Re: Lengde på kortbane på Øyrane
Førde var en spesiell flyplass slik som det står på Avinors hjemmesider.
Jeg har innflyvningskartet og flyplasskartet til ENFD foran meg (Jeppesen ENFD 16-1/APT datert 8. februar 1980 for de pedantiske!!) Rullebanen var begrenset av størrelsen på industriområdet. I Førde (ENFD) var det 790 x 30 meter med asfalt. Riksveien i den ene enden og fjorden i den andre... MEN 115 meter av dette var "stopways". TORA var på 675 meter. På fagspråket hadde RWY 32 85 meter stopway og RWY 14 85 meter stopway. Hvis noer er flinke med bilderedigering så send en PM skal jeg skanne inn kartene og maile... Kartene stammer fra Braathens LN-SUD men det er en annen historie..
Innflyvningen var noe spesiell.....På Langelandsåsen var det et radiofyr en kunne gjøre innflyvning på og deretter fortsette med visuelle referanser ned til flyplassen. Som oftest ned "Piltenskaret". Så kan dere gjette hvem denne "Pilten" var?
Var det dårlig vær ble det som oftest fløyet ut til Florø og gjort innflyvning der og så inn fjorden til Førde. På to nes inne i fjorden bodde det noen som da ble ringt opp fra tårnet i Florø med spørsmål om hvordan været var. De bodde slik til at en da fikk en ide om været innover... (Og ble de ringt opp fra crewrommet i Florø klokka 0400 om morgenen var de like blide. "Jada gutter, været er fint bare kom" , "Nei F..n, jeg ser ikke fjæra engang").
Akk ja sann...
Hilsen
FK27
Friendship Forever!