Lista Flyplass - hvilke muligheter er det der?

Det kan i utgangspunktet virke helt på trynet, men når avinor er så defensive som de er, må man kunne diskutere private muligheter.

NOV, Aker Solutions, Cameron og MacGregor + flere små frakter tilsammen store mengder kolli, som mange av de trenger å komme fort alle steder i verden. Ligger en plattform eller et offshore fartøy uvirksom pga manglende deler, står det ikke fraktprisen. Den er mikroskopisk i forhold til bortfall av inntekter, da trenger man deler fort, om så med eget fly.
Det gjør situasjonen rundt Kristiansand spesiell i forhold til å få en løsning på Aircargo raskt.

Når man hva slags forhold cargofly lander under andre steder i verden, så må det være en smal sak å få stripa på lista operasjonell igjen.

Om så kan man få inn folk som driver med Airfield Damage Repair Team fra Forsvaret for å trene, så får de reparert den nesten gratis.

Viktig å se etter muligheter istedet for å se etter problemer, og tenke utenfor boksen!!
 
Last edited:
Hvem tar regningen? Ser noen merverdi framfor å bruke et par timer ekstra på å sende fra Sola hvis ikke Kjevik har kapasitet?

Jeg tror nok dette er ganske gjennomanalysert av aktørene. Det er svært uøkonomisk med flyplass på hvert gatehjørne. Minner om Dagali og Fagernes som begge spådde seg selv en lysende fremtid ...
 
Det er veldig populært å tenke utenfor boksen. Problemet er bare det at av og til er ikke det en god idé!
 
Det kan i utgangspunktet virke helt på trynet, men når avinor er så defensive som de er, må man kunne diskutere private muligheter.

NOV, Aker Solutions, Cameron og MacGregor + flere små frakter tilsammen store mengder kolli, som mange av de trenger å komme fort alle steder i verden. Ligger en plattform eller et offshore fartøy uvirksom pga manglende deler, står det ikke fraktprisen. Den er mikroskopisk i forhold til bortfall av inntekter, da trenger man deler fort, om så med eget fly.
Det gjør situasjonen rundt Kristiansand spesiell i forhold til å få en løsning på Aircargo raskt.

Når man hva slags forhold cargofly lander under andre steder i verden, så må det være en smal sak å få stripa på lista operasjonell igjen.

Om så kan man få inn folk som driver med Airfield Damage Repair Team fra Forsvaret for å trene, så får de reparert den nesten gratis.

Viktig å se etter muligheter istedet for å se etter problemer, og tenke utenfor boksen!!

Vist de bedriftene du nevner vil spytte i privat kapital for å få til frakt-ruter fra sørlandet så er det mye billigere å bygge en cargohall på KRS. Du kan godt si at Avinor er passive. Men vist disse bedriftene kommer til Avinor å sier at de tar regningen for å bygge cargohall på KRS, så er ikke Avinor så dumme at de sier nei takk. Og det må være en mye billigere løsning enn å bygge ut en flyplass til på sørlandet....
 
Det er veldig populært å tenke utenfor boksen. Problemet er bare det at av og til er ikke det en god idé!

Tror bestemt dette ikke er en god ide. Hvor titt oppstår et slikt tilfelle?

Tror de gangene behovet oppstår at ting blir for store for Kjevik, er det god tid til å kjøre til Sola. Det er kun snakk om to timer
 
Hvis du klarer å kjøre trailer til Sola fra Kristiansand på to timer, da blir jeg imponert!

Samma det, men tror dere legger for mye i det. Kan umulig koste all verden å få igang en flyplass med et par bevegelser om dagen.

Hva kan være minimumsbemanning for å kjøre noe slikt?
 
Samma det, men tror dere legger for mye i det. Kan umulig koste all verden å få igang en flyplass med et par bevegelser om dagen.

Det nettopp derfor det er dyrt. Det er de samme tingene som må til enten det kommer et fly om dagen eller tjue.
Både Gullknapp og Lista er og forblir urealistiske drømmeprosjekter, men mindre noen lokale investorer har et ønskene om å tape masse penger
 
Hvis du klarer å kjøre trailer til Sola fra Kristiansand på to timer, da blir jeg imponert!

Det er 1,5 - 2 timer lenger fra Kr.sand til Sola enn til Lista.

På Sola har de alt de trenger av utstyr og tjenester for å få til en effektiv forsendelse, både planlagt og ad hoc
 
Jeg må innrømme at jeg ikke har filla peiling på off-shore og hvor evt kritiske deler skulle bli produsert, montert og fraktet fra/til. For alt jeg vet, er det rundt Farsund.
Men at et og annet slikt tidskritisk (tapt inntjening?) oppdrag skulle forsvare utgiftene ved å holde en flyplass med riktig dimensjon til enhver tid åpen/mulig å åpne og samtidig ha fly tilgjengelig for den type frakt man har behov for er ganske liten virker rimelig å anta, med tanke på den relativt kort turen til alternativene.

For en liten flyplass, som for enhver liten bedrift, er det faste oppdrag som berger skuta. Fem lass med Farsund-torsk, fem lass med Farsund-brennevin, fem lass med Farsund-brød så har man kanskje et grunnlag. Aner ikke om de har baker eller brenneri, kun eksempler.

