Lion Air krasj i Indonesia - Flight JT610 29OKT18

Ikke fløyet MAX, så ta dette med en klype salt, men jeg tviler på at systemet er forskjellig. Uten autopilot er det kun Speed Trim System som trimmer automatisk, og da bare i visse hastigheter. Stab trim cutout-bryterne kutter uansett all elektrisk kraft til trimmen, slik at det kun er manuell trim som gjelder. Den ene kutter A/P trim, den andre den elektriske trimmen på stikka.
 
Det gjenstår å se, husk at kjerra ikke stuper av seg selv hvis man følger korrekte prosedyrer.



Forøvrig går mye av kritikken mot LionAir på manglende trening av crew, og dermed dårlige flying skills.



Nå må man riktignok vente til undersøkelsene er ferdig før vi kan trekke konklusjonen, men det er vel ikke helt usannsynlig at det her kan ha vært en feil på flyet som ikke burde ha vært der, men som et dyktig og godt drillet crew burde ha kommet seg ut av?
 
Nå må man riktignok vente til undersøkelsene er ferdig før vi kan trekke konklusjonen, men det er vel ikke helt usannsynlig at det her kan ha vært en feil på flyet som ikke burde ha vært der, men som et dyktig og godt drillet crew burde ha kommet seg ut av?


Og en feil som godt drillet mekanikere burde fikset?

Som du sier, det er for tidlig å trekke noen konklusjon. Men den generelle tilliten til Indonesisk luftfart er lik null for min del.
 
Nå må man riktignok vente til undersøkelsene er ferdig før vi kan trekke konklusjonen, men det er vel ikke helt usannsynlig at det her kan ha vært en feil på flyet som ikke burde ha vært der, men som et dyktig og godt drillet crew burde ha kommet seg ut av?

Det er omtrent min konklusjon også, bortsett fra at «dyktig og godt drillet» burde byttes ut med «gjennomsnittlig.» En QRH-prosedyre alle crew skal kunne burde ikke føre til en ulykke.
Nærer en viss skepsis til indonesisk luftfart generelt, kjenner jeg. Den ble ikke svekket etter dette.

Leste meg litt opp på forskjellene mellom NG og MAX. Det er kun små forskjeller i flight control-logikken. Siden LEAP-motorene er tyngre og montert annerledes måtte Boeing kompensere for dette for å få godkjent MAX under eksisterende 737-typesertifikat, ved å bruke AoA som input for trim i visse settinger. Men igjen, dette påvirker ikke noe som helst annet enn at feil på AoA vane kan gi uncommanded trim, som igjen løses med bruk av eksisterende runaway stabilizer-prosedyre.
 
Last edited:
Da har FAA gitt ut en AD direktiv ifm ulykken

PDF

Ser at bl.a at stickshaker kan bli aktivert ved en AoA sensor feil, dette kan jo fort skape stor forvirring
og føre til katastrofe hvis man da følger sin første intuitive tanke om å komme seg ut av en stall... i tillegg til allerede nose down trim....

An erroneous AOA input can cause some or all of the following indications and effects:
• Continuous or intermittent stick shaker on the affected side only.
• Minimum speed bar (red and black) on the affected side only.
• Increasing nose down control forces.
• IAS DISAGREE alert.
• ALT DISAGREE alert.
• AOA DISAGREE alert (if the option is installed).
• FEEL DIFF PRESS light.
• Autopilot may disengage.
• Inability to engage autopilot.
 
Last edited:
Da har FAA gitt ut en AD direktiv ifm ulykken

PDF

Ser at bl.a at stickshaker kan bli aktivert ved en AoA sensor feil, dette kan jo fort skape stor forvirring
og føre til katastrofe hvis man da følger sin første intuitive tanke om å komme seg ut av en stall... i tillegg til allerede nose down trim....

Nesten alt dette kan man få med airspeed unreliable også. En riktig artig cocktail. Satt i sim i september sist med dette, med stick shaker, overspeed clacker, AIRSPEED LOW-aural warning og fullt av flags på PFD, alt sammen samtidig. Mye å filtrere ut, så man skal ikke være helt tapt bak en vogn når man er ute og flyr, noe jeg dessverre mistenker skjer litt for ofte der nede...
 
Uavhengig av hva som er skrevet her mener jeg det er altfor lett å legge ansvaret på pilotene. Jeg er opptatt av human factors momentene og det er meget interessant og lærerikt og finne ut hvorfor pilotene gjorde det de gjorde, og svært ofte det de mente var rett å gjøre i situasjonen som oppstod.

Espen
 
Her er "Airbus varianten" av AoA problemer. Et mirakel at det endte såpass bra..

PDF:ATSB Qantas 72

Det viktigste i hele den rapporten er setningen «The flight crew’s responses to the emergency were timely and appropriate.»

Dette er det fullstendig mangel på i nesten alle indonesiske ulykker.
 
Pilots for two U.S. airlines flying Boeing's 737 MAX weren't trained about a key change to an automatic system that's been linked to the fatal crash of a Lion Air jet last month, according to pilot representatives at both airlines.
Jon Weaks, president of the Southwest Airlines Pilots Association, said Monday the airline and the pilots “were kept in the dark.”

“We do not like the fact that a new system was put on the aircraft and wasn’t disclosed to anyone or put in the manuals,” he said in an interview. What’s more, he noted, Boeing and the Federal Aviation Administration have now warned “that the system may not be performing as it should.”In order to protect against a possible stall on the MAX, Boeing made a change to a flight-control system so that it automatically pushes the nose of the aircraft down when a bladelike sensor that sticks out of the fuselage indicates that the nose is pitched up and putting the plane in danger of a stall.

In the Lion Air crash that killed 189 people in Indonesia, investigators have determined that this sensor, the Angle of Attack (AOA) sensor, was feeding bad data to the jet’s flight computer,

https://www.seattletimes.com/busine...atic-systems-change-linked-to-lion-air-crash/
 
Back
Top