Som lovet i en post hvor jeg bad om råd til kjøp av støydempende hodetelefoner kommer det her en rapport fra en kombinert ferie- og jobbtur til Afrika. Syd-Afrika og Malwi var nye land for meg. Jeg ser at noen andre har tripreports til Malawi, men det skader ikke med en til. Dette var to nye land. De er svært forskjellige. Syd-Afrika er svært utviklet i forhold til Malawi og Cape Town skal det mye til for å ikke å like. Alle flyvninger var med South African Airways. Jeg deler rapporten på to poster p.g.a. tekstmengde
1.flyvning:
Strekning: JFK-JNB
Selskap: South African Airways
Flytype: A-340-600
Klasse: Economy
Flytid: 14:30
De gangene jeg har mye bagasje pleier jeg å bestille en bil til JFK, men mengden bagasje var levelig til å ta subway og Airtrain til Terminal 4. Det gikk som smurt og jeg fikk fort sjekket inn bagasjen ved bag drop for passasjerer som hadde sjekket inn på internett. Kofferten ble trillet bort til gjennomlysningen. Jeg har nylig fått Priority Pass gjennom mitt Amex kort og jeg satte kursen mot The Oasis lounge for litt frokost. Klokken var rundt 9 om morgenen men det var svært stille i loungen som brukes av bl.a. KLM og en del andre selskaper som business lounge. Utvalget av mat er helt ok, drikke er det svært bra med. Jeg jobbet litt, men en irriterende vifte som bråket noe voldsomt gjorde det litt vanskelig å konsentrere seg. God og mett satte jeg kursen mot sikkerhetskontrollen. Her var det langt mer folksomt og avgangen til Johannesburg ble ropt om mens mange passasjerer stod i kø. Vel igjennom var det bare å sette kursen mot utgangen og en av de lengste nonstop flyvninger i verden. Godt belegg var det, men et fåtall ledige seter var det. En svinepels i nærheten av meg hadde fire seter for seg selv og la seg senere ned (Man kan jo lure på hvem han hadde l***et med for å få alle setene for seg selv. Det kunne de fleste andre bare drømme om. Knyttnevetest ble bestått, men setene var litt harde.
Avgang fra gate på tid og det var ikke så lenge før vi kom oss opp i luften. Et opplagt mannskap bestående av begge kjønn og mange etniske bakgrunner, som det passer seg for ”Regnbuenasjonen”, gjorde seg klare til å servere en varm lunch. Drikke med og uten ble servert. Jeg hadde forhåndsbestilt sjømat og en laks med stekte poteter ble båret til meg. En liten salat, brød og en dessert var det også. Jeg har tidligere bestilt sjømat på en del reiser da jeg liker fisk, men i motsetning til på for eksempel på Singapore Airlines er de ikke like flinke til å tilpasse servering av drikke til når man får måltidet. Har man spesialmat får man maten først men drikken kom lenge etterpå og det tar en god stund før de fjernet brettet da man var ferdig. Men men, maten smakte uansett bra og jeg satte meg etterpå godt tilbake med mine nye hodetelefoner og testet støydempingen. Det var merkbar forskjell og lyden fra filmene var bra.
Etter noen filmer ville jeg gjerne sove, og jeg pusset tenner, tok på meg flysokker, hodetelefoner og bind for øynene. Noen timer på øyet ble det, men ikke så mye som håpet.
Det var ikke noe servering ved setet før frokost. Det er nesten litt merkelig at de kun server to måltider på en så lang tur, selv om man kan hente seg litt chips og drikke i galleyet. Frokosten var en omelett med reker med frukt og brød ved siden av. Det gjorde at man våknet etter lang tid på fly.
