M-RURU på Isle Of Man i 2007. Der er flyet fortsatt.
N711SX er Canadair 604 Challenger c/n 5492 bygget i 2001. Den ble som ny registert N711SX og var det før den i 2004 ble N604SX. Ny registrering som den fortsatt er current på er N604EM. Eiere på disse bizjets er diverse leasingselskaper.
LN-HHI ble registrert på Nordhordaland Flyklubb Manger i 1985. Der ble den helt til nåværende eier Sigvald Dale overtok i år. Flyet var involvert i en ulykke i 2008 da den fløy inn i en strømledning. Det står å lese på Steinars flotte sjøflysider at den ikke er luftdyktig lenger pga rustskader på rammen.
http://www.seabee.info/sjofly.htm
 
Re: Litt hjelp behøves.

N711SX er Canadair 604 Challenger c/n 5492 bygget i 2001. Den ble som ny registert N711SX og var det før den i 2004 ble N604SX. Ny registrering som den fortsatt er current på er N604EM.

C/n 5492 nyreg. som N604SX 20 april 2001 , N711SX 31 januari 2001 , N604SX 9 augusti 2004 , N604EM 13 juli 2010
 
Re: Litt hjelp behøves.

DLT er forløperen til Lufthansa CityLine, så dette må ha vært en leverings- eller demoflight siden den fortsatt har den kanadiske reg'en. Muligens demo for WF?
DLT fløy alle mulige prop'er før de etter hvert vel standardiserte med F-50.

Maskinens historie er her, men den er vel ikke helt korrekt.
http://www.airfleets.net/ficheapp/plane-dh8-62.htm

Ser faktisk ut som den gikk med kanadisk reg et års tid ...

Etter å ha børstet litt støv av hukommelsen er jeg rimelig sikker på at denne ble brukt i perioder på LH's HAM-BGO-HAM-rute på slutten av åttitallet, det var jo DLT's F50 som vanligvis gikk. Så jeg vil tro at bildet er tatt i forbindelse med dette.

Så litt sladder om N505C: Jeg mener å huske at eieren av denne var en kjenning av Atle Brynestad, i alle fall var vedkommende på laksefiske et sted i nærheten av Bergen da bildet ble tatt. I tillegg var flyet en dagstur til London i perioden, det ble sagt at det var eierens kone samt Brynestads kone (Linn Stokke) som skulle på shopping. De var visst ikke noe særlig interessert i laks...:rolleyes:
 
Re: Litt hjelp behøves.

Hei alle.

Dere slutter aldri å imponere meg med deres evner til å hjelpe og ikke minst viten. :)

Noen få nye bilder som dere kanskje kan gi meg litt mere info om kommer her.

Først ute er en Lockheed L-100-30 Hercules med reg. N21ST fra Southern Air Transport. Ikke funnet noe om denne i dette selskapet i min søken. Vet dere noe?

970a7d3a.jpg


Neste er Boeing 727-228_Adv med reg F-GCDE fra Air Charter. Jeg har funnet samme reget på en maskin fra Air France og lurer på om det er den samme maskinen??

10a757d1.jpg


Fokker 50 med reg. OO-VLG fra VLM Airlines. Har mistanker om at denne har vært på norsk register. Er det noen som kan avkrefte eller bekrefte dette??

51280f7d.jpg


Avslutter denne runden med en Fairchild Hiller FH-227B med reg. OY-EBA. Var denne i selskapet som het(er) Newair når den så slik ut??

68fd3f5a.jpg


Blir det for mye mas og spørsmål fra min side så må dere gi beskjed, da slutter jeg med en gang. :) Ha en strålende fin kveld, og heia Norge.
 
Re: Litt hjelp behøves.

Først ute er en Lockheed L-100-30 Hercules med reg. N21ST fra Southern Air Transport. Ikke funnet noe om denne i dette selskapet i min søken. Vet dere noe?

Den står ikke på denne listen, så den kom til etter 1982, men ble operert av den andre utgaven av Southern Air Transport. Den som var CIA-skjul.. Det var forøvrig samme gjengen som opererte for DHL på FBU ... ;)
http://en.wikipedia.org/wiki/Southern_Air_Transport

Fant et bilde fra Miami i 1989.
http://www.airliners.net/photo/Southern-Air-Transport/Lockheed-L-100-30-Hercules/0199489/L/

Maskinen er sist sett i 2005, i FN-bemaling (Transaftik, S9-BOF)
 
Re: Litt hjelp behøves.

Neste er Boeing 727-228_Adv med reg F-GCDE fra Air Charter. Jeg har funnet samme reget på en maskin fra Air France og lurer på om det er den samme maskinen??

[

Det er korrekt. Den gikk til Air Charter da AF faset den ut. Air Charter var vel også AF's 'Scanair' om jeg husker rett.

Kjerra er nå hos Iran Aseman som EP-ASD.
 
Re: Litt hjelp behøves.

Southern var et amerikansk frakteselskap, rett og slett. Andre enn meg vet vel mer om det...

