Fredag 10 september var det tid for en aldri så liten kjærlighetsferie til Lisboa. Møtte dama på Nationaltheateret en drøy time etter lunch og satte oss på Flytoget opp til OSL. Var TAP som skulle ta oss til Lisboa og kom ca 1,5t før avgang på TP507 som skulle gå 15:10. 3 minutter å vente på check-in før vi fikk levert fra oss bagasjen og utdelt boardpass ved nødutgangen på rad 12
Tok vel 5 minutter å komme gjennom security, og fikk tatt ut litt € på innsiden. Tax Free, da i form av parfyme- og sminkeavdelingen tok det derimot en liten evighet å komme seg gjennom, men det skyltes frøkna og ikke meg. Meg fikk omsider betalt og fikk satt oss i Aquevit Bar for et glass rødvin mens vi ventet på at boarding kunne starte og vi kunne gå ombord i CS-TNL, en A-320 levert til TAP mai 2000
Ombord var det 3 rader biz, resten eco, og såvidt jeg kunne se, bortimot fullt fly. Etter hva jeg hørte var det 3 ledige seter, hvilket det da var svært så kjekt at et av de tre ledige var på raden vår så jeg og dama hadde en treseter for oss selv
Knyttnevetesten ble bestått uten problemer
Kom oss opp i luften og etter en liten stund tok serveringen til. Noe kjøtt med ris og saus stod på menyen, sammen med en smakløs rekeforret og en god gulrotkake til dessert. Valgte rødvin til maten. Maten var helt greit men ikke noe mer, dog så hadde de vært litt uheldige med oppvarmingen. min var såvidt varm, mens damas var i beste fall, såvidt lunken
Resten av flyturen gikk greit og tilbrakte den stort sett med å lese, høre på musikk og prate, og etter nesten 4 timer og i rute landet vi i Lisboa. Fikk broparkering og tuslet i land og til bagasjehallen hvor det ble å vente i 15-20 minutter inne bagasjen dukket opp. Taxi inn til byen og Apparthotel Vip Edin hvor vi skulle bo
Litt usikker på hvor alle de 4 stjernene de skrøt på seg kom fra, men prisen var billig, beliggenheten perfekt og det var bar og svømmebasseng på taket.
Lisboa var også en flott by, spesielt for en partur. Været i midten av september var også supert med sol og 28-30 grader hver dag. Dagene ble brukt til sighseeing, shopping, spising av god mat, avslapping og nøt virkelig livet de 4 dagene vi hadde der. Tok også en dag i Cascais for litt strandliv. Men ellers kan jo Lisboa best beskrives som en har på forumet så glimrende sa det: Falleferdig romantikk
Gjelder å passe seg for trikken
Akvariet
Det kulinariske høydepunktet var en helaften på michelinrestauranten Eleven, som ligger suppert plassert på en høyde i sentrum med svært god utsikt. Maten var nydelig og gikk for en 9-retters meny, som itillegg innehold 3 appetittvekkere. Så var gode og mette da vi gikk ut, og litt fulle og. Prisen var også brukbar for en slik restaurnat.. €330 ink tips for 2, da med 9-retter, vinmeny og et glass Champis som aperetif er langt mindre enn hva man må ut med her i landet
På tilbaketuren så falt valget på Lufthansa via Frankfurt. TAP sin avgang har glimrende rutetider for en langweekend til Lisboa, mens LIS-OSL går fra LIS 09:20. Da var det bedre å hive seg på en LH maskin klokken 16:50, slik at man får utnyttet den siste dagen bedre.
Så etter en god shoppingrunde, og en god lunch, ble det etterhvert tid for å komme seg til flyplassen. Innom hotellet for å hente bagasjen og skifte til noe mindre sommerlig før vi hev oss inn i en Taxi til flyplassen
Hadde forsøkt sjekke inn via mobil og nett dagen før, men hadde skjedd noe krøll slik at bare jeg klarte å sjekke inn. Men den unnskyldning var god nok til at vi da kunne hoppe over automatene, som LH tvinger alle economy pax til å bruke i LIS, og kunne gå rett til bag-drop hvor innsjekk og utskrift av boardcards også ble tatt hånd om
Ble så en liten øl mens man ventet på at boarding på LH4533 skulle starte. Kom oss så ombord i D-AISJ, levert Lufthansa i januar 2008, og som var stappfull for anledningen.
Fant så plassene våre på 5A og B, nest første raden på economy og benplassen her fremme var det heller ikke noe å klage over, så knyttnevetesten ble bestått uten problemer
Ble vel 10min forsinket, men kom oss opp i luften og satte kursen mot FRA.
LIS-FRA er lang nok til at LH serverer varmat så etter en liten stund ble det tid for kylling og ris. Mindre i mengde, men langt bedre i smak enn hva TAP serverte på veien ned
Fikk også med oss solnedgangen
Etterhvert kom kapteinen på luften og forklarte routingen, som jeg raskt skjønte at var en ganske stor omvei. Itillegg var det litt trafikk inn til FRA, så det viste seg fort at de 50-minuttene vi hadde i FRA fort kunne bli litt snaut. Så ca 35 min sene parkerte vi på gaten, som vel var A20 eller deromkring og ble så å løpe mot B8, en av bussgatene på B, hvor siste flyet til OSL skulle gå. Ingen av oss av keene på en natt i FRA så valgte å løpe, så da ble det litt trim også. Valgte å ta tunnellen mellom A og B, så klarte ihverftall å unngå sikkerhetskontroller....noen triks kan man da på FRA.
Ifølge min far så har han anslått at hvis han noen gang kommer til å få hjerteinfarkt, så kommer det til å skje i den tunnellen.
Selv om det ikke vistes på skjermene var også LH3136 litt forsinket, så rakk den med god margin og de begynte boarding i det vi kom slik at vi faktisk var først ombord i bussen som skulle ta oss til D-AIBA, en A319 levert LH i desember 2009.
D-AIBA er et velbrukt reg for LH, og samme reg har stått på både A-300-B4 og A-340-200 tidligere.
Kom oss ombord og også dette var en bortimot full maskin etter hva jeg kan huske. Litt forsinket ble kursen satt mot OSL, og opp i luften var det den vanlige Cheese or Ham skiva, og tok også den obligatoriske Warsteineren
Landet noe forsinket og rakk som alltid en tur innom tax-free det ble å vente på bagasjen jeg regnet med ikke ville ha rukket det. Skjønte rask at det ikke ville komme noe bagasje, så selv om det stod Bag on belt fortsatt, så så det ikke ut til å komme mye mer så ble å ta turen bort til SAS hvor det var nullkø. Der traff jeg på en meget hyggelig eldre mann som raskt kunne se på datan at jo, bagasjen var i Frankfurt den. Så da ble det å fylle ut det som må fylles ut og fikk beskjed om at den ville komme i morgen. Men siden jeg uansett skulle til OSL imorgen så ble vi enig om at jeg like gjerne kunne hente den så de sparte det som det ville kostet å få den levert på døren hos meg
Normalt tar jeg Flytoget til og fra OSL, men siden trikkene i Oslo slutter litt etter midtnatt ble det å hive seg på 00:00 avgangen på Flybussen til SAS Hotellet.....som jeg rakk med et par sekunders margin. Døren var allere lukket, men kom meg ombord, dro kortet og fant meg en plass.
Lisboa kan absolutt anbefales, og byen er ganske litt annerledes og mer rustikk enn mange andre Europeiske byer. Og prisnivået er også jevnt over lavt. 50 minutters transfer gikk nok engang på hengende håret i FRA, og da ko ikke bagasjen med, uten at det var noen stor krise denne gangen. Og som de fleste turene mine i det siste innen Europa så var nok engang flyene svært så fulle
Tok vel 5 minutter å komme gjennom security, og fikk tatt ut litt € på innsiden. Tax Free, da i form av parfyme- og sminkeavdelingen tok det derimot en liten evighet å komme seg gjennom, men det skyltes frøkna og ikke meg. Meg fikk omsider betalt og fikk satt oss i Aquevit Bar for et glass rødvin mens vi ventet på at boarding kunne starte og vi kunne gå ombord i CS-TNL, en A-320 levert til TAP mai 2000
Ombord var det 3 rader biz, resten eco, og såvidt jeg kunne se, bortimot fullt fly. Etter hva jeg hørte var det 3 ledige seter, hvilket det da var svært så kjekt at et av de tre ledige var på raden vår så jeg og dama hadde en treseter for oss selv
Knyttnevetesten ble bestått uten problemer