Landing skjedde litt før tid på O. R. Tambo Airport. Bussing fra flyet til ankomst. En lang kø til passkontrollen ventet. Flere store fly fra andre verdensdeler hadde nylig ankommet, men det ble jobbet ganske effektivt bak skrankene og ventetiden ble akseptabel. Nordmenn trenger ikke visum til Syd-Afrika og det eneste de ville vite var ”business or pleasure”? Bagasjen lå på båndet da jeg kom og bestilt transport til mitt Guesthouse i bydelen Melville ventet som avtalt. Bed and Breakfast eller Guesthouses i Syd-Afrika holder ofte en svært bra standard til en bra pris og eierne er ofte svært vennlige. Jeg hoppet til sengs for en liten power nap. Johannesburg er verdt et besøk selv om byen ikke er landets vakreste. Et særtrekk er gullgruver overalt. De fleste er nedlagt, men ny teknologi gjør at mere gull kan utvinnes fra tidligere gruver og flere er planlagt gjenåpnet. Landets historie er selvsagt preget av det grusomme apartheidsystemet og det informative Apartheidmuséet og Soweto bør besøkes. Melville er også et hyggelig område, som er sikkert og i motsetning til mange andre steder ligger restauranter og barer ut mot gaten og ikke gjemt inne i kjøpesentre.
2. flyvning:
Strekning: JNB-CPT
Selskap: South African Airways
Flytype: 737-800
Klasse: Economy
Flytid: 2:00
Jeg sjekket inn på automat og det var kun en kort kø til bagdrop. O.R. Tambo er en ganske bra flyplass med raske sikkerhetskontroller. Dett gav litt tid i en lounge med Priority Pass adgang. I denne loungen var det svært gode stoler og utvalget av mat og drikke var bra. Bra nettilgang var det også og det ble litt jobbing før ombordstigning.
South African har en egen businesskabin på innenriksflyvninger med fem seter i bredden på 737-800 maskiner. Det var ca. 80 % belegg på denne kveldsflyvningen. Det ble servert middag, jeg fikk en fiskerett som bestilt. Det smakte bra, og det er imponerende service på en relativt kort innenriksflyvning. Det ble vist noen programmer på skjermene, men jeg fulgte ikke med. Landingen var hard men presis. Bagasjen lå på båndet og transporten ventet som det skulle. Alt gikk som smurt.
Dagen etter hentet jeg en leiebil. Venstrekjøring gikk stort sett bra, men man tar seg i å se i gal retning og å grip etter sikkerhetsbeltet på gal side. Det er heller ikke alltid lett å skifte gir med venstre hånd. Cape Town er en flott by som minner mye om San Francisco, men landskapet er enda flottere her synes jeg. Robben Island, Table Mountain, Kapp det gode håp, Waterfront, Seapoint med mer ble besøkt. Jeg kommer tilbake hit for besøk til Stellenbosch og å kjøre Garden Route. Et besøk i Kruger-parken på den andre siden av landet frister også. Jeg prøvet bevisst ikke å rekke alt med kun med fem-seks dager til rådighet.
3. flyvning:
Strekning: CPT-JNB
Selskap: South African Airways
Flytype: 737-800
Klasse: Economy
Flytid: 2:00
Flyet skulle gå klokken seks og kursen ble satt mot flyplassen i en taxi gruelig tidlig. Det er egentlig ikke så mye å skrive. Grei check-in med gjennomgående bagasje til Lilongwe. Sikkerhetskontrollen skulle ha mange igjennom, men den var velorganisert og gikk lett. Frokosten ble inntatt i en lounge og det ble fort tid til å gå om bord. Det ble bussgate denne gangen også. Det er egenlig lite å fortelle, bortsett fra at det var 100 % fullt på denne typiske businessavgangen og frokostservering ombord. Dette var en separat booking hvor jeg ikke hadde bestilt sjømat. Landingen i Johannesburg skjedde etter tidtabell.
