Lista Flyplass - hvilke muligheter er det der?

Hvis jeg ikke tar grundig feil, så var det den originale banen (den som tyskerne bygde under krigen), og som ikke er i bruk, som var den bredeste. Tror den er nærme 80 meter.

Hovedbanen som ble anlagt på 50-tallet (?) er 45 meter.

Så det er vel 18/36 på SVG som er landets bredeste med sine 60 meter.

80 meters bredde på den gamle 09/27 er helt riktig. Lengden er ca 1500 meter. Denne har ikke vært i bruk så lenge jeg kan huske.

Første året Air Stord hadde flyruter fra Lista var passasjertallet 11000.
Det var perioden sommer 96 - sommer 97.

Det ble også fraktet 1300 tonn laks til Japan. Husker godt når de store IL-76 kom inn for landing.

80 meters bredde på den gamle 09/27 er helt riktig. Lengden er ca 1500 meter. Denne har ikke vært i bruk så lenge jeg kan huske.

Første året Air Stord hadde flyruter fra Lista var passasjertallet 11000.
Det var perioden sommer 96 - sommer 97.

Det ble også fraktet 1300 tonn laks til Japan. Husker godt når de store IL-76 kom inn for landing.

Men nå er vel Lista flyplass lagt helt brakk? Landingslys fjernet og merket X over hele rullebanen? Eller tar jeg feil her?

I 2007 ble Lista lufthavn nedgradert. Avtalen med Avinor om bemanning i tårnet ble sagt opp og all beredskap ble lagt ned. Flyplassen er i dag åpen for småfly og VFR. Det finnes en mikroflyklubb. Rullebane 14/32 er oppmalt og ser riktig så fin ut.

Legger ved et par lenker.
Lista flyklubb
Lista lufthavn

Har vært der en del ganger de siste årene. PPR på plassen for besøkende småfly, men jeg har aldri fått nei :) Laaaaaaang og fin bane på nesten 3000m. Var der med Tiger Moth i 2011 på Lista Warbird Airshow også, to flotte dager!

Husk også at mellom klokken 0900 og 1100 mandag til fredag trenger du ikke PPR.

De som kjøper årskort kan bruke plassen hele uken uten PPR.

I brevet av 22. februar skriver flyplassleder Tore Albrektsen følgende:

— Målet for Lista Lufthavn AS er på sikt å skape et grunnlag for å heve bruksområdet for flyplassen igjen til stor flyplass IFR-4D.

Luftfartstilsynet har behandlet den nevnte søknaden og gitt selskapet fornyet godkjenning for drift av lufthavnen som småflyplass fram til 1. april 2022.

Fra Farsund Avis i dag

Arne Mikalsen mener Farsund Lufthavn, Lista kan spille en rolle i utvikling av el-fly og droner de kommende tiårene.

Med de endringene som er på trappene innenfor luftfarten, mener flyplass-eieren at dette er innen rekkevidde.

– Tenk å utvikle Lista til internasjonalt testsenter for luftfarten. Luftrommet over Lista er perfekt for utprøving av fremtidens samferdsel og logistikk, sier Mikalsen, som er en av eierne i Lista Lufthavn AS.

På skjermen bak ham under mandagens presentasjon for Listerrådet ruller bilder av en- og to-motors propellfly med plass til ti-tolv passasjerer, før han viser en skisse av et elektrisk fly som kan være et vanlig syn ved norske flyplasser om åtte-ti år.

Det er denne drømmen, sammen med å frakte ansatte med helikopter til og fra Ekofisk og Valhall via Lista, samt omforme den tidligere NATO-flystasjonen til et trenings- og fraktsenter for droner, Mikalsen ønsker å realisere.

Lokalpolitikerne, sammen med administrative ledere fra de seks kommunene og fylkeskommunen, lyttet og nikket til ideene. Utfordringene Mikalsen og hans støttespillere møter, er å få overbevist både næringen og sentrale myndigheter om at mulighetene for etablering på Lista er realistiske.

– Sørlendingene må bli mer som nordlendingen, de må bli sinte og si i fra! Skal vi klare å få til helikopter- og flytrafikk fra Lista, trenger vi regionalt samarbeid på alle nivå, sa Mikalsen, og viste til at det i landets tre nordligste fylker er 27 flyplasser.

Kjøreavstanden mellom de to flyplassene som ligger nærmest hverandre er kun fem mil.

Til sammenligning er kjøreavstanden fra Farsund lufthavn Lista til Sola 160 kilometer og 120 kilometer dersom man skal rekke et fly fra Kjevik.

Dagens flyplass er godkjent for mindre fly inntil ti passasjer, det vil si fly av typen KingAir 350 eller Pilatus Pc 12.

En oppgradering av lysanlegget, toppdekket på rullebanen, kontrolltårnfunksjoner basert på fjernstyring og parkeringsplasser vil koste rundt 50 millioner kroner. I tillegg må det bygges et terminalbygg.

Kan gi flyrute
Det Mikalsen først og fremst jobber for, er å få oljeselskapene og helikopteroperatørene til å flytte deler av sin trafikk til Lista. Ikke minst til Vallhall og Ekofisk-feltene, som vil være i virksomhet i 30 til 40 år.

