• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Litt fremgang i å få flyplass til Kautokeino

  • Thread starter Thread starter Nja
  • Start date Start date

Nja

ScanFlyer Blue
Last edited:
Re: Litt fremgang i å få flyplass til Kautokeino

Er det slik å forstå vi snakker taxiflyvning og annen småaktivitet de ønsker seg og ikke ruteflyvninger?

Hvem skal betale for dette?
 
Re: Litt fremgang i å få flyplass til Kautokeino

Er det virkelig marked for taxifly? Vil ikke det bli fryktelig dyrt PR tur?
 
Re: Litt fremgang i å få flyplass til Kautokeino

Ned mot 2000 kr t/r QKX-TOS, skisserer Per Ottesen i intervjuet på siste lenke over.
 
Re: Litt fremgang i å få flyplass til Kautokeino

Burde fått ruten mellom Tromsø og Kautokeino i anbudssystemet for Widerøe.
 
Re: Litt fremgang i å få flyplass til Kautokeino

Kautokeino har vel heller ikke brann- og havaritjeneste til å kunne håndtere kommersiell trafikk .. ?
 
Re: Litt fremgang i å få flyplass til Kautokeino

Kautokeino har vel heller ikke brann- og havaritjeneste til å kunne håndtere kommersiell trafikk .. ?

De har ikke det pr i dag. Det må i såfall fikses hvis det blir noe flyplass i Kautokeino.
 
Re: Litt fremgang i å få flyplass til Kautokeino

Dersom man skal ha kommersiell helårsdrift må det svært store investeringer til.

Slik den ligger i dag er det ikke mye som skal til for VFR-operasjoner i dagslys, det holder med rydding av buskas og noen gruslass. Mulig det er trafikkgrunnlag for noen flytaxi-turer, sikkert noen som har regnet på det.

Men dersom flystripa skal kunne brukes på vinteren må det være lys og skal man ha en viss regularitet må det også lages instrumentinnflygingsprosedyrer. Det kan riktignok gjøres kun satellittbasert uten hjelpemidler på bakken, men det er jo ikke gratis å få laget og kontrollfløyet dette.

Om det finnes trafikkgrunnlag for dette skal jeg ikke uttale meg om, men svært mange kommuner har jo brent seg kraftig på overdreven tro på lokale flyplasser.

Det som kan være en tanke i første omgang er å sette stripa i stand til å ta imot mindre flytyper uten alt for store investeringer, for så å vurdere om det er liv laga.

Noen som vet hvem som kan tenke seg å fly med hva, altså operatør og flytype?
 
Re: Litt fremgang i å få flyplass til Kautokeino

Noen som vet hvem som kan tenke seg å fly med hva, altså operatør og flytype?

Det sies endel om dette i intervju 2 som Nja lenker til, her er Per Sture Ottesen sitert i Altaposten:

"-Fagernes er stengt og Dagali ble stengt for et par år siden, så jeg
mener man må starte forsiktig og ikke ha som tema at det å etablere
flyplass i Kautokeino er noe Avinor og staten tar seg av. Får man
derimot flyplassen opp og gå, så mener jeg grunnforutsetningene
er til stede for å drifte en åtte til 10-seter med linjetaxitillatelse, sier
Ottesen til avisa.
Hans selskap Airex, som er det operative selskapet, har forbindelser
med flyselskap både i Island, Finland og Frankrike, som har de
tillatelsene som trengs for å operereen flytaxi-virksomhet. "
 
Re: Litt fremgang i å få flyplass til Kautokeino

Hva er poenget? Det er enkelt å komme seg til ENF, overkommelig til ALF. Kanskje man heller kunne ha forsøkt å få opp litt samarbeid rundt ENF?
 
Re: Litt fremgang i å få flyplass til Kautokeino

Det er enkelt å komme seg til ENF, men ikke like enkelt å komme seg derifra. Det går jo i prinsippet ikke fly.
Og selv om man finner et fly fra finske siden så er jo et slikt startpunkt svært krøkkete dersom man egentlig skal fly innenriks i Norge. Og det er vel ikke usannsynlig at mye av trafikken vil ha TOS som destinasjon.

