Lion Air fly i vannet på Bali og delt i to. (13/4/13)

Re: Lion Air fly i vannet og delt i to. (13/4)

Avherald har oppdatert til den riktige nå.
A Lionair Boeing 737-800, registration PK-LKS performing flight JT-904 from Bandung to Denpasar (Indonesia) with 101 passengers and 7 crew, was on approach to Denpasar's runway 09 at about 15:10L (07:10Z), but came to a stop in the sea short of the runway, the aircraft broke up in two parts. All occupants were evacuated from the aircraft and have been taken to hospitals with minor injuries (scratches).

The airline confirmed flight JT-904 went into the sea while landing at Denpasar Airport. The aircraft PK-LKS originated in Banjarmasin and was scheduled to fly to Bandung (JT-945), Denpasar (JT-904) and back to Bandung (JT-905). The aircraft carried 101 passengers and 7 crew.

Radar data confirm the aircraft was approaching runway 09 and suggest the aircraft was about 100 feet below a 3 degrees glidepath descending at 700 feet per minute at a speed between 126 and 135 knots over ground, descending through 200 feet MSL about 1nm short of the touch down zone and 0.6nm short of the sea wall.
Accident: Lionar B738 at Denpasar on Apr 13th 2013, came to stop in sea

Re: Lion Air fly i vannet på Bali og delt i to. (13/4/13)

Uten å foregripe begivenhetenes gang, vil jeg anta at dette er ganske godt pilotarbeide dersom "undershoot" til 09 stemmer. Med den ceilingen og sikten som det gis uttrykk for i METARS, så er det ingen grunn til at pilotene ikke ser ut av frontruta. Når pilotene ser ut og andre parametere (motor i gang, landing konfigurasjon, hastighet osv.), er under kontroll så skjer ikke undershoots på denne måten i et multicrew oppsett. Det nevnes i enkelte kilder at det ble meldt om motorproblemer på final, og i henhold til de radartracks og hastigheter som AVherald melder om, virker det nærliggende at de har opplevd enten partial loss eller full loss-of-thrust i en meget kritisk high-drag fase. I tilfelle loss-of-thrust blir det ikke lengre en tilfeldig undershoot, men går over til å bli en kontrollert ditching med de utfordringene det medfører på short-final... Alle klarer vel å se for seg scenariet om de hadde flydd rett inn i bølgebryterne isteden...

Hvis det endelige utfallet av denne episoden er at ingen mister livet, så er det ikke annet enn meget godt pilotarbeide når noe først gikk galt, og minst på høyde med Hudson River

Hele stabilisatoren mangler tilsynelatende der den nå ligger, noe som kan tyde på en relativt markant nose-up stilling når flyet traff vannet, noe som rett og slett kan ha revet av hele stabilisatoren i sammenstøtet med havoverflaten.

My two cents sier meg at det er endel vi ikke vet om denne hendelsen ennå, og slik det ser ut nå, virker det veldig fjernt å sammenligne denne episoden med de tidligere Lionair hendelsene.

Jeg er enig med det du skriver her 73H. Bare minner om at i dette flyet så har ikke F/O lov til å røre stikka under 5000 fot, så at det er snakk om et fullverdig multicrew oppsett kan diskuteres.

Last edited:

Jeg er enig med du skriver her 73H. Bare minner om at i dette flyet så har ikke F/O lov til å røre stikka under 5000 fot, så at det er snakk om et fullverdig multicrew oppsett kan diskuteres.

Joda jeg har lest disse greiene om 5000 fot, men denne restriksjonen kom av en tailstrike for noe tid tilbake, og var kun midlertidig. Nå flyr både FO's og CAPT's i alle flightens faser. Selv i en case der FO ikke får lov til å være PF, så vil ikke en oppegående FO/PM sitte å se på en krasj... Såpass med respekt bør vi ha for våre kollegaer selv om de har vært borti både det ene og det andre tidligere. Uansett hvem som landet denne maskinen short of 09, så er det et praktstykke å unngå omkomne og en komplett smadret 737 innimellom bølgebryterne!

Windshear på 100-150 fot kan også være en relativt heftig oppgave om windshear'en er kraftig nok.

Poenget mitt er først og fremst at det ikke helt uten videre er en sammenheng med tidligere hendelser og akkurat denne hendelsen. Spekulasjoner er greit, og statistikken er ikke helt på Lionair sin side, men edruelighet er på sin plass :)

Last edited:

Er det 108 eller 172 personer det er snakk om?