Avstanden fra Lista til Vallhall er nærmere 35 nautiske mil kortere sammenlignet med flyvningene fra Sola. Det gir rundt 18 minutter kortere reisetid.

– Sikorskyen som de satte inn kan ta 18 passasjerer, men avstanden er så stor at de kan ikke fylle alle setene fordi de må ha så mye fuel at maskinen kan fly tilbake til basen. Dersom de hadde flydd fra Lista kunne samtlige plasser vært fylt opp! Det er økonomiske forsvarlig. Et helikopter som flyr fire ganger om dagen gir grunnlag for opprettelse av en rutefly, fortalte han.

– Et annet argument selskapene bruker er at de fleste bor rundt Stavanger. Se hva vi fant ut! 17 prosent av de som jobbet på Ekofisk eller Valhall bodde mellom Moi og Arendal. Like mange bodde i Stavanger-området, de resterende bodde rundt om i verden. Det viser at oljearbeiderne bor hvor som helst. Det er et argument vi forsøker å selge inn, sa Mikalsen.

Planer og ønsker er det ikke noe mangel på. Realistisk ? Neppe, selv om noe kan, delen med testing, kan ha en mulighet.

Testbase og forsøksstasjon for rare ting som trenger mye luftrom og ikke kan tilpasses normale flyplasser eller sentrale strøk - kanskje. Helikopterbase og rutetrafikk? Neppe.

Jeg kan ikke fordra når avstandssammenlikninger ikke kan bruke samme enhet på alle mål, og jorunalisten/tekstforfatteren gjør om på enheter for å skape et intrykk som "rettferdiggjør" teksten.... 5 mil mellom de flyplassene i Norge som er nærmest hverandre, og 120/160 kilometer til hhv. Kjevik og Sola. Hva er galt med å si 12 og 16 mil når man først har begynt å bruke enheten? Alternativt si at det er 50 kilometer mellom de flyplassene som ligger nærmest hverandre?:old:headbang

Men utblåsning til side, så får man intrykk av at Lista ligger i et "tomrom" luftfartsmessig, og et stort, selvstendig passasjergrunnlag. Nå kan det godt hende at Farsund, Lyngdal, Flekkefjord og Mandal i seg selv har passasjergrunnlag for et og annet fly til OSL. Men fra Egersund er det enklere å komme seg til Sola, og fra Søgne er det like greit å komme seg til Kjevik. Dessuten har jeg inntrykk av at området faktisk har gode bussforbindelser, i alle fall til Kristiansand, så jeg ser ikke helt behovet...

Mellom hvilke to flyplasser i Norge med rutetrafikk er det bare 50 km å kjøre?

For et par år siden ville jeg sagt Torp-Geiteryggen.

Mellom MOL og KSU er det ikke mer enn 62 km. Og begge har et kurant tilbud til Oslo + et par ruter til Bergen m.m. Det kan jo (av enkelte) brukes som argument for at det finnes et grunnlag for flytilbud fra Lista til Oslo.

Slik jeg vurderer det, har derimot Lista for usentral beliggenhet ift flere av byene/stedene rundt. Hadde jeg f.eks bodd i Flekkefjord, ville jeg heller dratt til SVG for mange daglige alternativer. Fordelen med MOL og KSU (sammenliknet med Lista) er at de har mye større befolkningsgrunnlag i umiddelbar nærhet.

Og da har det vel kommet godt frem at det ikke er 50 km kjørevei mellom to norske flyplasser med rutetrafikk..?

Riktignok litt flisespikking mht kilometertelleren, men poenget er at ett av «premissene» til Mikalsen ikke stemmer. Og i hvert fall ikke i Nord-Norge.
Mener å huske at den samme Mikalsen hadde store planer om å lage et fraktsenter for netthandel på Lista for noen år siden.

Det som ser ut til å nage lokalmiljøet er at de har en kjempestor flyplass liggende uten at noe eller noen er interessert i å bruke den. Og det blir jo lett komisk når man har leid inn en eller annen oljearbeiderteller for å regne ut at hele 17% av dem som jobber på et par plattformer bor innenfor det de regner som Listas naturlige «catchment area».

Skal vi legge ballen død?

Skal vi legge ballen død?

Den ballen kan helt sikkert legges død.

Men den ballen om testsenter for droner og elektriske fly, er det noe å spille videre på? Er det noe behov og market for en egen flyplass til slikt?

Gullknapp (Arendal) har allerede begynt å markedsføre seg som testsenter for droner. Det er vel neppe behov for begge på Sørlandet.

Jeg har alltid lest at langtidslagring av fly foretrekkes å bli utført på steder med relativt tørt og stabilt klima, hvilket vel ikke helt kan sies om Lista? Flyvende saltlake er kanskje mer passende i de kretser, for alt jeg vet.

Billigere og bruke krympeplast med preserverings coating ,enn og vaske fly for støv i en ørken..Brukes masse i offshore..

Last edited:
Så lenge de står gratis hos Avinor er det vel lite å hente her. Men ikke sikkert det varer evig.

Back