Lav bemanning hos politi og passkontroll på OSL

Re: Lav bemanning hos politi og passkontroll på OSL

. Det er automater for EU-pass både ved inn og utreise på OSL.

Men ikke automater for oss som er non-Schengen..?

@RTP: Hvordan er reglene når du har to pass på vei ut igjen, kan du bruke ditt norske på automaten ut fra OSL og ditt amerikanske i automaten inn i USA, eller må reisen gjennomføres med ett og samme pass?

@RTP: Hvordan er reglene når du har to pass på vei ut igjen, kan du bruke ditt norske på automaten ut fra OSL og ditt amerikanske i automaten inn i USA, eller må reisen gjennomføres med ett og samme pass?

Mitt Norske pass er gått ut for mange år siden, reiser kun på USA pass, nettopp derfor har jeg problemer ved ankomst Norge, lange køer, men gikk greit på Lørdag.
Sitter nå på OSL lounge med 3:30 til avgang BA til LHR.
Hvor lang tid bør jeg beregne gjennom passkontrollen og til F gate?
(Skal spørre skranke damen, men sikkert mange reisevante flyforumister som har svaret på tungen:cool:)

Last edited:

Mitt Norske pass er gått ut for mange år siden, reiser kun på USA pass

Beklager, da misforsto jeg. Trodde du hadde fornyet det norske og hadde USA i tillegg.

Det gakk veldig fort å komme seg gjennom pass kontrollen, null kø, 10 sekunder så ble man bukket inn.
Flotte greier.

Hvordan går det med passkontrollen om dagen? Er det mye trafikk her på morgenen?

Skal reise med BA sitt morgenfly (avg. 07:40) og har store forhåpninger om at 1t40m er mer enn nok til å levere bagasje, gå gjennom sikkerhetskontrollen, og vise frem pass. Kan det kanskje kuttes ned til 1t10m?

Utgående på morgenen var helt fin i forrige uke null kø, var på SAS til London 07.55. Det er vel ikke flust av widebody avganger på non-Schengen så tidlig på morgenen.

Ventetidskjerm på plass ved loungene

Attachments

• rps20180927_103017_953.jpg
    rps20180927_103017_953.jpg
    84.7 KB · Views: 938

Ventetidskjerm på plass ved loungene

Vet du om det er noen planer om å linke de til monitor i SAS-loungene? Hadde vært greit å slippe å gå ut av loungen for å sjekke. Men altså, bedre enn å sitte og blomstre for tidlig på gate :)

Denne skjermen burde jo vært satt ut flere plasser på flyplassen.

Hvorfor gjøre det så komplisert og kostbart? Dette er info man kunne fått inn på en linje på alle skjermer som viser avganger.

Burde vært null problem å lage et åpent API på dette slik at hvem som helst kan vise det fram... er jo ikke akkurat top secret info, eller er det det? :P

Jeg tipper de vil ha folk gjennom passkontrollen så tidlig som mulig. Den type info funker for de som er vant med det, men kan bare bli for mye surr for "Charter Svein & Co" (information overload). Eneste verdien den greia egentlig har er når det står mer enn "5 min" der, for da vet man at det er kø. At det ikke er kø "nå", betyr jo ikke at det plutselig er en timelang kø ila. minutter.

Skulle de hatt et system så burde det vært å få sortert ut "hastepassasjerer" og de med god tid når det er lang kø der.

Lang kø for ikke EU-borgere som ankom med TG954 til OSL i dag tidlig.
Han jeg skulle hente kom ut ca. 2 timer etter at flyet landet.

Noen har sett i glasskula og spår nå eviglange køer foran passkontrollen på OSL til sommeren. Tro om man gjør lurt i å planlegge for innreise fra et Schengen-land, fremfor det motsatte?

Noen har sett i glasskula og spår nå eviglange køer foran passkontrollen på OSL til sommeren. Tro om man gjør lurt i å planlegge for innreise fra et Schengen-land, fremfor det motsatte?

Det funket jo stort sett greit i fjor, så liten grunn til at det ikke bør funke i år?

Også blir det selvsagt noen unntak, som gjerne blir lagt merke til.

Det funket jo stort sett greit i fjor, så liten grunn til at det ikke bør funke i år?

Sikter nå til de nye innreisereglene. Etter å ha gravd ytterligere ser det ut som om sommertrafikken faktisk passerer før innføringen av dette.

Sikter nå til de nye innreisereglene. Etter å ha gravd ytterligere ser det ut som om sommertrafikken faktisk passerer før innføringen av dette.

Ja, men er ikke det egentlig litt overdrevent "skremselspropagansa"?

Er det EES det siktes til? Det er vel i så fall noe som i all hovedsak ikke gjelder for EU/EØS/Schengen-borgere

Back