Lion Air fly i vannet på Bali og delt i to. (13/4/13)

Re: Lion Air fly i vannet på Bali og delt i to. (13/4/13)

Ble nevnt på radioen (P4) i dag at flyet ikke kan løftes der det ligger og må hugges på stedet. Håper det blir minimalt med utslipp fra den operasjonen, men det finnes vel løsninger for tømme drivstofftanker osv.
 
Re: Lion Air fly i vannet på Bali og delt i to. (13/4/13)

Synes det er litt skremmende at det presiseres, fra chief pilot, hvor pilotene er ifra...
Hvis dette faktisk er ekte.

Den sms tekst som ble sendt ut til alle piloter er ekte men der var det ikke skrevet inn noe nasjonalitet på pilotene.
Dette har tydeligvis blitt redigert av vedkommende som som har lagt intern informasjon ut på pprune.
 
Re: Lion Air fly i vannet på Bali og delt i to. (13/4/13)

http://m.guardian.co.uk/world/2013/apr/15/downdraft-suspected-lion-air-crash

The Lion Air pilot whose jet fell into the sea while trying to land in Bali has reportedly described how he felt it "dragged" out of its trajectory and into the water. Investigators are considering whether a powerful downdraft of wind caused the crash in which all 108 passengers and crew survived despite the Boeing 737 cracking in half on impact
 
Re: Lion Air fly i vannet på Bali og delt i to. (13/4/13)

De har flott statistikk disse Lion Air....

Lionair B738 at Denpasar on Apr 13th 2013, landed short of runway and came to stop in sea
Lionair B734 at Pontianak on Dec 30th 2012, runway excursion on landing
Lion B734 at Pontianak on Nov 1st 2012, overran runway on landing
Lionair B739 at Medan on Jun 4th 2012, aircraft disabled during line up
Lionair MD90 at Jakarta on Mar 9th 2009, departed runway on landing
Lionair B739 at Pekanbaru on Feb 14th 2011, runway excursion on landing
Lionair B739 at Pekanbaru on Feb 15th 2011, overran runway on landing
Lionair B734 at Pontianak on Nov 2nd 2010, overran runway on landing
Lionair B734 at Pontianak on Nov 2nd 2010, overran runway on landing
Lionair B733 near Makassar on Jul 18th 2009, cracked windshield
Lionair MD90 at Jakarta on Mar 9th 2009, departed runway on landing
Lionair MD90 at Jakarta on Mar 22nd 2009, engine start problem
Lionair MD90 at Jakarta on Mar 9th 2009, departed runway on landing
Lion Air MD90 at Gorontalo on Jan 3rd 2009, damaged runway surface

Kilde: http://avherald.com/h?search_term=lionair&opt=0&dosearch=1&search.x=-1785&search.y=-105

Forbannede møkkadrittselskap, hele selskapet burde likvideres umiddelbart og de ansvarlige kastes i fengsel.
 
Re: Lion Air fly i vannet på Bali og delt i to. (13/4/13)

57 episoder av ulik alvorlighetsgrad siden 2010

Lol.. Naa tror jeg du skal holde deg til fakta. Ta aa se paa bildene til alle i A klassifiseringen. Det er ikke noe incidents, nei.

SAS har ikke en eneste som klassifiseres som A, mens Lion Air har 6. Medical emergency, noen broedsmuler i en ovn, troender paa fylletur, fugler i motoren kan liksom ikke sammenlignes med det Lion Air sine piloter har levert
 
Re: Lion Air fly i vannet på Bali og delt i to. (13/4/13)

Enhver ulykke er en for mye, men er alternativet at indonesere skal drukne på ferjer eller krasje i busser i stedet? Eller bør de som driver de selskapene og kastes i fengsel selv om kundene er klar over risikoen og ønsker å risikere for å nå sine mål?
Lion Air har et enormt forbedringspotensiale på mange vis men regnes alikevel i manges øyne som svært sikkert når man måler pax pr. km ift. det meste av transportmuligheter i Indonesia.
Widerøe driver en kjøkkenbedrift til sammenligning (størrelse, pax, utflydd distanse osv.) og de har hatt en del close calls og det som verre er opp gjennom årene, til tross for at de av mange regnes som blant de beste i klassen mht sikkerhet?

Når det er sagt, så er mange av ulykkene du beskriver over en kombinasjon av dårlig vær og flygerfeil, så forhåpentligvis blir både dette og annet forbedret før det skjer flere ulykker.

Indonesisk Luftfartstilsyn har som mange vet innført min. krav til 500 timer på type (for å fly fly over 19 seter osv.) som tiltak for å stoppe vanlige linetrainingprogram hvor man har sett vel lav kompetanse i cockpit. Indonesere trenger imidlertid ikke 500 timer på type for å få jobb. Lokikk? ;)
 
Re: Lion Air fly i vannet på Bali og delt i to. (13/4/13)

For ikke å nevne noen av busselskapene som driver regiontransport i Norge.
Det e fali det ..
 
Re: Lion Air fly i vannet på Bali og delt i to. (13/4/13)

Lol.. Naa tror jeg du skal holde deg til fakta. Ta aa se paa bildene til alle i A klassifiseringen. Det er ikke noe incidents, nei.

