LFS checklist Saab safari

rosenberg

Newcomer
Kom igjennom seleksjonen på rygge nå nettopp og har nå påbegynt utdanning ved luftforsvarets befalskole kjevik.
Har lyst til å starte å pugge sjekklistene på saab safari flyet allerede nå. Er det noen der ute som har mulighet for å sende meg disse listene eller finnes det noe sted på internett hvor jeg kan finne dem?

Mvh Rosenberg:up:

Thomas?

Jeg har ikke de, men kanskje seilfly har noe? Han fløy vel det på bardufoss...

Grattis med inntaket da! Hvor mange kom igjennom? Får vel en travel høst du da, men er nok verdt det ;)

Var godt å komme inn, men det er fortsatt langt igjen. Skal fullføre befalsutdanningen her på kjevik til januar og derifra går det mot bardufoss. Da er det uttaksflyging,

Er igjen 20 stk fremtidige flygere nå...:) :up:

Nesten 20 år for seint her ja:old Uansett for alle fremtidige forsvarspiloter som kanskje ønsker å pugge sjekklister på forhånd så har jeg noe som kan hjelpe.

Flyet til Nedre Romerikket flyklubb (NRFK) Saab Safir LN-LFK er nesten samme modell som Saab Safari MFI-15 så jeg tror sjekklistene skal være RELATIVT like. Jeg linker den under men vil ikke garantere at den er lik. (Jeg har ikke vært i forsvaret)

Ønsker alle fremtidige flygere som leser denne lykke til!:cool::fly

View attachment LN-LFK, Saab Safir, SB 91B-2, Complete checklist-2020-1218 (2).pdf

Jeg fløy en sivil Saab Safarai på Værnes for endel år tilbake.
Hvis den enda er i flyklubb miljøet i Norge eller Sverige kan du vel leie den noen timer og samtidig pugge sjekklista.
Synes å huske den var et enkelt og greit fly, men vi hadde fallskjermer spent fast på ryggen for det var artig å fly akro med den typen.
Registrerings nummeret var SE-FIR.

Fant jammen bilde av det flyet jeg nevnte ovenfor.

Attachments

• E9BAF5BA-47C3-41A0-A48B-573EF32895C8.jpeg
    E9BAF5BA-47C3-41A0-A48B-573EF32895C8.jpeg
    211.1 KB · Views: 410
Endel år tilbake ...,skal leses som 40!SE-FIR ble registrert LN-SAD på Værnes Flyklubb juni 1983.

Endel år tilbake ...,skal leses som 40!SE-FIR ble registrert LN-SAD på Værnes Flyklubb juni 1983.

40 år ja, tiden går fort..:cry:

Jeg fløy Safiren på Svensk registrering.
Den er tilbake i Sverige nå ser set ut til..? Bildet var visst fra 1988.

Artig med sjekkliste, men den er helt forskjellig fra Safari-en, bare så det er klart :)
Ja den er vel det.... har bare tilgang til den sjekklisten i sammenheng med NRFK, vet ikke hvordan den faktiske sjekklisten ser ut:rolleyes: Har du fløyet forsvaret sine Saab Safari?

Ja den er vel det.... har bare tilgang til den sjekklisten i sammenheng med NRFK, vet ikke hvordan den faktiske sjekklisten ser ut:rolleyes:

Denne dukket passende nok opp idag
:D

Attachments

• Screenshot_20230214-193359.png
    Screenshot_20230214-193359.png
    952.4 KB · Views: 320
40 år ja, tiden går fort..:cry:

Jeg fløy Safiren på Svensk registrering.
Den er tilbake i Sverige nå ser set ut til..? Bildet var visst fra 1988.

LN-SAD er fremdeles i Norge (siden 83) "Bor" på Notodden.Fremdeles helsvart,men rød og gul stripe.

Apropos... LN-SAD bodde i en del år på Rygge, borte ved det som den gang het Borg flyklubb. En trivelig kar som eide den, tidligere jagerflyger og SAS-kaptein. Dessverre ikke lenger blant oss. Benyttet den til nöje og til å lære sin datter å fly. Mener bestemt at også hun fikk seg en flykarriere blant gråmalte luftfartøy. Akk, minner om fly.

Back