• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Litt fremgang i å få flyplass til Kautokeino

  • Thread starter Thread starter Nja
  • Start date Start date
Re: Litt fremgang i å få flyplass til Kautokeino

Altså, poenget mitt er til syvende og sist at jeg ikke fatter poenget med en flyplass i Kautokeino, men forstår at man kan ønske seg muligheten for å ta ned ambulansefly. Jeg kan ikke begripe at passasjergrunnlaget ENF-TOS skulle være dårligere enn QKX-TOS, om man klarer å samarbeide på tvers av grensa. Det burde jo være interessant for mange parter, ikke minst med tanke på turisme.
 
Re: Litt fremgang i å få flyplass til Kautokeino

Nei, det er jo ikke sikkert det er noe vits (eller "nok vits") med flyplass i Kautokeino.

Årsaken til at ENF ikke er inne i diskusjonen antar jeg hovedsaklig er at dersom man må kjøre 80 km sørover til ett 12-13 seters taxifly på andre siden riksgrensen så vil mange oppleve at poenget er borte. Da kan man like gjerne kjøre 130 km til betraktelig mer robuste Alta med stamlufthavn og 8 daglige avg til TOS og 4 til OSL.
 
Last edited:
Re: Litt fremgang i å få flyplass til Kautokeino

Utdrag fra
https://www.ifinnmark.no/vest-finnm...lyplass-enn-noen-gang-tidligere/s/5-81-843277
(betalingsmur):

– I gårsdagens kommunestyre gjorde vi et vedtak om å sende søknad om konsesjon, forteller ordfører i Kautokeino, Johan Vasara.

Han forklarer nærmere at vedtaket går ut på at kommunen avsetter en sum der målet er å kartlegge status, og fra det fylle ut en søknad til luftfartsmyndighetene.

– Hele prosessen bør ikke ta noe mer enn 6 måneder, og det er inkludert konsesjon, sier Vasara.

Og ordføreren har satt seg et klart mål for når flyplassen kan tas i bruk.

– Neste sommer håper vi at første konsesjon er på plass, og at flyplassen kan brukes. Da er det snakk om strekningen Kautokeino-Tromsø som er mest aktuell, så lenge vi har en aktør i orden, sier Vasara.
 
Re: Litt fremgang i å få flyplass til Kautokeino

Om den bygges, så må den bygges stor nok til at den kan ta en del av charter-booomen i Nord-Sverige/-Finland. Enormt marked som ikke blir tatt på alvor i Norge.
 
Re: Litt fremgang i å få flyplass til Kautokeino

Om den bygges, så må den bygges stor nok til at den kan ta en del av charter-booomen i Nord-Sverige/-Finland. Enormt marked som ikke blir tatt på alvor i Norge.



Nå er det jo ikke slike størrelser det er snakk om her, heldigvis virker prosjektet være litt mer edruelig og er vel i praksis snakk om småflyplass

Disse turene du referer til skal vel potensielt besøke flere destinasjoner på en rundreise, og ikke bare Kautokeino. Da er det flere andre flyplasser man kan bruke, i steder for å pøse på med penger for en flyplass som kan ta i mot 737/A320, men som ender opp som en ny Fagernes
 
Re: Litt fremgang i å få flyplass til Kautokeino

Ryktet forteller at Kautokeino kommune regner med å ha en tilrettelagt "pakke" klar ila et halvt års tid for ekstern aktør som ønsker å drifte taxiflygninger i dagslys. Regner med at TOS er første aktuelle destinasjon.
 
Re: Litt fremgang i å få flyplass til Kautokeino

Ryktet forteller at Kautokeino kommune regner med å ha en tilrettelagt "pakke" klar ila et halvt års tid for ekstern aktør som ønsker å drifte taxiflygninger i dagslys. Regner med at TOS er første aktuelle destinasjon.

Betyr det at flyplassen da blir vinterstengt?
 
Re: Litt fremgang i å få flyplass til Kautokeino

Betyr det at flyplassen da blir vinterstengt?


Ikke nødvendigvis, forskrift om krav til teknisk/operativ godkjenning av flyplasser skiller på dagslys/mørke og sommer/vinter-parametre. Men hvordan «dagslys» defineres vet jeg ikke. Om solen må være oppe så medfører jo dette pr. def. noen ukers trafikkstans i mørketiden.
 
Last edited:
Re: Litt fremgang i å få flyplass til Kautokeino

Ikke nødvendigvis, forskrift om krav til teknisk/operativ godkjenning av flyplasser skiller på dagslys/mørke og sommer/vinter-parametre. Men hvordan «dagslys» defineres vet jeg ikke. Om solen må være oppe så medfører jo dette pr. def. noen ukers trafikkstans i mørketiden.

Dagslys i luftfarten går etter civil twilight, altså når senter av solskiven er mindre enn 6 grader under horisonten.
 
Re: Litt fremgang i å få flyplass til Kautokeino

Dagslys i luftfarten går etter civil twilight, altså når senter av solskiven er mindre enn 6 grader under horisonten.

Skjønner. Civil twilight blir vel da det samme som alminnelig tussmørke? Kautokeino har da nærmere fem timers vindu selv rundt vintersolverv.
 
Back
Top