• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Lei av sikkerheten

imm

ScanFlyer Crusty
Ryanair er lei av sikkerhet. Det er nå også en måte å si det på...
Vel, her er historien:
http://www.na24.no/naeringsliv/article709063.ece

Er det fordi han ikke innført "ingen-innsjekket-bagasje-som-koster-meg-penger"-løsningen sin? Det tar kanskje lenger tid å laste inn bagasjen enn at folk bærer den ombord? Det var forøvrig deilig med tomme hattehyller på flyet i går. Minte meg om slik det var på 60- og 70-tallet.

Ja ting forandrer seg, det er sikkert. Håper ihvertfall at en kan ta med håndbagasje igjen inne rimelig tid. Selv reiser jeg til København fra Torp i morgen, og der er vel alt som normalt forhåpentlig vis.

Minner deg om "gamle dager" ja? Hehe, jeg hadde gleden av å møte en av de som var med på å starte opp Fritidsresor (star tour) i Sverige. De hadde charterturer til Tanzania, og disse varte i 3 uker. Flyet mellomlandet flere ganger på vei ned, og flyet og besetningen var der nede mens gjestene var på safari. Og så, når flyet hadde stått parkert i 3 uker, så reiste man hjem igjen. hehehe. Vel, det ble litt off topic, men håper det går greit.

IMM

Vel det er nå ikke bare Ryanair som begynner å bli lei alle sikkerhets sjekkene. Mange forretningsreisende jeg kjenner til begynner å gå leie av køer og forsinkelser og dropper reisingen. Det blir stadig mer og mer videokonferanser i bedriftene jeg har kontakt med.
Over tid tror jeg det vil bli lavere vekst i forretningsmarkedet. Det kompenseres vel med at flere bruker fly for fritidsreiser , men det er vel ikke det selskapene ønsker seg med tanke på inntjening.

Originally posted by OJB

Vel det er nå ikke bare Ryanair som begynner å bli lei alle sikkerhets sjekkene. Mange forretningsreisende jeg kjenner til begynner å gå leie av køer og forsinkelser og dropper reisingen. Det blir stadig mer og mer videokonferanser i bedriftene jeg har kontakt med.
Over tid tror jeg det vil bli lavere vekst i forretningsmarkedet. Det kompenseres vel med at flere bruker fly for fritidsreiser , men det er vel ikke det selskapene ønsker seg med tanke på inntjening.

Nei, jeg tror dette er meget uheldig for flyselskapene. All slik venting tærer på tilliten til fly. For fritidsreisende blir jo dette kompensert med lave priser, men forretningsreisende kan nok forsøke andre måter å møtes på. Og det er jo her billettene virkelig har verdier.

Det er et kjent faktum at naar 'hassle-factor' gaar opp, synker business-reisingen. Kona er et godt eksempel. Naa sier firmaet hennes at hvis det tar under 8 timer aa kjoere, er dette foretrukket reisemaate. Det vanlige er 4. Saa i gaar kjoerte hun til Raleigh istedet for aa fly. Bilgodtgjoerelsen kompenserer for dyr bensin.

Det er i flybransjens interesse at myndighetenes paranoia ikke gaar for langt og saa lenge man planloest jakter paa spoekelser er egentlig slik oppgradert beredskap poengloes.

Og i dag har både US og Storbritannia gradert ned sikkerhetsrisikoen, ser jeg på NRK tekst-TV.

Jeg tror Ryanair sier det mange tenker. Men uansett så er dette en vanskelig situasjon for alle. Avsløringene er meget, meget alvorlig og dette kunne ha gått veldig ille. Jeg tror man skal være litt tålmodig og vente til det er utarbeidet en ny strategi for sikkerheten. Siden etterforskningen har pågått lenge så har man sikkert kommet langt i dette arbeidet.
En enda strenge sikkerhetskontroll har nå vist seg nødvendig. Det er tragisk og kjipt men sånn er det.

Hilsen,
Laurenz

BBC

Ryanair has issued the government with a seven-day ultimatum to restore airport security measures to normal or risk being sued for compensation.

Originally posted by OJB

Untied kurrerte oss 100% fra Washington DC Blues...i loepet av 360 dager klarte UA aa forsinke samtlige deltagere fra hele USA til samtlige konferanser....og opptil 3 dager !! da ble det innkjoept Video Konferanse system, som siden har blitt oppgradert og ingen av oss kan tenke oss aa gaa tilbake til aa reise til DC.....:angry:

.. og MoL stilte med tunge venner paa pressekonferansen .....

BRITAIN_TERROR_ALER_439694s.jpg

Det er et kjent faktum at naar 'hassle-factor' gaar opp, synker business-reisingen

Private businessjetselskap gnir seg nok i hendene. Det er vel dit de med størst pengepung drar. :cool:

Vel, de fleste alvorligere sikkerhetsrelaterte hendelsene i luftfarten blir ikke stoppet av den i dag rigide rutinene som flyplassene har. Etter min mening er det feil å tenke at folk flest kan være terrorister.

Det vil også alltid være smutthull. Og flytende sprengstoff er ikke en oppfinnelse av 2006! Det har man visst om i lang tid og man kjenner veldig godt begrensningene til sniffere/metalldetektorer/x-ray maskiner.

Flyvning i likhet med all annen transport og det å leve i seg selv er en kalkulert risiko. Ja man skal gjøre det man kan for å gjøre det sikrest mulig, men uten at det går ut over mulighetene og friheten til folk flest.

Back