Lion Air krasj i Indonesia - Flight JT610 29OKT18

Re: Lion Air krasj i Indonesia - Flight JT610

Burde det ikke være mulig å ha en auto rescuepilot som slår seg inn når pilotene mister situasjonsforståelse. Hadde man hatt noen akselerometer og GPS. Kunne vel flyet gått inn i en stabil climb, full gass og fast pitch? Eller er jeg helt idiot?

Er ikke så enkelt. Fly har både to og tre sett akselerometer og GPS allerede.

Dette er dessverre ikke uventet fra Lion Air. De har jo nærmest klippekort på 737 hos Boeing. Et selskap jeg aldri skal fly med, ei heller noen av mine venner og bekjente.

Når jeg var i Lion så var det mange av mine kolleger som ikke hadde vært i sim på flere år.

Håper dette har blitt bedre, men med den enorme ekspansjon tipper jeg mange fortsatt flyr sim kun på "papiret". Different world!

Nå er markedet ned generelt, men Boeing-aksjen har falt over 7% til nå i dag på bakgrunn av ulykken og usikkerheten dette skaper rundt MAX. På tross av ingen vet årsaken, så reagerer normalt markedet negativt på slik usikkerhet

Det blir vel så blodig for Boeing som virkelig vil få en skrape i lakken, kanskje et banesår være tenkelig.

og her er maskinen ved siden av en fugl som traver rundt her i landet :(
http://737-max.blogspot.com/2018/07/lion-air-ln7058_14.html

Hvis årsaken viser seg å være en svakhet ved MAX som maskin og hvis myndigheter av ulike slag da bestemmer seg for å tvinge maskinene på bakken, vil nok dette bli blodig for Norwegian.

Det blir vel så blodig for Boeing som virkelig vil få en skrape i lakken, kanskje et banesår være tenkelig.

Det er vel fremdeles altfor tidlig å trekke noen konklusjoner inntil årsaken(e) er klare, etterforskningen har vel ikke engang startet for fullt (mange av etterforskerene er vel ennå på vei til ulykke stedet). Så langt er det meste i rute, aksjemarkedet reagerer normalt etter en ulykke (det var en dag med store tap i Aksjemarkedet (Google tapte nesten 5%)) i dag, så Boeings tap er helt normalt etter en ulykke. DC-10 var vel den siste maskinen som ble tvunget av ulykker til flyforbud (787 har ikke hatt noen ulykke ennå - men ble satt på bakken inntil en fikk batteri problematikken løst).

Last edited:
Normalt er jeg ikke raskt ute med å stemple crew, men akkurat når det gjelder Lion Air er jeg villig til å sette penger på inkompetent crew. Vi snakker om et selskap som rutinemessig lander i medvind på korte baner etter monsunregn og raser av banen, lander så hardt at de trykker understellet opp gjennom vingene, lander kort, lander langt, osv osv. Kort sagt et ganske frynsete selskap. Indonesia er et snodig land når det gjelder luftfart, og det virker som om «alt er lov» når man går på samme cocktailparty som dignitærene i det lokale luftfartstilsynet.

Normalt er jeg ikke raskt ute med å stemple crew, men akkurat når det gjelder Lion Air er jeg villig til å sette penger på inkompetent crew. Vi snakker om et selskap som rutinemessig lander i medvind på korte baner etter monsunregn og raser av banen, lander så hardt at de trykker understellet opp gjennom vingene, lander kort, lander langt, osv osv. Kort sagt et ganske frynsete selskap. Indonesia er et snodig land når det gjelder luftfart, og det virker som om «alt er lov» når man går på samme cocktailparty som dignitærene i det lokale luftfartstilsynet.

Det var ¨fint¨ sakt! Tror kanskje du bør vente med å stemple crew osv. til etterforskningen er ferdig ...

Her er grafen fra FR24 til Flight JT24 fra DPS til CGK som var flighten før ulykken.

The previous flight of the accident aircraft, JT043 from Denpasar, showed similar erratic values in altitude and airspeed immediately after takeoff. After 8 minutes the ADS-B reported values stabilzed. An unverified tech log item for that flight, sent to ASN and the BBC, remarked "IAS and ALT disagree shown after take off." While this particular purported tech log note is unconfirmed, Lion Air did confirm that the aircraft had a "technical problem" on the previous flight, "which had been resolved according to procedure,” according to the airline.

Kilde:

https://aviation-safety.net/database/record.php?id=20181029-0
attachment.php

Attachments

• JT43.jpg
    JT43.jpg
    91.3 KB · Views: 2,196
Last edited:

Så er det også en uttalelse fra en som avisene kaller flyekspert, men som gjør det åpenbart gjennom sine uttalelser at han ikke aner hva han snakker om. Les gjerne noen poster lenger opp, der har MountainDew uttalt seg. Han har faktisk jobbet for Lion Air. De fleste av oss i bransjen kjenner noen som har jobbet der, og har hørt lignende historier. Det er en grunn til at man anbefaler venner å kjente å holde seg langt unna indonesisk luftfart generelt, og Lion Air spesielt.

Aner ikke kredibiliteten til vedkommende og man skal sikkert se på det med litt skepsis, men i tillegg til teoriene som feil med fartmålerene, pilotfeil og annet som er presentert, er det vel også mulig det kan ha vært feil med høyderorene?

https://www.airlineratings.com/news/new-theory-lion-air-disaster/

Australian aircraft engineers suggest a new theory on the Lion Air disaster saying that the Boeing 737 MAX suffered rear elevator problems on its previous flight

According to the engineers, the aircraft’s tech log shows a record of a problem with “elevator feel and control” on the last flight the day before the tragedy that claimed 189.

Et spm.

Hvem er det som foretar granskningen? Indonesiske luftfartsmyndigheter, Flyeslskapet, Boeing?

Hvis jeg skal ta på meg kosnpirasjonshatten så tenker jeg at flyselskapet, Myndighetene og flyprodusenten har forskjellige agendaer.

Er krise for Boeing hvis det utelukkende er tekninsk feil som kan spores rett til dem.

Er krise for flyselskapet hvis det viser dseg at det er dårlige rutiner på tekninsk og mennesklig svikt i cockpit.

Er krise for myndighetene hvis det viser seg at de ikke har drevet med streng nok regulering overfor flyselskapene.

Et spm.

Hvem er det som foretar granskningen? Indonesiske luftfartsmyndigheter, Flyeslskapet, Boeing?

Hvis jeg skal ta på meg kosnpirasjonshatten så tenker jeg at flyselskapet, Myndighetene og flyprodusenten har forskjellige agendaer.

Er krise for Boeing hvis det utelukkende er tekninsk feil som kan spores rett til dem.

Er krise for flyselskapet hvis det viser dseg at det er dårlige rutiner på tekninsk og mennesklig svikt i cockpit.

Er krise for myndighetene hvis det viser seg at de ikke har drevet med streng nok regulering overfor flyselskapene.

Har vel sett alle episodene av air crash investigation og i alle som har vært ifra Indonesia med Boeing fly har NTSB vært med å ledet etterforskningen

Jeg tror nok, etter indikasjonen på en litt "vinglete" tur siste flight før ulykkesflighten, att flyet kanskje skulle vært benket, og sjekket den ordentlig før den fikk grønt lys. Nå vet jeg ikke rutinene hos de andre flyselskapene men tipper seriøse selskap ville tatt en ekstra sjekk og heller byttet maskinen ut om det var noe som ikke stemte.

Norwegian har per nå 14 MAX'ere, eldste er jo allerede 1,5 år. Om dette viser seg og være ett problem med flytypen ville det vel kanskje vært oppdaget før?

Back