Kom oss opp i luften og etter en liten stund tok serveringen til. Noe kjøtt med ris og saus stod på menyen, sammen med en smakløs rekeforret og en god gulrotkake til dessert. Valgte rødvin til maten. Maten var helt greit men ikke noe mer, dog så hadde de vært litt uheldige med oppvarmingen. min var såvidt varm, mens damas var i beste fall, såvidt lunken

Resten av flyturen gikk greit og tilbrakte den stort sett med å lese, høre på musikk og prate, og etter nesten 4 timer og i rute landet vi i Lisboa. Fikk broparkering og tuslet i land og til bagasjehallen hvor det ble å vente i 15-20 minutter inne bagasjen dukket opp. Taxi inn til byen og Apparthotel Vip Edin hvor vi skulle bo
Litt usikker på hvor alle de 4 stjernene de skrøt på seg kom fra, men prisen var billig, beliggenheten perfekt og det var bar og svømmebasseng på taket.
Lisboa var også en flott by, spesielt for en partur. Været i midten av september var også supert med sol og 28-30 grader hver dag. Dagene ble brukt til sighseeing, shopping, spising av god mat, avslapping og nøt virkelig livet de 4 dagene vi hadde der. Tok også en dag i Cascais for litt strandliv. Men ellers kan jo Lisboa best beskrives som en har på forumet så glimrende sa det: Falleferdig romantikk

