Lion Air krasj i Indonesia - Flight JT610 29OKT18

Re: Lion Air krasj i Indonesia - Flight JT610

Veldig ustabil høyde og hastighet i forhold til gårsdagens flight.
3_c4607b5fa54c9ce9d2ba78abc73c901bc9efc3a4.gif
 
Re: Lion Air krasj i Indonesia - Flight JT610

Breaking News CNN , 189 pax 8 crew...
 
Re: Lion Air krasj i Indonesia - Flight JT610

Danske medier (vel hvis man kan kalde BT og Ekstrabladet det) melder samme flytype fra samme selskab var impliceret i et uheld i 2013 hvor man ramte forbi landungsbanen på Bali, kan det passe?
Der bliver også nævnt et Air Asia uheld i 2014.

Jeg mener da at Max 8 ikke eksisterede den gang.
Chancen er vel at de ikke kender forskel på en regulær 737-800 og Max 8'ern.
 
Last edited:
Re: Lion Air krasj i Indonesia - Flight JT610

Første -MAX ulykke også, men Indonesisk luftfart har jo et så frynsete rykte at man neppe kan skylde på flytypen.
 
Re: Lion Air krasj i Indonesia - Flight JT610

I følge FR24 på twitter var flyet levert så sent som august i år...
 
Re: Lion Air krasj i Indonesia - Flight JT610

I følge FR24 på twitter var flyet levert så sent som august i år...



Stemmer. PK-LQP hadde first flight 30 juli, og levert Lion Air 13 august. Så det var en kort karriere
 
Re: Lion Air krasj i Indonesia - Flight JT610

Danske medier (vel hvis man kan kalde BT og Ekstrabladet det) melder samme flytype fra samme selskab var impliceret i et uheld i 2013 hvor man ramte forbi landungsbanen på Bali, kan det passe?
Der bliver også nævnt et Air Asia uheld i 2014.

AirAsia crashet var en A320
 
Re: Lion Air krasj i Indonesia - Flight JT610

Breaking News CNN , 189 pax 8 crew...



Ser ut som de hadde en episode til å begynne med, etterfulgt av en relativt stabil periode, før de igjen mister høyde.

De klarer å gaine høyde etter første «inntreff» så noe motorkraft må der ha vært.
 
Re: Lion Air krasj i Indonesia - Flight JT610

Første -MAX ulykke også, men Indonesisk luftfart har jo et så frynsete rykte at man neppe kan skylde på flytypen.

Sperra opp øya da jeg så det var MAX, men som du sier, Indonesia og fly kan vel være så som så.
 
Re: Lion Air krasj i Indonesia - Flight JT610

Ser ut som de hadde en episode til å begynne med, etterfulgt av en relativt stabil periode, før de igjen mister høyde.

De klarer å gaine høyde etter første «inntreff» så noe motorkraft må der ha vært.

Tror du har mye rett her. Det er noe som har skjedd. Rett etter avgang mister man 500-600 fot med høyde og får masse ekstra speed. Tydelig at det må ha skjedd noe her. Blir spennende å følge etterforskningen. Ser nå at det meldes at de har funnet vrakgods, og at området der flyet styrtet ikke er alt for dypt(30-35 meter), så det er godt håp at vi får svar på hva som har gått galt her.

Thomas
 

Attachments

  • lion.png
    lion.png
    31.5 KB · Views: 1,994
Re: Lion Air krasj i Indonesia - Flight JT610

I går skal det ha vært problemer med Airspeed unreliable /altitude disagree på kapteinens instrumenter. Styrmann tok over og de fløy til Jakarta på FL280.
 
Re: Lion Air krasj i Indonesia - Flight JT610

I går skal det ha vært problemer med Airspeed unreliable /altitude disagree på kapteinens instrumenter. Styrmann tok over og de fløy til Jakarta på FL280.

Første tanke når jeg så grafen over var "Airspeed Unreliable". Vil nok komme svar på denne etterhvert.
 
Re: Lion Air krasj i Indonesia - Flight JT610

I går skal det ha vært problemer med Airspeed unreliable /altitude disagree på kapteinens instrumenter. Styrmann tok over og de fløy til Jakarta på FL280.

Vil det si det ble flydd manuelt hele veien, dvs uten autopilot?
 
Re: Lion Air krasj i Indonesia - Flight JT610

Vil det si det ble flydd manuelt hele veien, dvs uten autopilot?

Sjekklisten åpner opp for å bruke autopilot på den "gode siden" etter man har identifisert om feilindikasjon er på kaptein eller FO sin instrumentering.
 
Re: Lion Air krasj i Indonesia - Flight JT610

Burde det ikke være mulig å ha en auto rescuepilot som slår seg inn når pilotene mister situasjonsforståelse. Hadde man hatt noen akselerometer og GPS. Kunne vel flyet gått inn i en stabil climb, full gass og fast pitch? Eller er jeg helt idiot?
 
Re: Lion Air krasj i Indonesia - Flight JT610

Rapporten etter Air France havariet utenfor Brasil drøfter inngående hvor krevende en situasjon med upålitelige sensordata er. Der omtales også GPS, som dessverre bare gir hastighet relativt til bakken og ikke til luftmasser.... nøkkelen er nok praktiske ferdigheter og trening, ihvertfall på kort sikt. Det er lett å feile i en slik situasjon, bl.a. må visst autothrust, flight director mm. kobles ut umiddelbart...
 
Last edited:
Var det dagslys der da det skjedde?

Soloppgang der er vel ca 05:30 lokal tid, 23:30Z pluss 7t skulle vel da bli 06:30 lokaltid da det skjedde - så dagslys? Burde i såfall hjelpe hvis de mistet instrumenter..
 
Back
Top