Legitimasjon påkrevd fra 1. mars

Re: Legitimasjon påkrevd fra 1. mars

Så da får dere også utdannelse for å se om ID er falske eller ikke? Jeg går utifra at en som vil gjøre faenskap(sa jeg faenskap? beklager) stiller med et litt mer proft kort, enn kari på 17, som vil inn på baren.

Originally posted by catocontrol

Så da får dere også utdannelse for å se om ID er falske eller ikke? Jeg går utifra at en som vil gjøre faenskap(sa jeg faenskap? beklager) stiller med et litt mer proft kort, enn kari på 17, som vil inn på baren.

Slik "utdannelse" får vi fra lokalt politi/tollvesen, da vi er påbudt å sjekke pass og andre reisedokumenter på alle som skal reise utenlands.
Oppdager vi noe "muffens" kontakter vi politi/toll så plukkes disse individene ut til en nøye kontroll. (sannsynligvis ved OSL).

Men ja, så lenge en kontroll skal foregå manuellt så er det rom for feil både den ene og den andre veien!

Se bare på avisoppslag om folk som er forferdet over at de fikk med seg 18 frisørkniver/sakser i håndbagasjen UTEN å bli stoppet i sikkerhetskontrollen...

Sann mine ord, innen 1. april har vi slike oppslag med forferdede pax som fikk gå ombord i fly med feil navn på boardingpass, og VG lager skandaleoppslag, ho ho ho :p

Egil

Jeg er skeptisk til id-sjekk siden det gir merarbeid i gaten/sjekkinn, det betyr vi må ha mer ressurser som koster penger. Vi har id'sjekk her på OSL på utland og så lenge det ikke er noen klare retningslinjer fra myndighetene for hva vi skal godta av id så vil den alltid være mangelfull.

Og som Egil er inne på, det er lett på en liten wif'er, men en full 321 eller DK sin 332/333, da blir det mer tilfeldig. Det er greit hvis alle bruker pass, for det er lett å se feil eller mangler, men små id-kort som bankkort/førerkort er tungt å sjekke siden de har dårlige bilder og liten skrift.

Har en bekjent av meg i SGS som lurte på om Avinor sine ID-kort var gyldig legitimasjon for reise innenlands i Norge?

(Han jobber som stuer og er ikke medlem av forumet)

Mitt ID-kort fra Sea-Tac gikk ihvertfall glimrende .... :p

Har en bekjent av meg i SGS som lurte på om Avinor sine ID-kort var gyldig legitimasjon for reise innenlands i Norge?

(Han jobber som stuer og er ikke medlem av forumet)

I praksis vil det vel ofte fungere, men minimumskrav er navn, bilde og fødselsdato, sistnevnte fraværende på Avinor-kort (men som oftest tilstede på Airline Employee-kort), for å kunne benyttes som ID ved flyreiser innenriks.

Innenlands er det så vidt jeg husker ingen krav til utsteder, bare til innhold. Er folk som har reist på medlemskort i "frimerkeforeningen" eller hva det nå var fordi kortet tilfredsstilte kravene til innhold.

Man klarer fint å reise uten ID så lenge man reiser uten innsjekket bagasje. Og som Discus sier kan man lage sin egen ID hjemme før man reiser. Dette var det vel mye skriverier om for 2-3 år siden?

Man klarer fint å reise uten ID så lenge man reiser uten innsjekket bagasje. Og som Discus sier kan man lage sin egen ID hjemme før man reiser. Dette var det vel mye skriverier om for 2-3 år siden?

Nåja.. Har opplevd at de ved gate har spurt om legitimasjon selv om jeg ikke har sjekket inn baggasje.

Man klarer fint å reise uten ID så lenge man reiser uten innsjekket bagasje.

Avhengig av flyselskap. Med SAS kan du vise fingeren med bagasje.

DY hadde (har?) ID-krav innenlands uansett, men har ikke reist med dem i det siste.

Selv om du vil bruke fingeren, så ber de om å få se ID ved innsjekk, i hvert fall på Flesland.

Selv om du vil bruke fingeren, så ber de om å få se ID ved innsjekk, i hvert fall på Flesland.

BGO liker vel å gøre ting på sin måte? :rolleyes:

I dag kan passasjerer som reiser innenlands bruke fingeren når de skal fly med SAS og sende bagasje. Fingeravtrykket, eller biometri som det kalles, erstatter prosessen med å vise legitimasjon.
...
Passasjeren slipper å lete etter identifikasjon, og SAS slipper å bruke tid på å sjekke denne. I det hele tatt er dette den raskeste og sikreste måten å gjennomføre myndighetenes sikkerhetskrav på.
http://www.sas.no/no/Alt-om-reisen/Biometri/

Ingen bombe om BGO hadde sin egen oppfattelse av denne saken også, ja! :)

Back