LH codeshare med SAS og vv (bookingklasser)

Discus

Galley Slave
Staff member
Medlem
Siden det er litt lotteri for hvilke bookingklasser man havner i med LH/SK-kombinasjon, kanskje vi skulle forsøke å nøste opp litt?

Grunnen til initiativet er at jeg har en LH-flight operated av SK i bookingklasse G, og da er jo spørsmålet om det blir G eller noe annet.

Har folket konkrete verifiserte eksempler så fyr gjerne løs så kan jeg sette opp en tabell.

Code:
LH -> SK-op    EB-opptj     dato verif.
G --> Q            100%       juli 2011 (EU-segment)
Q --> W            25%         juli 2011

Ellers:
LH-Q/V -> LO-metall: Q/V (juli 2011)

Last edited:
Om det har noe å si, så samler eg bonus i M&M.
Siden februar 2010 har jeg hatt 23 SK operated LH-flights. 18 av desse har vært i klasse U og 5 i klasse E.(alt sammen intraeuropeisk)
Jeg har tjent poeng fra klasse E-T-Q-H-M & O.
Det eneste systematiske jeg har funnet i dette , er at mellom tyskland og CPH får jeg alltid 100% opptjening(750 miles), mens resten får jeg 25%(125 miles)
Ved nermere ettersyn gir bookingklasse U opptjening i klasse T, Og E i klasse O.
Men mellom CPH og tyskland får jeg alt mulig.

Last edited:
Alt jeg har å bidra med her er to turer i E-klasse som begge ble registrert som E-klasse hos Eurobonus. De aller fleste turene mine med LH blir registrert i Aeroplan.

Tidligere erfaringer gjelder noedvendigvis ikke lenger, ettersom LH-group har foretatt en omfattende harmonisering av bookingklasser fra 1. juli 2011.

Tidligere erfaringer gjelder noedvendigvis ikke lenger, ettersom LH-group har foretatt en omfattende harmonisering av bookingklasser fra 1. juli 2011.
Kjekt å vite, da starter vi jo starte med blanke ark :)

Siden det er litt lotteri for hvilke bookingklasser man havner i med LH/SK-kombinasjon, kanskje vi skulle forsøke å nøste opp litt?

Har aldri opplevd det som noe lotteri da en gitt bookingklasse hos Lufthansa alltid har blitt en gitt bookingklasse hos SAS. Reiser du en del ganger vet du hvilken bookingklasse det blir, f.eks. at V hos Lufthansa blir til U hos SAS, at U hos Lufthansa blir til T hos SAS, at Q hos Lufthansa blir til Q hos SAS, osv. Men etter at Lufthansa gjorde om på alt, har jeg ikke oversikt lenger.

Har aldri opplevd det som noe lotteri da en gitt bookingklasse hos Lufthansa alltid har blitt en gitt bookingklasse hos SAS. Reiser du en del ganger vet du hvilken bookingklasse det blir, f.eks. at V hos Lufthansa blir til U hos SAS, at U hos Lufthansa blir til T hos SAS, at Q hos Lufthansa blir til Q hos SAS, osv. Men etter at Lufthansa gjorde om på alt, har jeg ikke oversikt lenger.

V blir til U, U blir til T og Q forblir Q (noe som alle burde vite), men nå er det ikke mulig å vite lenger? Høres ut som det var bingo før og lotto nå...

V blir til U, U blir til T og Q forblir Q (noe som alle burde vite), men nå er det ikke mulig å vite lenger? Høres ut som det var bingo før og lotto nå...

Poenget var at med litt erfaring så er det lett å lære seg sammenhengen mellom Lufthansas bookingklasser og SAS' bookingklasser. Lufthansa har fra juli gjort større endringer i bookingklassene. Derfor vet jeg ikke hvordan poengoverføringen blir p.t. Men jeg kan gjerne legge ut informasjon om poengoverføring/bookingklasse i denne tråden etter hvert som jeg reiser.

Så lenge den samme klassen hos de to selskapene gir noenlunde lik opptjening i poeng, spiller det vel uansett ingen rolle.

Last edited:
CO/UA har endret ting også fra 1.juli.

M, H, Q. V, K, G , U gir 100%. U opp fra 50 %.
W, S gir 100% i Europa
W, S, L 50 % utenfor Europa

Har mottatt mail fra LH om at jeg er booket i "G", mens på "My booking" står det "Q" på en SK-operated LH-flightnumber, ender vel på en annen bokstav, da. Så vil tiden vise om det er 100% eller 25% opptjening man ender med.

...Grunnen til initiativet er at jeg har en LH-flight operated av SK i bookingklasse G, og da er jo spørsmålet om det blir G eller noe annet...

LH codeshare G på SK operating gir Q-klasse og dermed 100% opptjening innen europa.

Fløy nettopp to segmenter med SK på LH Q-billett. Poengene kom ut i W-klasse, så her virker det som det har skjedd justeringer i negativ retning.

Beklager om dumt spm:

LH codeshare S på SK operating, hvilken SK klasse gir det? Blir mildt sagt forvirra av dette:p

Ikke noe dumt spørsmål, bortsett fra erfaring kan man kan ikke vite hvilken klasse hos SK en LH codeshare mappes mot. Jeg formoder at ditt eksempel er snakk om et europeisk segment, da blir det slik:

LH codeshare S mappes mot SK operating K (25%)

Ikke noe dumt spørsmål, bortsett fra erfaring kan man kan ikke vite hvilken klasse hos SK en LH codeshare mappes mot. Jeg formoder at ditt eksempel er snakk om et europeisk segment, da blir det slik:

LH codeshare S mappes mot SK operating K (25%)

Så her er det viktig å havne på lh metall da Lh s i Europa gir 100% i eb.

Vet ikke hvor relevant det er for tråden, men LH V og Q med LO som operating gir begge 100% hos EB (bekreftet etter 1. juli). Fikk også på ny bekreftet at LH Q nå kun gir 25% (W) på SK-flighter (innen Europa).

Back