Lion Air krasj i Indonesia - Flight JT610 29OKT18

Ny oppdatering i saken

On Nov 22nd 2018 the KNKT gave a presentation to Indonesia's Parliament about the findings so far. The KNKT told the parliament that the FDR contained 1790 parameters spanning 19 flights. The last two flights, the flight from Denpasar to Jakarta as well as the accident flight, were showing the same issue, the right hand speed (first officer's IAS) signficantly higher than the left hand speed (captain's speed). The captain's AoA indicated about 20 degrees higher than the first officer's AoA. As result the left stick shaker activated immediately after takeoff and operated, with a brief period where it stopped during a descent shortly after takeoff, continuosly throughout the flight. When the aircraft levelled off at 5000 feet automatic nose down trim inputs occurred which were countered by manual trim up inputs by the crew. The nose down trim inputs were created by the Maneouvering Characteristics Augmentation System (MCAS), a tool which will lower the nose of the aircraft to prevent a stall. Until the end of the flight the automatic nose down trim inputs were countered by manual nose up trim inputs by the crew. During the end of the recording the automatic nose down trim inputs increased, the pilots still trimmed nose up however shorter. Overall the stabilizer trim position moves increasingly towards nose down until it was no longer possible to counter the pitch down moment via the yoke. Throughout the flight there had been no problems with the engines. On the previous flight from Denpasar to Jakarta the same problem existed, the automatic trim inputs however did not occur. The crew must have done something preventing the MCAS system producing the nose down trim inputs. Following the presentation the KNKT released first information in Indonesian including some FDR graphics.

Kan vel begynne å se ut som kombo'n dårlig info fra Boeing pluss pilotene som ikke aktiverte STAB TRIM CUTOUT switches iht prosedyre *kan* være greia her. (Med forbehold om mer detaljert info).
 
Kan vel begynne å se ut som kombo'n dårlig info fra Boeing pluss pilotene som ikke aktiverte STAB TRIM CUTOUT switches iht prosedyre *kan* være greia her. (Med forbehold om mer detaljert info).

Om Boeing har levert dårlig info, vil nok bli behørig utredet og belyst. At det er akkurat det flyselskapet som får problemer med det, vil overraske meg meget om blir definert som tilfeldig av seriøse sakkyndige og myndigheter.
 
«The last two flights, the flight from Denpasar to Jakarta as well as the accident flight, were showing the same issue, the right hand speed (first officer's IAS) signficantly higher than the left hand speed (captain's speed). The captain's AoA indicated about 20 degrees higher than the first officer's AoA.»

Dette har de altså fløyet rundt med på flere flighter. I Europa ville aldri et sånt selskap fått fly en meter. For de som legger litt stolthet i å drive sikker luftfart blir man rett og slett forbannet av å se sånt tull som dette.

MCAS har trimmet nose down, pilotene har kontret med nose up, men med stadig kortere varighet. Det blir temmelig tungt å holde i stikka etter hvert. Et eller annet sted her bør man begynne å tenke runaway stabilizer.
 
Last edited:
EN av grunnleggerne til Lion Air er misfornøyd med Boeing og truer med å kansellere ordre. Dog skal det sies at dette er mye utspill for å ikke tape ansikt og det er ikke rett frem å kansellere en slik ordre

https://www.wsj.com/articles/lion-a...boeing-order-after-indonesia-crash-1544007221

“I’m seriously considering canceling it,” Rusdi Kirana, co-founder of Indonesia’s Lion Air Group, told The Wall Street Journal on Wednesday. He cited “disappointment” with a Boeing statement last week that he said appeared to cast blame on Lion Air for the Oct. 29 crash of Flight 610. The new Boeing 737 MAX jet plunged into the Java Sea shortly after takeoff.
 
Så er det også en uttalelse fra en som avisene kaller flyekspert, men som gjør det åpenbart gjennom sine uttalelser at han ikke aner hva han snakker om. Les gjerne noen poster lenger opp, der har MountainDew uttalt seg. Han har faktisk jobbet for Lion Air. De fleste av oss i bransjen kjenner noen som har jobbet der, og har hørt lignende historier. Det er en grunn til at man anbefaler venner å kjente å holde seg langt unna indonesisk luftfart generelt, og Lion Air spesielt.

Dette er interessant. Jeg flyr mye ifm jobben, og mesteparten av dette til nå i Europa. Til neste år blir det sannsynligvis endel reisevirksomhet i Asia. Er det noen flyselskap jeg bør foretrekke?
 
Dette er interessant. Jeg flyr mye ifm jobben, og mesteparten av dette til nå i Europa. Til neste år blir det sannsynligvis endel reisevirksomhet i Asia. Er det noen flyselskap jeg bør foretrekke?

Garuda hvis du skal reise i Indonesia. Ellers Korean, Thai og Cathay, sånn i første omgang.
 
Behind the Lion Air Crash, a Trail of Decisions Kept Pilots in the Dark :https://nyti.ms/2UCzEom

Bak betalingsmur, kritisk blikk på Boeing og FAA ifm introduksjonen av MAX series og hvordan man muligens droppet viktig pilot trening for å senke cost of change.
 
Runaway stabilizer check list (trim som er ute av kontroll) har punkter som pilotene skal huske uten å slå opp i sjekklisten...

Av 8 punkter er det de 5 første man skal huske. Blant annet det å kutte strømmen til trimsystemet.
 
Last edited:
Back
Top