SAS har ikke en eneste som klassifiseres som A, mens Lion Air har 6. Medical emergency, noen broedsmuler i en ovn, troender paa fylletur, fugler i motoren kan liksom ikke sammenlignes med det Lion Air sine piloter har levert
Eksakt! Lion Air har en hel rekke med "overran runway" og lignende, som gjør at den seneste ulykken neppe kommer som noen overraskelse.

Lion Air er og forblir et useriøst møkkaselskap som totalt savner sikkerhetskultur.
 
Re: Lion Air fly i vannet på Bali og delt i to. (13/4/13)

De har flott statistikk disse Lion Air....



Kilde: http://avherald.com/h?search_term=lionair&opt=0&dosearch=1&search.x=-1785&search.y=-105

Forbannede møkkadrittselskap, hele selskapet burde likvideres umiddelbart og de ansvarlige kastes i fengsel.

Copy and paste er fine ting, brugt riktig. 1/2 delen av de du legger ut er rapporter, svar eller tekniske problemer.
Har ikke, kommer sannsynligvis ikke heller, til å ha noe forhold til Lionair, men la oss holde oss til fakta, og ta med det som er sikkerhetsproblem.
Sriwijaya
Ps. Skal gjerne i fengsel de ansvarlige i dette selskapet og:Sriwijaya
 
Last edited:
Re: Lion Air fly i vannet på Bali og delt i to. (13/4/13)

Du mener vel man bør fengsle alle som driver flyselskap i Indonesia da?
Garuda har stygge ulykker med mange drepte .. over 20 i den siste for ca. 6 år siden.
De har gått fra i noen år å leie inn utenlandske flygere til å i det siste ha ansatt mange lokale flygere med minimal erfaring.
Batavia og Merpati har begge statistikk pr. pax, som er en skrekk i sammenligning med Lion.
Ellers ligger det vel an til fengsling i de fleste tropiske land som flyr innenriks.
 
Re: Lion Air fly i vannet på Bali og delt i to. (13/4/13)

Da har Flight International en artikkel om hendelsen.

Viser seg at de fortsatte gjennomsynkning forbi minima uten kontakt og at PIC tok over på 150 ft. AGL uten bakkekontakt, på 20 ft. AGL initierte PIC Go Around med påfølgende mageplask. Meget graverende, overrasket?, Nei. Føyer seg pent inn i rekken av ulykker i Indonesia som bunner ut i ren skjødesløshet.

http://www.flightglobal.com/news/ar...rew-had-no-visual-contact-with-runway-385878/
 
Re: Lion Air fly i vannet på Bali og delt i to. (13/4/13)

Vel, før man begynner å dele ut heltestatus til piloter i ett selskap som har forbud mot å fly i den siviliserte verden, tror jeg man skal trekke pusten og være litt realistisk.

En flunka ny 737 med motorproblemer eller pilot error? Vel, vi får se. Vet hva jeg ville satt pengene mine på skulle jeg tippe..

Men som sagt, vi får se..

Ser ut som du satte pengene på riktig hest, mens andre bommet stygt. Kan virke som det var ganske graverende av både den ferske styrmannen og den erfarne kapteinen.
 
Re: Lion Air fly i vannet på Bali og delt i to. (13/4/13)

PRELIMINARY Report:

NATIONAL TRANSPORTATION SAFETY COMMITTEE

FINDINGS
The National Transportation Safety Committee initial findings on the accident flight
are as follows:
a. The aircraft was airworthy prior to impact and has an item on the DMI (deferred
maintenance item) category C (right engine oil filter).
b. All crew has valid licenses and medical certificates.
c. The Second in Command (SIC) acted as Pilot Flying (PF).
d. The flight performed a VOR DME approach runway 09, and the published
Minimum Descent Altitude (MDA) was 465 ft AGL.
e. The approach configuration used was flap 40.
f. At 900 ft AGL the PF did not have the runway in sight.
g. Upon reaching the MDA the flight profile indicated a constant path.
h. The PIC took over control of the aircraft at about 150 ft radio altitude.
i. The SIC handed over control to the PIC at about 150 ft and stated that he could
not see the runway.
j. The final approach phase of the flight profile was outside the envelope of the
EGPWS warning, therefore no EGPWS warning was recorded on the CVR.

SAFETY RECOMMENDATIONS
As a result of the factual information and initial findings, the National Transportation
Safety Committee issued immediate safety recommendations to address safety issues
identified in this report.

PT. Lion Mentari Airlines
a. To emphasise to pilots the importance of complying with the descent minima of
the published instrument approach procedure when the visual reference cannot
be obtained at the minimum altitude.
b. To review the policy and procedures regarding the risk associated with
changeover of control at critical altitudes or critical time.
c. To ensure the pilots are properly trained during the initial and recurrent training
program with regard to changeover of control at critical altitudes and or critical
time.

https://mail-attachment.googleuserc...992&sads=P6sa0jCfxE0W_J-aEiHURYzM6KM&sadssc=1
 
Re: Lion Air fly i vannet på Bali og delt i to. (13/4/13)

Safety Recommendation??? Don't fly any Indonesian airlines :P
 
Back
Top