QKX-TOS i luftlinje er jo bare 177 km, kun 40 km lenger enn det man må kjøre "i feil retning" for å komme til ALF.
 
Last edited:
Re: Litt fremgang i å få flyplass til Kautokeino

Nå er det vel ikke passasjertrafikk som er førstepri med flyplass i Kautokeino. Det som er saken er at ambulansefly skal kunne stikke innom til alle døgnets tider. Det er "litt" langt til nærmeste sykehus fra Kautokeino. Hammerfest sykehus er ca 270 km unna med bil og Tromsø sykehus er ca 420 km unna. Om vinteren kan det være en utfordring å komme seg til Hammerfest sykehus. Da er Tromsø plan B. Til nå har forsvaret vært snill og vært innom Kautokeino med Seaking'en når den er ledig.
 
Re: Litt fremgang i å få flyplass til Kautokeino

Det med ambulanseflyvning er jo et veldig godt poeng.

Hva er egentlig de operasjonelle kravene her, for at de skal kunne fly dit?
 
Re: Litt fremgang i å få flyplass til Kautokeino

Nå er det vel ikke passasjertrafikk som er førstepri med flyplass i Kautokeino. Det som er saken er at ambulansefly skal kunne stikke innom til alle døgnets tider. [...] Til nå har forsvaret vært snill og vært innom Kautokeino med Seaking'en når den er ledig.

I denne runden er det faktisk passasjertrafikk og næringsutvikling som er hovedfokus.

Saksframlegg til kommunestyremøte ligger her:

http://postlister.avjovarre.no/Innsyn_Kautokeino/Dmb/ShowDmbDocument?mId=807&documentTypeId=MI

At Kauto betjenes av Sea King avhenger ikke av Forsvarets tid og imøtekommenhet. Oppdragene er en del av den regulære heltidsvirksomheten til Luftambulansetjenestens stasjon på Banak. Men muligheten for ambulansefly er sef. langt å foretrekke.
 
Re: Litt fremgang i å få flyplass til Kautokeino

At Kauto betjenes av Sea King avhenger ikke av Forsvarets tid og imøtekommenhet. Oppdragene er en del av den regulære heltidsvirksomheten til Luftambulansetjenestens stasjon på Banak. Men muligheten for ambulansefly er sef. langt å foretrekke.

Er altfor ofte at Seakingen er ute på andre oppdrag. Da må pasienten sendes med sykebil til Alta og derfra med fly videre til enten Hammerfest eller Tromsø.
 
Re: Litt fremgang i å få flyplass til Kautokeino

Ambulansefly er et poeng, men når det kommer til både det og passasjerer, hvorfor ikke satse på samarbeid rundt ENF istedenfor enda en miniflyplass? Er det noe til hinder for ENF-TOS? I tillegg er de delene av Kautokeino som er lengst unna ALF, nettopp nærmere ENF, fra grensa er det bare 45km. Når det kommer til avstand ellers, så er både Kirkenes, Rovaniemi og Kiruna nærmere enn Tromsø, Kiruna betraktelig. I tillegg er det på mye mer stabile veier - med tanke på hastighet og hvor værutsatte de er.
 
Re: Litt fremgang i å få flyplass til Kautokeino

I tillegg er de delene av Kautokeino som er lengst unna ALF, nettopp nærmere ENF, fra grensa er det bare 45km. [...] I tillegg er det på mye mer stabile veier - med tanke på hastighet og hvor værutsatte de er.

Men det bor nesten ikke folk sør for sentrale Kautokeino. I kommunekretsene Siebe og Cunojavri bor det drøyt 100 personer. For stort sett alle andre blir det 80 km eller mer.

Dersom alternativet er å kjøre 130 km eller midre for å kunne ta regulære storfly fra Alta, tror jeg det blir svært vanskelig å få til et overskuddsforetak for taxiflyging fra ENF.

Veien til Alta har jo svært god statistikk på å være åpen.
 
Back
Top