• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Lavere overskudd for Lufthansagruppen (Q2 2019)

Someone

Moderator
Medlem
Lufthansagruppen fikk resultatet før skatt i andre kvartal 2019 halvert fra ca 1mrd Euro til 524 millioner Euro. Omlag halve nedgangen kan forklares med høyere drivstoffkostnader, men også de skylder på økt konkurranse

https://www.dn.no/luftfart/lufthansa/luftfart/ryanair/resultatskrell-for-lufthansa/2-1-645693

I kvartalet tjente den tyske flygiganten 524 millioner euro før skatt, et fall fra én milliard euro i samme periode i fjor.
– Inntjeningen vår merker effekten av tøff konkurransen i Europa og betydelig overkapasitet, spesielt på våre kortdistanseruter ut av Tyskland og Østerrike, sier Lufthansas finansdirektør Ulrik Svensson i en melding.
 
Lufthansa Q2

LHA Q2 Webcast:

På spørsmål om hva Lufthansa skal gjøre med den økende konkurransen fra Ryanair og Easyjet i sitt hjemmemarked, svarte CFO Ulrik Svensson følgende:

"We are clearly going to make sure that we fight them off, so, eh, we will have to calculate that also going forward there are going to be price pressure, which means that we are going to continue with CASK cost reduction to compensate some of that pressure."

Ja, hva skal en si? Lykke til!

For meg hørtes det mere ut som om han svarte: Jeg aner ikke, men det dr*ter jeg i, for jeg slutter snart i Lufthansa likevel.
 
Svensson har rett i én ting; Lufthansa må kutte kostnader. Konkurransen fra LCC lar seg nemlig ikke løse på inntektssiden. Ryanair gjorde en flott avtale med Malta. Det må også Lufthansa forholde seg til.
 
Korrigert for flyselskapsstørrelse, er EBITen til Lufthansa "mindre bra" enn Norwegian sin i Q2. Kort summert så er forskjellen i størrelse på Lufthansa konsernet og Norwegian konsernet ca 12.5/1 ... dvs del (754M EUR @ 9.77NOK/EUR) 7367 MNOK på 12,5 så sitter du igjen med 589 MNOK for Lufthansa sammenlignbart med Norwegian som leverte en EBIT på 623 MNOK i Q2.
 
Korrigert for flyselskapsstørrelse, er EBITen til Lufthansa "mindre bra" enn Norwegian sin i Q2. Kort summert så er forskjellen i størrelse på Lufthansa konsernet og Norwegian konsernet ca 12.5/1 ... dvs del (754M EUR @ 9.77NOK/EUR) 7367 MNOK på 12,5 så sitter du igjen med 589 MNOK for Lufthansa sammenlignbart med Norwegian som leverte en EBIT på 623 MNOK i Q2.



Men samtidig så er balansen til Lufthansa mye bedre og ser man på årsresultatet til selskapene så spriker de jo litt [emoji6]
 
Men samtidig så er balansen til Lufthansa mye bedre og ser man på årsresultatet til selskapene så spriker de jo litt [emoji6]

Hvis Lufthansa bare lukker øynene og fortsetter som operativt flyselskap, ser jeg (og sikkert mange andre) store skyer i horisonten. Men – hvis Lufthansa klarer å få til en god overgang til et finansielt investeringsselskap, er mulighetene mange.
 
Det litt ironiske er jo at hittil har Lufthansa stort sett tapt på Air Berlin konkursen.

Delvis gjelder det Ryanair også, og EasyJet, selv om sistnevntes Tysklands tall trolig er litt mindre røde
 
Back
Top