Kan ikke skjønne engasjementet rundt denne flyplassen overhodet. Samme gjelder forøvrig Fagernes. Legg ned og start opp god landbasert forbindelse til Stavanger/SVG, Kristiandsand/KRS og Oslo/OSL.

Håk:)n
 
Last edited:
Det var jo speiderlandsleir for KFUK-KFUM der for noen få år siden, det egner den seg til, surfecamp kan de sikker ha men flyplass? Det er jo ute i en forblåst ødemark og usentralt for varer som skal leveres mellom Farsund og Stavanger. Haster det så inn i H... med å få deler til oljeindustrien så kan de jo transportere det med helikopter fra Sola.
Hverken Lista eller Gullknapp bør være noe mer en småflyplasser.
 
men flyplass? Det er jo ute i en forblåst ødemark og usentralt
Hverken Lista eller Gullknapp bør være noe mer en småflyplasser.

Det er vel også fordelen med Lista at det ikke er så mye bebyggelse rundt. Lite folk som blir plaget av støy.

Det eneste jeg kan se Lista egner seg til er skole og trening av alle typer. Pga lite trafikk kan en fly mer eller mindre som man ønsker.
Husker fra Sola når vi skulle fly landingsrunder. Var mer eller mindre holding hele tiden.
 
Det var jo speiderlandsleir for KFUK-KFUM der for noen få år siden, det egner den seg til, surfecamp kan de sikker ha men flyplass? Det er jo ute i en forblåst ødemark og usentralt for varer som skal leveres mellom Farsund og Stavanger. Haster det så inn i H... med å få deler til oljeindustrien så kan de jo transportere det med helikopter fra Sola.
Hverken Lista eller Gullknapp bør være noe mer en småflyplasser.

Helikopter??
Det er ikke til plattformer i Nordsjøen vi snakker om, men installasjoner over hele verden, både plattforner, sub-sea installasjoner og supplyfartøyer. og det er mye service og spareparts til det som haster.
Ligger det en plattform eller båt uvirksom fordi de venter på spares, og dette til satdighet gjentas, så mister man troverdighet på logistikken. Det blir fort dyrt for fastlandsnorge, og særlig for NODE bedriftene på Sørlandet.

Det er store omsetningstall vi snakker om på disse bedriftene, så om de så drar de fort igang en gammel utrangert flyplass på Lista med minimum requirement på det meste, men at de kan ta ned de flyene de trenger!
 
Helikopter??
Det er ikke til plattformer i Nordsjøen vi snakker om, men installasjoner over hele verden, både plattforner, sub-sea installasjoner og supplyfartøyer. og det er mye service og spareparts til det som haster.
Ligger det en plattform eller båt uvirksom fordi de venter på spares, og dette til satdighet gjentas, så mister man troverdighet på logistikken. Det blir fort dyrt for fastlandsnorge, og særlig for NODE bedriftene på Sørlandet.

Det er store omsetningstall vi snakker om på disse bedriftene, så om de så drar de fort igang en gammel utrangert flyplass på Lista med minimum requirement på det meste, men at de kan ta ned de flyene de trenger!

Hadde dette behovet du her skisserer vært så stort så hadde de faktisk bevilget penger til dette, derimot så er dette et problem som først og fremst eksisterer i lokale flyplassentusiasters hode. Dette går stort sett under kategorien "nice to have", og er en grunn til at de bedriftene du drar inn her har bevilget null-og-nix til disse hobbyflyplassprosjektene
Om man må kjøre litt ekstra for å komme til f.eks SVG så spiller det minimalt rolle
 
Ligger det en plattform eller båt uvirksom fordi de venter på spares, og dette til satdighet gjentas, så mister man troverdighet på logistikken. Det blir fort dyrt for fastlandsnorge, og særlig for NODE bedriftene på Sørlandet.

Det er store omsetningstall vi snakker om på disse bedriftene, så om de så drar de fort igang en gammel utrangert flyplass på Lista med minimum requirement på det meste, men at de kan ta ned de flyene de trenger!

Koster stadig MYE penger å drifte Lista, selv med "minimum requirement på det meste", hva nå det er.

Hvor ofte oppstår situasjonen hvor deler må sendes så raskt med fly?

Delen(e) må også være så store at flyet ikke kan ta av fra Kjevik og stort fraktfly må være på Lista raskere enn det tar å kjøre de 1,5 - 2 timene ekstra til Sola.

Er de bedriftene villig til å betale 10 mill+ og deretter 5+ mill i året for dette?

Ikke tale om
 
Det er store omsetningstall vi snakker om på disse bedriftene, så om de så drar de fort igang en gammel utrangert flyplass på Lista med minimum requirement på det meste, men at de kan ta ned de flyene de trenger!

Men igjen, flyene kommer jo ned på KRS vist de vil.
 
Hvor bred var den?

Hvis jeg ikke tar grundig feil, så var det den originale banen (den som tyskerne bygde under krigen), og som ikke er i bruk, som var den bredeste. Tror den er nærme 80 meter.

Hovedbanen som ble anlagt på 50-tallet (?) er 45 meter.

Så det er vel 18/36 på SVG som er landets bredeste med sine 60 meter.
 
Back
Top