Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral

De innleide, utenlandske flygelederne skal jobbe kun på en sektor. Det gir vel en utnyttelsesgrad på rundt 35% per skift kontra hva man får ut av en flygeleder med rating på alle sektorene. Den er på ca 70-75% per skift.

Det er ingen tvil om at dette er påtvunget Avinor av politiske årsaker, men det er positivt med tilførsel av folk, uansett hvor lite de totalt sett bidrar med.
 
De innleide, utenlandske flygelederne skal jobbe kun på en sektor. Det gir vel en utnyttelsesgrad på rundt 35% per skift kontra hva man får ut av en flygeleder med rating på alle sektorene. Den er på ca 70-75% per skift.

Det er ingen tvil om at dette er påtvunget Avinor av politiske årsaker, men det er positivt med tilførsel av folk, uansett hvor lite de totalt sett bidrar med.

Hva er årsaken til den lave utnyttelsesgraden? Ofte (i annen type arbeid) vil man vel kunne utnytte folk mer med spesialisering, men jeg antar at det er andre forhold som spiller inn her.
 
TOS, bakgrunnen er at de kun skal sjekkes ut på en av åtte sektorer før sommeren, noe mer er det ikke tid til. De kan derfor ikke jobbe flere sektorer samtidig som man gjerne gjør ved trafikksvake perioder. Et annet problem kan bli å holde de eksisterende flygelederne "current" på sektor 8 når denne gjerne drives av innleide. Men et lite tilskudd blir der jo og det tror jeg er bra, selvom der blir fryktelig dyrt.. ingen vil oppleve en sommer som den ifjor igjen, det var en belastning for alle..
 
I USA har de god erfaring med outsourcing av tårn. Undersøkelser viser at de gjør jobben billigere og sikrere enn tårn drevet av FAA.
 
I USA har de god erfaring med outsourcing av tårn. Undersøkelser viser at de gjør jobben billigere og sikrere enn tårn drevet av FAA.

Har ingenting med tråden å gjøre.. all underveistrafikk styres av FAA i USA (såvidt jeg vet). Skal forøvrig ikke lenger enn til Sverige for å finne kontrollerte tårn drevet av alternative leverandører.
 
Har ingenting med tråden å gjøre.. all underveistrafikk styres av FAA i USA (såvidt jeg vet). Skal forøvrig ikke lenger enn til Sverige for å finne kontrollerte tårn drevet av alternative leverandører.

Poenget var at det finnes andre, og trolig også bedre, løsninger enn det vi har sett i Norge de siste årene. Tårn/underveis/potato/poteto.
Men det vil vel ikke vedkommende yrkesgruppe høre snakk om.
 
Erfaringene fra sist sommer viser jo tydelig at kun norske i denne jobben kan gi katastrofe. Her ble de ansatte for grådige, og nå kommer smekken. Foreløpig kun i liten skala, men nå må de virkelig levere.. hvis ikke vil det bli et folkekrav at jobbene konkurranseutsettes. Hvertfall er det slik dette oppleves for mange.
 
Det artige er at du tar opp USA, der er det ikke snakk om å privatisere underveis-ATC. I Europa er det derimot planer, tror mange norske flygeledere kunne tenke seg en annen arbeidsgiver.

Det er dessuten rimelig mer koplekst å drive ACC enn tårn-tjeneste. Et tårn kan være ganske liten operasjon med få ansatte.. Derfor vil også mindre tårnenheter uten TMA blir konkurranseutsatt først.

Det du skriver blir helt meningsløst da det allerede er snakk om konkurranseutsettelser og prosesser i gang gjennom EU(SES).
Jeg lurer på hvilke type tårn som er outsourcet og hvordan de har målt den økte sikkerheten i USA.
 
Erfaringene fra sist sommer viser jo tydelig at kun norske i denne jobben kan gi katastrofe. Her ble de ansatte for grådige, og nå kommer smekken. Foreløpig kun i liten skala, men nå må de virkelig levere.. hvis ikke vil det bli et folkekrav at jobbene konkurranseutsettes. Hvertfall er det slik dette oppleves for mange.