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.10984540

Et fly med 101 passasjerer om bord bommet på rullebanen på ferieøya Bali og havnet i vannet. – Alle skrek i panikk, vi fryktet vi skulle drukne, forteller en passasjer.

http://ipad.dagbladet.no/2013/04/13/nyheter/flyulykke/luftfart/26644896/

Det skal ha vært 172 personer om bord, men de første meldingene fra stedet tyder på at alle har kommet fra ulykken i live.

101 + 7 = 108

Dagbladet har vært på bærtur i hele dag med 172 pax og 737-900ER... vet ikke hvor de har kildene sine fra

Er det 108 eller 172 personer det er snakk om?

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.10984540

Et fly med 101 passasjerer om bord bommet på rullebanen på ferieøya Bali og havnet i vannet. – Alle skrek i panikk, vi fryktet vi skulle drukne, forteller en passasjer.

http://ipad.dagbladet.no/2013/04/13/nyheter/flyulykke/luftfart/26644896/

Det skal ha vært 172 personer om bord, men de første meldingene fra stedet tyder på at alle har kommet fra ulykken i live.

Her må man nok stole på AvHerald.. 108 er det rette

Her må man nok stole på AvHerald.. 108 er det rette

Ok, ser det her: Det meldes om ulike tall på hvor mange som var om bord. Enkelte medier skrev en stund at det var 130 personer om bord, mensBBCnå melder at det korrekte antallet er 108 inkludert crew. Alle skal ha overlevd, men 15 skal være fraktet til sykehus med lettere skader.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10109140

Har fløyet approachen inn til bane 09(VOR/DME) på Bali mange ganger.
Økt gjennomsynk på short final husker jeg som ganske vanlig på dagtid og mer power er nødvendig. Om det har vert engine failure, windshear eller lignende er vel for tidlig å si noe om.

Selskapet har et ønske om god CRM men det er dessverre veldig indivudelt fra Kaptein til Kaptein om hvilken "tone" han fører i cockpit. Spesiellt er Indiske styrmenn de som er mest utsatt for dårlig behandling og mange lokale kapteiner i Lion ønsker ikke å fly med Indere.
Europeiske styrmenn er flinkere å sette grenser og er mer respektert.

Jeg håper ikke at sammensetning av besetning og dårlig CRM har noe med saken å gjøre.

Uten å foregripe begivenhetenes gang, vil jeg anta at dette er ganske godt pilotarbeide dersom "undershoot" til 09 stemmer. Med den ceilingen og sikten som det gis uttrykk for i METARS, så er det ingen grunn til at pilotene ikke ser ut av frontruta. Når pilotene ser ut og andre parametere (motor i gang, landing konfigurasjon, hastighet osv.), er under kontroll så skjer ikke undershoots på denne måten i et multicrew oppsett. Det nevnes i enkelte kilder at det ble meldt om motorproblemer på final, og i henhold til de radartracks og hastigheter som AVherald melder om, virker det nærliggende at de har opplevd enten partial loss eller full loss-of-thrust i en meget kritisk high-drag fase. I tilfelle loss-of-thrust blir det ikke lengre en tilfeldig undershoot, men går over til å bli en kontrollert ditching med de utfordringene det medfører på short-final... Alle klarer vel å se for seg scenariet om de hadde flydd rett inn i bølgebryterne isteden...

Hvis det endelige utfallet av denne episoden er at ingen mister livet, så er det ikke annet enn meget godt pilotarbeide når noe først gikk galt, og minst på høyde med Hudson River

Hele stabilisatoren mangler tilsynelatende der den nå ligger, noe som kan tyde på en relativt markant nose-up stilling når flyet traff vannet, noe som rett og slett kan ha revet av hele stabilisatoren i sammenstøtet med havoverflaten.

My two cents sier meg at det er endel vi ikke vet om denne hendelsen ennå, og slik det ser ut nå, virker det veldig fjernt å sammenligne denne episoden med de tidligere Lionair hendelsene.

Vel, før man begynner å dele ut heltestatus til piloter i ett selskap som har forbud mot å fly i den siviliserte verden, tror jeg man skal trekke pusten og være litt realistisk.

En flunka ny 737 med motorproblemer eller pilot error? Vel, vi får se. Vet hva jeg ville satt pengene mine på skulle jeg tippe..

Men som sagt, vi får se..

Så vidt jeg kan se mangler kun høyre horisontale stabilisator, i tillegg til at en del av høyre winglet ser ut til å ha knekt av. I tillegg kan man se at knekken bak vingene ikke er symmetrisk på høyre og venstre side.

lionair_b738_pk-lks_denpasar_130413_3.jpg

(fra avherald.com)

Last edited:

Vel, før man begynner å dele ut heltestatus til piloter i ett selskap som har forbud mot å fly i den siviliserte verden, tror jeg man skal trekke pusten og være litt realistisk.