1.flyvning:
Strekning: JFK-JNB
Selskap: South African Airways
Flytype: A-340-600
Klasse: Economy
Flytid: 14:30
De gangene jeg har mye bagasje pleier jeg å bestille en bil til JFK, men mengden bagasje var levelig til å ta subway og Airtrain til Terminal 4. Det gikk som smurt og jeg fikk fort sjekket inn bagasjen ved bag drop for passasjerer som hadde sjekket inn på internett. Kofferten ble trillet bort til gjennomlysningen. Jeg har nylig fått Priority Pass gjennom mitt Amex kort og jeg satte kursen mot The Oasis lounge for litt frokost. Klokken var rundt 9 om morgenen men det var svært stille i loungen som brukes av bl.a. KLM og en del andre selskaper som business lounge. Utvalget av mat er helt ok, drikke er det svært bra med. Jeg jobbet litt, men en irriterende vifte som bråket noe voldsomt gjorde det litt vanskelig å konsentrere seg. God og mett satte jeg kursen mot sikkerhetskontrollen. Her var det langt mer folksomt og avgangen til Johannesburg ble ropt om mens mange passasjerer stod i kø. Vel igjennom var det bare å sette kursen mot utgangen og en av de lengste nonstop flyvninger i verden. Godt belegg var det, men et fåtall ledige seter var det. En svinepels i nærheten av meg hadde fire seter for seg selv og la seg senere ned (Man kan jo lure på hvem han hadde l***et med for å få alle setene for seg selv. Det kunne de fleste andre bare drømme om. Knyttnevetest ble bestått, men setene var litt harde.
Avgang fra gate på tid og det var ikke så lenge før vi kom oss opp i luften. Et opplagt mannskap bestående av begge kjønn og mange etniske bakgrunner, som det passer seg for ”Regnbuenasjonen”, gjorde seg klare til å servere en varm lunch. Drikke med og uten ble servert. Jeg hadde forhåndsbestilt sjømat og en laks med stekte poteter ble båret til meg. En liten salat, brød og en dessert var det også. Jeg har tidligere bestilt sjømat på en del reiser da jeg liker fisk, men i motsetning til på for eksempel på Singapore Airlines er de ikke like flinke til å tilpasse servering av drikke til når man får måltidet. Har man spesialmat får man maten først men drikken kom lenge etterpå og det tar en god stund før de fjernet brettet da man var ferdig. Men men, maten smakte uansett bra og jeg satte meg etterpå godt tilbake med mine nye hodetelefoner og testet støydempingen. Det var merkbar forskjell og lyden fra filmene var bra.
Etter noen filmer ville jeg gjerne sove, og jeg pusset tenner, tok på meg flysokker, hodetelefoner og bind for øynene. Noen timer på øyet ble det, men ikke så mye som håpet.
Det var ikke noe servering ved setet før frokost. Det er nesten litt merkelig at de kun server to måltider på en så lang tur, selv om man kan hente seg litt chips og drikke i galleyet. Frokosten var en omelett med reker med frukt og brød ved siden av. Det gjorde at man våknet etter lang tid på fly.
Landing skjedde litt før tid på O. R. Tambo Airport. Bussing fra flyet til ankomst. En lang kø til passkontrollen ventet. Flere store fly fra andre verdensdeler hadde nylig ankommet, men det ble jobbet ganske effektivt bak skrankene og ventetiden ble akseptabel. Nordmenn trenger ikke visum til Syd-Afrika og det eneste de ville vite var ”business or pleasure”? Bagasjen lå på båndet da jeg kom og bestilt transport til mitt Guesthouse i bydelen Melville ventet som avtalt. Bed and Breakfast eller Guesthouses i Syd-Afrika holder ofte en svært bra standard til en bra pris og eierne er ofte svært vennlige. Jeg hoppet til sengs for en liten power nap. Johannesburg er verdt et besøk selv om byen ikke er landets vakreste. Et særtrekk er gullgruver overalt. De fleste er nedlagt, men ny teknologi gjør at mere gull kan utvinnes fra tidligere gruver og flere er planlagt gjenåpnet. Landets historie er selvsagt preget av det grusomme apartheidsystemet og det informative Apartheidmuséet og Soweto bør besøkes. Melville er også et hyggelig område, som er sikkert og i motsetning til mange andre steder ligger restauranter og barer ut mot gaten og ikke gjemt inne i kjøpesentre.
