Leppa fra Irland skal bestille 300 nye fly

Jeg ser helt klart en dobbel bunn her .. ;)

Dette er en deal som garanterer at Boeing holder båndet igang og at folk beholder jobbene, så selvfølgelig er det positive elementer. På den annen side tilfører Ryanair bruktmarkedet et stort antall 'nesten nye' fly, hvorav Boeing i mange tilfeller trolig kunne solgt nye maskiner til disse kundene.

Helt klart en deal for Boeing hvor de er 'damned if they do and damned if they don't.'
 
At Ryanair mangler stollommer og window-shades i flyene må da være en urban myte?
De gangene jeg har reist med selskapet har det vært både stollommer, window-shades og like mange toaletter som hos andre selskaper.
Så hva er det egentlig folk gnåler om?

Absolutt ingen urban myte. De eldste flyene i Ryanairs flåte har stollommer og shades, men de er iferd med å bli skiftet ut. Toalettene gjør de imidlertid ingenting med .. ;)
 
Utrolig at denne Ryanair-sjefen får så mye folk på vingene som han gjør - og nå bestiller han altså enda flere fly! Kanskje han kunne vært redningsmannen til giktbrudne SAS?
(kaster seg i nærmeste skyttergrav og holder for ørene) :lol:
 
Hehe.. ja et av få flyselskaper som faktisk tjener penger for tiden, likevel skjelles han ut etter noter. Et aldri så lite tanskekors?
 
For ellers innen business er man ikke spekulative? Hvor mye mer katolsk enn paven skal egentlig denne iren være?
 
Hehe.. ja et av få flyselskaper som faktisk tjener penger for tiden, likevel skjelles han ut etter noter. Et aldri så lite tanskekors?

Jeg synes Boeing burde tilby 737-800 for USD 1.00 pr stk men med foelgende avgifter:
- Tog avgift for aa frakte 737 kroppen fra Wichita til Renton USD 5 Millioner.
- Husleie paa Renton USD 10 Millioner.
- Bruk av Boeing ansatte USD 23 Millioner.
- Tillegg for ekstra ren luft i delstaten Washington USD 1.5 Millioner.
- Bruk av luftrommet over the Olympic Mountains USD 7 Millioner

Prisene over reflekterer en rabatt ved bestilling og betaling over Internet med Visa Electron...ved bruk av Boeing salgs personale legges det til USD 15 Millioner og andre betalingsformer har et Betalings Gebyr paa USD 3.5 Millioner...:p
 
Var det ikke noe snakk om at MOL skulle tre tilbake og overlate spakene til en ny?

BF:cool2
 
Men hvor desperate er egentlig flyselskapene? Ordrebøkene er vel langt fullere nå enn i 2001?
 
Å flørte med Airbus behøver vel ikke å være annet enn et taktisk spill fra Ryanairs side. Var vel i Airliner World for en tid tilbake et intervju med Herb Kelleher som sa at da Southwest i sin tid skulle kjøpe en bunke nye fly fra Boeing så kontaktet han også Airbus og ba om et tilbud. I tillegg så fikk han dem til å sende over et par lightere, som han da tilfeldigvis "mistet" på gulvet under forhandlingene med Boeing. Om det er sant, vel hvem vet?
 
Men hvor desperate er egentlig flyselskapene? Ordrebøkene er vel langt fullere nå enn i 2001?

Desperate er vel kanskje ikke riktige ordet å bruke for de fleste flyselskaper (selv om det sikkert stemmer for endel). Listen over flyselskaper som har gått dukken er begynt å bli ganske lang, og listen over selskap som går med et solid underskudd er definitivt lang. Situasjonen nå er av en helt annen art enn i 2001. Hvor mye har trafikken gått ned her i Skandinavia det siste året? 15-20% eller noe deromkring? Ennå værre er det i enkelte andre land.

Jeg tror det er liten sjanse for å få opptattsignal om man ringer ordretelefonen til Boeing og Airbus i disse dager.

Ryanair gjorde det rette i 2001. Mange kansellerte sine ordre, mens FR bestilte stort. Flyene leveres ikke på ordredagen, og krisen er over før leveransene blir gjort. Det blir nok situasjonen denne gangen også.
 
Jeg håper MOL signerer for 300 fly fort, airbus eller boeing!

Forrige gang begynte oppturen i flyindustrien rett etter........
 
En ordre av slike dimensjoner vi snakker om her vil ofte ha en kraftig signaleffekt.
Det at noen er i stand til å inngå en slik forpliktelse vil spre en følelse av at nå kommer de gode tidene tilbake.
Det er utrolig mange som leter desperat etter lyspunkter for tiden.
 
Absolutt ingen urban myte. De eldste flyene i Ryanairs flåte har stollommer og shades, men de er iferd med å bli skiftet ut. Toalettene gjør de imidlertid ingenting med .. ;)

Setelommer er jo svarte hull for alskens drit og lort som folk legger igjen på flyet, og som ikke blir tømt mellom avgangene, så for min del kan de godt tas vekk - eller erstattes med et sånt nett som NSB hadde på stolene sine i gamle dager.
 
OK .. det holder ...

Dette er 2001 all over again. Boeing er nå så desperate etter ordrer at de igjen har gitt MoL en kjempedeal. Dette er fly som hovedsaklig vil bli brukt til utskifting av dagens flåte. Ryanair selger sine brukte fly til samme pris eller bedre enn de fikk dem nye, så det lønner seg for dem å ha høy turnaround av flåten.

Ja, nemlig. De har en bevist holdning til å ikke ta hovedettersyn på maskinene sine og leverer dem tilbake til eieren(lessor) eller selger dem de eier før dette.
Mye penger å spare og man trenger ikke administrere tunge tekniske sjekker eller ha fly ute av produksjon over lengre tid.
Dette må eieren eller ny leietager ta.
Fyren kan mange si mye om , men han er forretningsminded til de grader.
Det ligger naturlig nok et lite element av risiko i denne måten å operere på , men han har så langt kommet ned på beina.
Det bli rspennende å se om det blir fortsatt Boeing ved en eventuellt ordre eller Airbusser neste gang.
Etter de gode erfaringene Easy Jet har gjort med sine "busser" skulle det ikke forundre meg at det blir 319/320 denne gang for Ryanair.
 
Hegnar.no har en artikkel om Ryanairs ønske om å kjøpe fly.
MOL sier bl.a. at han håper på å frakte 150 millioner passasjerer innen 2017, og at han tror det værste ligger forran oss med tanke på finanskrisen.

Han sier at de vil bestille 300 fly fra Airbus eller Boeing i løpet av året. Airbus ELLER boeing? Blir det alt av èn eller noen fra begge? Uttalelsen Airbus eller Boeing tyder på at alt fra ett sted, hvis jeg forstår rett.

MOL sier også at Ryanair har 21 milliarder på bok. Ikke værst hvis det er riktig.

http://www.hegnar.no/reise_livsstil/article381383.ece
 
Last edited:
Absolutt ingen urban myte. De eldste flyene i Ryanairs flåte har stollommer og shades, men de er iferd med å bli skiftet ut. Toalettene gjør de imidlertid ingenting med .. ;)

Nej og de gør dem heller ikke rene i løbet af dagen, så det kan være en noget ulækker oplevelse sidst på dagen :cry:

Og nej har også svært ved at glæde mig over det hvis Ryanair får flere fly eller flere ruter.

På kort sigt kan det da være fint på de Boeing ansatte, men absolut ikke på langt sigt, når MoL skal ud at sælge de nyere, brugte fly i direkte konkurrence med Boeing.
 
Back
Top