727-228 F-GCDE ble opprinnelig operert av Air France. Air Charter var jo AF's datterselskap for charter. Mange av deres fly var jo overført fra mainline AF når de begynte å dra på årene. Dette bildet er antagelig tatt i forbindelse med utskiftning av cruise-passasjerer i Bergen. Det var (er?) jo vanlig med opptil flere 747, A300 etc på Flesland i denne forbindelsen. Husker bl.a. en gang to all-economy 747 kom nesten samtidig, en på gate 22 og en på 24. Da var det trangt, både inne og ute....

OO-VLG (cn 20104) har aldri vært på norsk register. Det er opprinnelig en DLT-maskin som var jevnlig å se på Flesland i DLT-farger på LH's HAM-rute. Du tenker vel på OO-VLM som før det var LN-BBD og OO-VLN som var LN-BBE.

Og OY-EBA var Newair, det er korrekt.
 
Re: Litt hjelp behøves.

Boeing 727-228 Adv er en Air France maskin opprinnelig, bygget i 1980. Den flyr fortsatt som EP-ASD hos Iran Aseman Airlines.
N21ST/N921SJ ble bygget i 1975 og fløy helt til den endte sine dager 12/7-2006. Da fløy den i UN farger som S9-BOF og under landing i Kigoma i Tanzania gikk det galt. Alle ombord overlevde men flyet ble totalvrak.
OY-EBA fløy for Newair ca 1996, hadde rett før det vært SE-KGA for flere selskaper i Sverige. Det var Malmø Aviation, Sweden Airways og Air Nordic. Det ble levert nytt til Ozark Air Lines som N4220 i 1966, så fulgt opphold Colombia som HK-1981(X), senere videre til Canada som C-GNDH etter et opphold i Frankrike som F-GDAH. Stod lagret på Billund flyplass en periode før den ble solgt til Legion Express som N529LE. Flyet endte opp hos Rollins Air i Honduras som HR-ARZ. Flyet er intakt ennå men står lagret uten motorer.
 
Last edited:
Re: Litt hjelp behøves.

Takker og bukker hjertligs for alle hjelpen.

Når du snakker om 2 stk AF Boeing 747 "Stone", så kommer det par bilder her som forteller litt om dette. Enjoy.

c4802981.jpg


4079a0c6.jpg


Kommer tilbake senere med noen flere bilder jeg trenger hjelp til. ;)
 
Last edited:
Re: Litt hjelp behøves.

Hei.

Nytt bilde jeg trenger hjelp med, denne gangen en F-27 fra BusyBee. Det står KE på neshjulsdøren og Fokker nr. 1000 bak på skroget. Noen som vet det fulle og hele kjennetegnet??

726ce4ca.jpg


Takk for hjelpen :)
 
Re: Litt hjelp behøves.

Det var ingen F-27 LN-AKE i den serien, det var en Beech Baron 58. Det er snakk om LN-AKC som LN-GBM sier. Det var LN-AKA,-AKB,-AKC og -AKD. De var forøvrig blant de aller siste Friendshiper produsert og de ble alle bygget i 1986. Skulle blitt SE-KXY hos Viking Air i 1993 (etter konkursen i Busy Bee) men dro til India i 1995 som VT-SSB. Der fløy flyet for Elbee Airlines i noen år. Flyet ble hugget opp i 2005.
 
Last edited:
Re: Litt hjelp behøves.

Hei igjen Piddien, og takk for alle bildene du serverer :)

Som både LN-GBM og LN-MEH skrive her, så er det LN-AKC du har bilde av. Den hadde en sticker som sa Fokker nr 1000 da den ankom BS i 1986.
 
Re: Litt hjelp behøves.

Kan bare støtte de over, det er LN-AKC (c/n 10674) som er avbildet. Dog har jeg VT-SSC som reg hos Elbee.

Forøvrig var det AKC som hadde et uhell 27.desember 1989. Et solid motorhavari med påfølgende brann (høyre motor) under avgang fra Karmøy gjørde at hjuldørene på høyre hovedunderstell ikke lot seg åpne og understellet ikke kom ut. Man valgte å gå til Sola for nødlanding med bare to understell på grunn av mindre farefulle omgivelser dersom man skulle skjære ut av rullebanen. Det var jo også det som skjedde, dessverre. Deler fra motoren punkterte jo også skroget, såvidt jeg husker ble en passasjer skadet i foten av disse.

Bilde her: http://www.airliners.net/photo/Busy-Bee/Fokker-F-27-200-Friendship/0352611/L

Alle BS' fire F27-200 var opprinnelig bygget som F27MPA, altså militære (maritime) utgaver, men ble bare brukt av Fokker som "demonstrasjonsfly" før de ble bygget om til -200 og solgt til BS. Det er mulig de var tiltenkt et eller annet flyvåpen/marine, det vet jeg dessverre ikke.
Man kunne tydelig se at buken hadde hatt en radar installert, samt at vingene hadde hardpoints for fueltanker og pylons for missiler etc. En eller flere av dem hadde også hardpoints på siden av skroget for tilsvarende pylon, se bilde av c/n 10670 (Senere LN-AKA) her:

http://www.airliners.net/photo/Fokker/Fokker-F-27-200MAR-Maritime/0557704/L
 
Last edited:
Back
Top