2. flyvning:
Strekning: JNB-CPT
Selskap: South African Airways
Flytype: 737-800
Klasse: Economy
Flytid: 2:00
Jeg sjekket inn på automat og det var kun en kort kø til bagdrop. O.R. Tambo er en ganske bra flyplass med raske sikkerhetskontroller. Dett gav litt tid i en lounge med Priority Pass adgang. I denne loungen var det svært gode stoler og utvalget av mat og drikke var bra. Bra nettilgang var det også og det ble litt jobbing før ombordstigning.
South African har en egen businesskabin på innenriksflyvninger med fem seter i bredden på 737-800 maskiner. Det var ca. 80 % belegg på denne kveldsflyvningen. Det ble servert middag, jeg fikk en fiskerett som bestilt. Det smakte bra, og det er imponerende service på en relativt kort innenriksflyvning. Det ble vist noen programmer på skjermene, men jeg fulgte ikke med. Landingen var hard men presis. Bagasjen lå på båndet og transporten ventet som det skulle. Alt gikk som smurt.
Dagen etter hentet jeg en leiebil. Venstrekjøring gikk stort sett bra, men man tar seg i å se i gal retning og å grip etter sikkerhetsbeltet på gal side. Det er heller ikke alltid lett å skifte gir med venstre hånd. Cape Town er en flott by som minner mye om San Francisco, men landskapet er enda flottere her synes jeg. Robben Island, Table Mountain, Kapp det gode håp, Waterfront, Seapoint med mer ble besøkt. Jeg kommer tilbake hit for besøk til Stellenbosch og å kjøre Garden Route. Et besøk i Kruger-parken på den andre siden av landet frister også. Jeg prøvet bevisst ikke å rekke alt med kun med fem-seks dager til rådighet.
3. flyvning:
Strekning: CPT-JNB
Selskap: South African Airways
Flytype: 737-800
Klasse: Economy
Flytid: 2:00
Flyet skulle gå klokken seks og kursen ble satt mot flyplassen i en taxi gruelig tidlig. Det er egentlig ikke så mye å skrive. Grei check-in med gjennomgående bagasje til Lilongwe. Sikkerhetskontrollen skulle ha mange igjennom, men den var velorganisert og gikk lett. Frokosten ble inntatt i en lounge og det ble fort tid til å gå om bord. Det ble bussgate denne gangen også. Det er egenlig lite å fortelle, bortsett fra at det var 100 % fullt på denne typiske businessavgangen og frokostservering ombord. Dette var en separat booking hvor jeg ikke hadde bestilt sjømat. Landingen i Johannesburg skjedde etter tidtabell.
Attachments
-
South African 009.jpg18.3 KB · Views: 755
-
South African 008.jpg18.1 KB · Views: 761
-
South African 006.jpg22.5 KB · Views: 760
-
South African-1 1019 (1).jpg47.9 KB · Views: 758
-
South African-1 1019 (2).jpg49.5 KB · Views: 745
-
South African-1 1019 (4).jpg45.7 KB · Views: 55
-
South African-1 1019 (5).jpg47.5 KB · Views: 54
-
South African-1 1019 (6).jpg45.4 KB · Views: 56
-
South African-1 1019 (9).jpg72.6 KB · Views: 79
-
South African-1 1019 (10).jpg44.5 KB · Views: 801
-
South African 002.jpg12.4 KB · Views: 81
-
South African-1 1019.jpg27.8 KB · Views: 54
-
South African-1 1019 (11).jpg44 KB · Views: 796
-
South African 001.jpg22.3 KB · Views: 38
-
South African 013.jpg13.5 KB · Views: 800
-
South African 014.jpg11.9 KB · Views: 798
-
SAA 001.jpg42.3 KB · Views: 796
-
SAA 002.jpg73 KB · Views: 13
-
SAA 001-1.jpg48.8 KB · Views: 19
-
SAA 003.jpg54 KB · Views: 19
Last edited: