Liste av land med endrede restriksjoner for ankomst (av nordmenn) (status-tråd)

Nye innreiseregler til UK og USA

Nå er det plutselig mange som ikke lenger kan reise til UK og USA. Denne kom ut av det blå, og dermed blir det neppe tur til London i oktober likevel på meg.
https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/eEzLEM/titusenvis-i-bergen-omfattes-av-ny-reiseregel

Samtidig endret Storbritannia torsdag sine innreiseregler: Har du fått to ulike vaksinetyper, regnes du ikke lenger som fullvaksinert. Da må du i karantene ved innreise.

– For eksempel hvis første dosen din var Moderna, må din andre dose også være Moderna, står det på myndighetenes nettsider.

Storbritannia vil fremover heller ikke regne personer som har hatt covid-19 de siste seks månedene som beskyttet. Også disse vil måtte gå i karantene ved innreise.

De britiske myndighetene har foreløpig ikke satt noen sluttdato for tiltaket.

Re: Nye innreiseregler til UK og USA

Men hva menes med "vaksinetype"? Både Pfizer og Moderna er jo av samme type, mRNA.

Sent fra min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Men hva menes med "vaksinetype"? Både Pfizer og Moderna er jo av samme type, mRNA.

Sent fra min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Siste avsnitt sier det må være samme vaksine, men de godtar jo EU vaksinepasset som bevis på at man er fullvaksinert, så ikke sikker på om det vil ha noe å si i praksis om man har blandet vaksiner

What counts as fully vaccinated
‘Fully vaccinated’ means you must have had a final dose of an approved vaccine at least 14 whole days before you arrive in England.

The day you have your final dose does not count as one of the 14 days.

If you were vaccinated in 2 doses it must be with the same (MHRA, EMA, Swissmedic or FDA) approved vaccine. For example, if your first dose was Moderna your second dose must also be Moderna.

https://www.gov.uk/guidance/how-to-quarantine-when-you-arrive-in-england

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hvorfor står det USA også i headingen her? Jeg fikk plutselig hjertestans og en mindre blødning i håp om å kunne dra til Yellowstone allikevel her.

Les nederst i avisartikkelen. Samme regler gjelder i USA som i UK.

Sent fra min SM-A530F via Tapatalk

Les nederst i avisartikkelen. Samme regler gjelder i USA som i UK.

Sent fra min SM-A530F via Tapatalk

Nederst i artikkelen står det følgende: «Les hele saken med abonnement»

Nederst i artikkelen står det følgende: «Les hele saken med abonnement»

Da klipper jeg ut det siste avsnittet:
Bukholm opplyser at det i EUs koronasertifikat ikke oppgis om man har fått begge doser fra samme produsent.
– I dette sertifikatet gis det status «fullvaksinert» dersom man tilfredsstiller EUs regelverk. I passet oppgis kun fabrikatet på dose 2, skriver Bukholm.

Helseminister Bent Høie sier til TV 2 at regjeringen er i dialog med Storbritannia om regelendringen.

Preben Aavitsland i FHI opplyser til TV 2 at den samme regelen gjelder om man ønsker å reise til USA.

Aha. Da skjønner jeg. Kom meg ikke igjennom betalingsmuren.

Landet for øvrig på LHR for et par timer siden. Ingen sjekk av papirer der, skannet bare passet som vanlig på en e-gate og var så ferdig.

Sent from my iPad using Tapatalk

Re: Liste av land med endrede restriksjoner for ankomst (av nordmenn) (status-tråd)

Fikk min 2. vaksinedose i går, så da ble det 2 for 2 med Pfizer/BioNTech på meg, heldigvis. Hadde det vært Moderna som dose to hadde jeg løpt ut av vaksinasjonslokalet :p Orker ikke noen verre hindringer for å komme meg avgårde til USA så snart som mulig, enn strengt nødvendig.

Så får vi bare håpe Bestefar Biden snart åpner opp for at vi kan komme en tur på besøk og legge igjen noen kroner på diverse outlet, kjøpesentre, og ikke minst! Bath and Body Works :p

Re: Liste av land med endrede restriksjoner for ankomst (av nordmenn) (status-tråd)

Fikk min 2. vaksinedose i går, så da ble det 2 for 2 med Pfizer/BioNTech på meg, heldigvis. Hadde det vært Moderna som dose to hadde jeg løpt ut av vaksinasjonslokalet :p Orker ikke noen verre hindringer for å komme meg avgårde til USA så snart som mulig, enn strengt nødvendig.

Er det noe praktisk problem egentlig?
Vaksinesertifikatet viser jo bare antall doser og hvilken versjon du fikk som siste stikk

Er det noe praktisk problem egentlig?
Vaksinesertifikatet viser jo bare antall doser og hvilken versjon du fikk som siste stikk

Aner ikke, men om det er noe jeg har tiltro til at amerikanerne kan klare å snoke seg frem til, så må det jo være noe med hvilke chipper vi har fått :colgate:

Så får vi bare håpe Bestefar Biden snart åpner opp for at vi kan komme en tur på besøk og legge igjen noen kroner på diverse outlet, kjøpesentre, og ikke minst! Bath and Body Works :p
E vel bare å ta en to-ukers i Mexico først.

Aner ikke, men om det er noe jeg har tiltro til at amerikanerne kan klare å snoke seg frem til, så må det jo være noe med hvilke chipper vi har fått :colgate:

Dessuten har du jo løyet hvis du skulle sagt noe annet og de så fant ut at du ikke hadde 2 like. Det kunne ratt skapt litt trøbbel.

Så får vi bare håpe Bestefar Biden snart åpner opp for at vi kan komme en tur på besøk og legge igjen noen kroner på diverse outlet, kjøpesentre,

Ja, du sier noe der!!

og ikke minst! Bath and Body Works :p

Så det er flere en hele familien min som liker såper fra Bath & Body Works. Kult! :)

Liste av land med endrede restriksjoner for ankomst (av nordmenn) (status-tråd)

Tyskland har nå endret sine regler så man kan mikse Pfizer og Moderna. Ikke at det i praksis har vært noe problem da det ikke har kommet frem i koronapasset, men da er det mer formelt godkjent og fint for den litt mer ærlige delen der ute [emoji6]

Og tipper andre land etterhvert følger etter, men er vel mye en byråkratisk treghet her

https://www.pei.de/EN/newsroom/doss...8OJEDF0iDNQqsfdPQcj3cj-zrKXrFC-cml464oX1UPBV4

Back