• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

LHR-NRT

Putte

ScanFlyer Blue
Hvorfor velger noen selskaper og fly mellom LHR-NRT rett over Norge, mens andre drar over Finland eller de landene borti der.
Ser på Flightradar at BA og en jomfru flyr over Norge i dag;)
 
Som FBU her sier, så har det med vind/vær (og eventuelt andre faktorer som stengte luftrom (type millitært, f.eks) etc, men det er mer uvanlig). Man vil helst følge den ruta som i den aktuelle vind-/værsituasjonen gir mest økonomisk besparelse (mer vind i halen = mindre drivstoff for å komme fram = mer cash i kassa). Det kan jo også være at man vil unngå de større uværsystemene, men det vet jeg ikke så mye om. Siden været er svært dynamisk, opplever man derfor ofte at f.eks en longhaul-flight på vei over dammen i den ene eller andre retningen kan passere Bodø en dag, og Kjevik neste dag. Finnes tusenvis av eksempler, men jeg håper du skjønner tegninga :)

Summa sumarum går det vel mest på at fuel spart = penger tjent ;)
 
BAW006 og VIR901 hhv B747-400 og A340-600 kommer i 90% av tilfellene inn over Finnmark før de krysser Sverige 'på langs' og entrer Norge omtrent ved Østersund/Trondheim området og forlater oss ved Svansheia (Kristiansand/Mandal).
Derimot når de kommer tilbake og drar østover, har de en tendens til å krysse tvers over Danmark og sør i Sverige. Spooky! :)

Disse to maskinene gir sjanser for gode og klare contrailshots en kald vinterdag!
 
Har lagt merke til at de japanske selskapene sjelden krysser Norge. Norge har hoeye underveisavgifer, og det kan vaere grunnen til at japsene velger aa fly utenom ...
 
Har lagt merke til at de japanske selskapene sjelden krysser Norge. Norge har hoeye underveisavgifer, og det kan vaere grunnen til at japsene velger aa fly utenom ...

Kanskje det er grunnen til at Virgin oftest flyr over damark, sveige, på vei østover. Og Birtish over norge? Har ofte lurt på hvorfor de ikke følger samme rute. De pleide det i fjor, husker jeg.
 
Back
Top