Gjelder å passe seg for trikken

Akvariet

Det kulinariske høydepunktet var en helaften på michelinrestauranten Eleven, som ligger suppert plassert på en høyde i sentrum med svært god utsikt. Maten var nydelig og gikk for en 9-retters meny, som itillegg innehold 3 appetittvekkere. Så var gode og mette da vi gikk ut, og litt fulle og. Prisen var også brukbar for en slik restaurnat.. €330 ink tips for 2, da med 9-retter, vinmeny og et glass Champis som aperetif er langt mindre enn hva man må ut med her i landet

På tilbaketuren så falt valget på Lufthansa via Frankfurt. TAP sin avgang har glimrende rutetider for en langweekend til Lisboa, mens LIS-OSL går fra LIS 09:20. Da var det bedre å hive seg på en LH maskin klokken 16:50, slik at man får utnyttet den siste dagen bedre.
Så etter en god shoppingrunde, og en god lunch, ble det etterhvert tid for å komme seg til flyplassen. Innom hotellet for å hente bagasjen og skifte til noe mindre sommerlig før vi hev oss inn i en Taxi til flyplassen
Hadde forsøkt sjekke inn via mobil og nett dagen før, men hadde skjedd noe krøll slik at bare jeg klarte å sjekke inn. Men den unnskyldning var god nok til at vi da kunne hoppe over automatene, som LH tvinger alle economy pax til å bruke i LIS, og kunne gå rett til bag-drop hvor innsjekk og utskrift av boardcards også ble tatt hånd om
Ble så en liten øl mens man ventet på at boarding på LH4533 skulle starte. Kom oss så ombord i D-AISJ, levert Lufthansa i januar 2008, og som var stappfull for anledningen.
Fant så plassene våre på 5A og B, nest første raden på economy og benplassen her fremme var det heller ikke noe å klage over, så knyttnevetesten ble bestått uten problemer

Ble vel 10min forsinket, men kom oss opp i luften og satte kursen mot FRA.
LIS-FRA er lang nok til at LH serverer varmat så etter en liten stund ble det tid for kylling og ris. Mindre i mengde, men langt bedre i smak enn hva TAP serverte på veien ned

Fikk også med oss solnedgangen

Etterhvert kom kapteinen på luften og forklarte routingen, som jeg raskt skjønte at var en ganske stor omvei. Itillegg var det litt trafikk inn til FRA, så det viste seg fort at de 50-minuttene vi hadde i FRA fort kunne bli litt snaut. Så ca 35 min sene parkerte vi på gaten, som vel var A20 eller deromkring og ble så å løpe mot B8, en av bussgatene på B, hvor siste flyet til OSL skulle gå. Ingen av oss av keene på en natt i FRA så valgte å løpe, så da ble det litt trim også. Valgte å ta tunnellen mellom A og B, så klarte ihverftall å unngå sikkerhetskontroller....noen triks kan man da på FRA.
Ifølge min far så har han anslått at hvis han noen gang kommer til å få hjerteinfarkt, så kommer det til å skje i den tunnellen.
Selv om det ikke vistes på skjermene var også LH3136 litt forsinket, så rakk den med god margin og de begynte boarding i det vi kom slik at vi faktisk var først ombord i bussen som skulle ta oss til D-AIBA, en A319 levert LH i desember 2009.
D-AIBA er et velbrukt reg for LH, og samme reg har stått på både A-300-B4 og A-340-200 tidligere.
Kom oss ombord og også dette var en bortimot full maskin etter hva jeg kan huske. Litt forsinket ble kursen satt mot OSL, og opp i luften var det den vanlige Cheese or Ham skiva, og tok også den obligatoriske Warsteineren

Landet noe forsinket og rakk som alltid en tur innom tax-free det ble å vente på bagasjen jeg regnet med ikke ville ha rukket det. Skjønte rask at det ikke ville komme noe bagasje, så selv om det stod Bag on belt fortsatt, så så det ikke ut til å komme mye mer så ble å ta turen bort til SAS hvor det var nullkø. Der traff jeg på en meget hyggelig eldre mann som raskt kunne se på datan at jo, bagasjen var i Frankfurt den. Så da ble det å fylle ut det som må fylles ut og fikk beskjed om at den ville komme i morgen. Men siden jeg uansett skulle til OSL imorgen så ble vi enig om at jeg like gjerne kunne hente den så de sparte det som det ville kostet å få den levert på døren hos meg
Normalt tar jeg Flytoget til og fra OSL, men siden trikkene i Oslo slutter litt etter midtnatt ble det å hive seg på 00:00 avgangen på Flybussen til SAS Hotellet.....som jeg rakk med et par sekunders margin. Døren var allere lukket, men kom meg ombord, dro kortet og fant meg en plass.
Lisboa kan absolutt anbefales, og byen er ganske litt annerledes og mer rustikk enn mange andre Europeiske byer. Og prisnivået er også jevnt over lavt. 50 minutters transfer gikk nok engang på hengende håret i FRA, og da ko ikke bagasjen med, uten at det var noen stor krise denne gangen. Og som de fleste turene mine i det siste innen Europa så var nok engang flyene svært så fulle