Lav flyhøyde transatlantisk?

• Thread starter Thread starter SBT
  • Start date Start date

SBT

ScanFlyer Silver
Medlem
Lav flyhøyde transatlantisk?

Dette har jeg fullstendig ikke greie på, men jeg tenkte å spørre dere som vet slikt:
Jeg reiste nylig FRA - PHL med LH, og i den første fasen av flyreisen, lå maskinen på 30 000 fot, etter Irland på 32 000 fot, og fra Canada til PHL på 37 000 fot. Jeg synes det virker så veldig lavt å ligge på FL 300 / 320 over atlanteren?
Kapteinen sa også noe som jeg forsto slik som at det var ganske mange fly i lufta på strekningen. Videre sa han noe som jeg oppfattet som at den turbolensen vi opplevde, var skapt av et foranliggende fly, og at vi om 2 - 3 minutter ville få en ny flyhøyde som ville gjøre at vi ikke fikk turbolens. Og det stemte.

Re: lav flyhøyde transatlantisk?

First of all, det heter turbulens - ikke turbolens.
Men til spørsmålet ditt, for de fleste langdistanseflygninger er vekt ett hett tema. De fleste flymaskinene er store og kraftige og spekket med både passasjerer, frakt, baggasje og bensin. Alle disse nevnte faktorer plottes inn i systemet og det regnes ut en optimal høyde for flygningen. Det er ikke skjelden at de ligger på både 280, 300 og 320 i de første fasene, men ettersom flyet blir lettere og de forbrenner mer bensin vil systemet 'gi beskjed' om at nå er vi såpass mye lettere at f.eks FL380 er mer økonomisk.

Alt dette -og som du sier turbulens- + faktorer som annen trafikk osv har innvirkning på høydevalg underveis.

Re: Lav flyhøyde transatlantisk?

En annen ting som også spiller inn er vinden. Enkelte ganger er det kraftig vindskjær i enkelte høyder, og ved å ligge under det kan man spare seg for mye ekstra motvind ved å fly under. (Og motsatt ifht. medvind selvfølgelig)

Faktorene er vind og vekt. Noen ganger er man for tung til å klatre og motvinden for kraftig.

Re: lav flyhøyde transatlantisk?

De fleste flymaskinene er store og kraftige og spekket med både passasjerer, frakt, baggasje og bensin.

Merk at det ikke er bensin motorene våre forbrenner.

JET-A-1 A-2, u name it.. prøvde forklare det slik at folk skjønner poenget.

Drivstoff, da burde vel de fleste muligheter være dekket.

En tung 747 kan ha opt FL så lavt som 270 pga vekt, men dette endrer seg etter hvert som flyet blir lettere. Derfor bruker man step-climb, og man kan monitorere opt FL på FMC. Selvsagt må man legge inn riktig vekt, vindforhold i ulike høyder og temperatur for at beregningen skal være korrekt.

Back