En flunka ny 737 med motorproblemer eller pilot error? Vel, vi får se. Vet hva jeg ville satt pengene mine på skulle jeg tippe..

Men som sagt, vi får se..

Pusten trukket godt og dypt, og det eneste som skiller utfallet av Hudson og Bali for øyeblikket er at det ene var en Airbus og det andre Boeing... Alle gikk, svømte eller plasket ut fra begge flyene i live.

Før man skyter alle Lion piloter med èn kule, så håper jeg man tar et realt dypt åndedrag ja :) indeed...

Hva skiller en vestlig helt (sivilisert helt) versus en østlig helt (usivilisert helt)? Er et liv mer verdt i USA enn Indonesia?

Så vidt jeg kan se mangler kun høyre horisontale stabilisator, i tillegg til at en del av høyre winglet ser ut til å ha knekt av. I tillegg kan man se at knekken bak vingene ikke er symmetrisk på høyre og venstre side.

lionair_b738_pk-lks_denpasar_130413_3.jpg

(fra avherald.com)

Det har kommet litt flere bilder utover dagen, og det stemmer absolutt at den venstre stabilisatoren fortsatt er på plass. Det så derimot ikke slik ut på bildene ovenfra tidligere i dag :)

Følgende har blitt postet på pprune og skal angivelig være intern kommunikasjon fra chief pilot:

pprune said:
Dear Colleagues,
As we heard a news that today one of our colleague got serious accident at Bali.
JT 904 / PK LKS / B 737-800 NG
Stretch : BDO-DPS
PIC : Capt. Mahlup Gozali (Local)
SIC : FO . Chirag Kalra (Indian)

Everyone onboard include active crew has been evacuate and no fatalities.
We highly appreciate with their good job and excellent professionalism.
Now we need all colleague to keep focus on your job and give service excellent to all passenger by giving a flight announcement with warm greetings. We need to keep all passenger feel safe to fly with Lion Air.
Last time kindly to remind you that always be aware of sudden windshear or any kind of weather phenomena that would result on speed drop and even worse aircraft sink especially on very short final position. Don't hesitate to put more additional thrust to disseminate this event and if abnormal thrust position reach it means the stabilized approach criteria has been breach and this is the alert for us to commence immediate GO AROUND. At this time REJECT LANDING Go Around procedure must be comply accordingly.
Finally my colleague I would like to say SAFETY IS COMES FROM OUR DICIPLINE. Always Keep alert and Have a safe flight.
God bless us.
Sincerely yours,

Fortsatt blir alt bare spekulasjoner naturligvis, men det begynner å bli mye info som peker i retning av at dette er vær-relatert (...og decision making). Foregående skal ha meldt om mulig wind shear og en Virgin som kom bak skal ha avbrutt pga vær. Bortsett fra en artikkel i en australsk avis (?) så er det ingenting som tyder på at de har meldt fra om noe teknisk på forhånd, etter det jeg har fått med meg.

Følgende har blitt postet på pprune og skal angivelig være intern kommunikasjon fra chief pilot:
Synes det er litt skremmende at det presiseres, fra chief pilot, hvor pilotene er ifra...
Hvis dette faktisk er ekte.

Det er uansett bra at det gikk så bra med personene ombord.
Synd at en så ung maskin er ødelagt.

Synes det er litt skremmende at det presiseres, fra chief pilot, hvor pilotene er ifra...
Hvis dette faktisk er ekte.

Det stemmer vel (dessverre) fint i forhold til det som MountainDew kommenterte litt lenger opp i tråden.

Det stemmer vel (dessverre) fint i forhold til det som MountainDew kommenterte litt lenger opp i tråden.
Jo, fikk med meg det Fredrik skrev, men hvis man har et ønske om bedre CRM så hjelper det ikke på at chief pilot uttaler seg slik.

Jo, fikk med meg det Fredrik skrev, men hvis man har et ønske om bedre CRM så hjelper det ikke på at chief pilot uttaler seg slik.

I den delen av verden er ikke person vernet like sterkt som i vår del av verden. I aviser blir for eksempel bilde, navn, nasjonalitet og trosretning oppgitt når politet gjør en pågripelse (uten å være dømt).
Jeg oppholder meg mye i den del av verden, og ser at nasjonalitet og trosretning blir oppgitt over alt en snur seg. Enkelte nasjonaliteter og trosretninger har høyere status enn andre.

Som Mountain Dew skriver har en etnisk Indoneser en høyere status enn en Inder i Indonesia, Selv om Inderen er født og oppvokst i Indonesia. Synd men sant, og lite heldig for CRM.

Jeg mener selvølgelig ikke at dette hadde noe med ulykken å gjøre, men ment som et supplement for å forstå personvernet utenfor Norge.

Back