Du har fått med deg mye ja, overskrifter lenge leve!
 
Poenget var at det finnes andre, og trolig også bedre, løsninger enn det vi har sett i Norge de siste årene. Tårn/underveis/potato/poteto.
Men det vil vel ikke vedkommende yrkesgruppe høre snakk om.

Nå har vel dette vært diskutert side opp og side ned i andre tråder her, men det har du kanskje ikke fått med deg? Det er Avinor som eier lufthavnene og det er jo ikke særlig sannsynlig at de skulle velge andre enn Avinor til å drive TWR? Og der må det snakkes norsk, det er nå fastslått av alle ansvarlige instanser. Andre lufthavneiere kan velge hvem de vil til å drive TWR, også i Norge.

Erfaringene fra sist sommer viser jo tydelig at kun norske i denne jobben kan gi katastrofe. Her ble de ansatte for grådige, og nå kommer smekken.
Du tar nok feil hvis norske flygeledere oppfatter dette som en "smekk". Jeg tror faktisk de er glad til for å gå en sommer i møte der man kanskje kan få fri i fritiden, og ikke må gå på overtid.

Det jobber allerede mange svensker, dansker og islendinger i Norge, det er ikke noe nytt i det hele tatt.
 
hm.. sommeren 2012 ,<> avinor betaler for dårlig (host 2.000.000,-)... og ingen utlendinger vil jobbe her... dessuten er kravet A i norsk....
 
hm.. sommeren 2012 ,<> avinor betaler for dårlig (host 2.000.000,-)... og ingen utlendinger vil jobbe her... dessuten er kravet A i norsk....

Nå kan man jo ikke sammenligne fastlønn hos Avinor ifht. innleie av personell. Avinor har vel ikke gått ut med hva de innleide tjener eller hvor mye de koster pr. time? Og det har jo lenge vært nevnt at det allerede er andre nordisk-språklige som jobber i Røyken.
 
Det er Avinor som eier lufthavnene og det er jo ikke særlig sannsynlig at de skulle velge andre enn Avinor til å drive TWR?

Og hvem eier Avinor? Det er vel mulig at eieren vil ha et ord med i laget for å prøve å få opp kvaliteten på produktet som Avinor leverer?
 
I USA har de god erfaring med outsourcing av tårn. Undersøkelser viser at de gjør jobben billigere og sikrere enn tårn drevet av FAA.

Har du en kilde her? Jeg prøver ikke å være sær, men jeg interesserer meg generelt for outsourcing, og hadde satt pris på en henvisning =)
 
Har du en kilde her? Jeg prøver ikke å være sær, men jeg interesserer meg generelt for outsourcing, og hadde satt pris på en henvisning =)

Sto i papirutgaven av Flying. Tror det var siste utgave, som jeg leste tidligere i dag. Undersøkelsen var gjort av FAA selv, hvis jeg husker riktig
 
I USA har de god erfaring med outsourcing av tårn. Undersøkelser viser at de gjør jobben billigere og sikrere enn tårn drevet av FAA.
Sto i papirutgaven av Flying. Tror det var siste utgave, som jeg leste tidligere i dag. Undersøkelsen var gjort av FAA selv, hvis jeg husker riktig

Takk TOS for linken.

Dag Viking kommer med "halve historien", sitat fra rapporten (jeg har hevet ut):
"Since its inception 30 years ago, the Program has been successful in providing low-cost air traffic control services at airports that otherwise would not have received these services, increasing the level of safety at these airports for pilots and the surrounding local communities."

Så sikkerheten er økt i forhold til å ikke ha flygelederservice, ikke i forhold til om FAA drev dem som kontrollerte... En vesentlig forskjell som du kanskje skulle hatt med Dag?
 
Last edited:
Back
Top