Lav bemanning hos politi og passkontroll på OSL

Re: Lav bemanning hos politi og passkontroll på OSL

Å legge passkontrollen er ikke en aktuel løsning med så lenge man har flighter til non-Schengen områder.......

Var vel ikke akkurat det jeg foreslo heller...

Etaten trenger noen som tør å kreve at det bevilges skikkelig og ikke en som bare bøyer hodet og takker og bukker over de få kronene som aller nådigst bevilges nå.

Var vel ikke akkurat det jeg foreslo heller...

Etaten trenger noen som tør å kreve at det bevilges skikkelig og ikke en som bare bøyer hodet og takker og bukker over de få kronene som aller nådigst bevilges nå.

Det har nok ikke noe med antall kroner å gjøre, men heller kultur og systemer, altså hva man får for penga.

Det har nok ikke noe med antall kroner å gjøre, men heller kultur og systemer, altså hva man får for penga.

Tull! Selvfølgelig har det med penger å gjøre. Dem har ikke penger nok på Gardermoen politistasjon til å ansette det antallet personer som trengs for å drifte passkontrollen. Det er flere hundre nyutdannede politifolk som er arbeidsledig.

For politimesteren i Romeriket sin del så er det å prioritere pengene han får, flere til passkontroll eller flere etterforskere til å etterforske feks overgrep av barn, eller ut i patrulje.

Tull! Selvfølgelig har det med penger å gjøre. Dem har ikke penger nok på Gardermoen politistasjon til å ansette det antallet personer som trengs for å drifte passkontrollen. Det er flere hundre nyutdannede politifolk som er arbeidsledig.

For politimesteren i Romeriket sin del så er det å prioritere pengene han får, flere til passkontroll eller flere etterforskere til å etterforske feks overgrep av barn, eller ut i patrulje.

Nå bruker man ikke politfolk til grensekontroll lenger. Det er egne ansatte til det.

Det at det er mange nyutdannede politifolk som er arbeidsledig har ingenting med saken å gjøre. Det er et resultat av en helt feilslått politikk der man har gjort om en etatsutdanning til høyskoleutdanning. Tidligere ble opptaket på Politiskolen regulert av behovet innen politiet. Politihøyskolen finansieres vel basert på antall studenter.

Politimesteren i Øst politidistrikt skal løse samtlige politioppgaver i sitt distrikt deriblant passkontroll. Så kan man diskutere om grensekontroll er en politioppgave eller om man burde ha en egen etat eller slå det sammen med f.eks. Toll som i andre land. Da slipper man diskusjonen der man setter politioppgaver opp mot politioppgaver for krisemaksimeringens skyld.

Nå bruker man ikke politfolk til grensekontroll lenger. Det er egne ansatte til det.

Det at det er mange nyutdannede politifolk som er arbeidsledig har ingenting med saken å gjøre. Det er et resultat av en helt feilslått politikk der man har gjort om en etatsutdanning til høyskoleutdanning. Tidligere ble opptaket på Politiskolen regulert av behovet innen politiet. Politihøyskolen finansieres vel basert på antall studenter.

Politimesteren i Øst politidistrikt skal løse samtlige politioppgaver i sitt distrikt deriblant passkontroll. Så kan man diskutere om grensekontroll er en politioppgave eller om man burde ha en egen etat eller slå det sammen med f.eks. Toll som i andre land. Da slipper man diskusjonen der man setter politioppgaver opp mot politioppgaver for krisemaksimeringens skyld.

Man bruker dessverre politifolk som grensekontrollører, arrestforvarer og som transportledsager i PU da de ikke har politijobber å gå til pga stramme budsjetter.

Klart det er en krevende øvelse å sette politioppgaver opp mot hverandre, og ser ikke helt at det er å krisemaksimere. Det er hverdagen med stramme budsjetter.

Helt enig at grensekontrollen kunne vært flyttet til Toll, det hadde vært en vinn-vinn på mange områder.

Man bruker dessverre politifolk som grensekontrollører, arrestforvarer og som transportledsager i PU da de ikke har politijobber å gå til pga stramme budsjetter.

Politifolk i jobb som grensekontrollør kan ikke sammenlignes med politi som eventuelt er i jobb som arrestforvarer. Stillingene i grensekontrollen blir lyst ut som politistillinger, du har full politimyndighet og du sitter i politiuniform. Det er altså politistillinger per definisjon. Jobber du som arrestforvarer har du ikke full politimyndighet, og går heller ikke i politiuniform. Når det er sagt så burde selvfølgelig politifolk blitt brukt andre steder hvor de kan ha bedre utbytte for kompetansen sin.

Er man ansatt som politi i PU så har man en politijobb og er like mye politi som i andre politistillinger. Når det gjelder transportledsagere i PU så er det i hovedsak politiutdannede som gjør dette, men enkelte sivile med begrenset myndighet og kursing kan også delta på uttransport. Politiutdannede i PU har ikke sitt hovedvirke som ledsagere, men det er noe man gjør i tillegg til de ordinære arbeidsoppgavene.

Hvorfor kan ikke passkontroll legges inn under Politiets utlendingsenhet. Så slipper passkontroll å konkurere med forbryterjakt og fartskontroller om resursene til det enkelte politidistrikt?

Mener dette er ganske vanlig i mange land at det er egen enhet som har med alt dette å gjøre. Ofte pop kalt fremedpolitiet på norsk.

Det loves bot og bedring, med e-gates i alle himmelretninger..
fc3339b01155f7e105d99db70ecea19c.jpg

Det loves bot og bedring, med e-gates i alle himmelretninger..

Slutt på køen faktisk. Det er å legge listen høyt! Erfaringsmessig er det vel alltid en hel del automater stengt, og dermed blir det kø likevel. Blir nok fortsatt sånn.

Hva er det da? Det blir kø når tilstrømmingen er større en ekspedisjonskapasiteten. Selv om det beveger seg forrest.

Jeg har jobbet en periode i sikkerhetskontrollen på Flesland. Der kom den definisjonen fra. ^_^

Jeg har jobbet en periode i sikkerhetskontrollen på Flesland. Der kom den definisjonen fra. ^_^

Hm .. ok .. jeg jobbet i sikkerhetskontrollen på FBU. Der gikk det så det suste ... :p

Gutta, la oss holde oss for gode til flisespikkeri. Alle er innforstått med begrepet "kø". Hvorvidt køen står stille eller beveger seg saaakte er irrelevant, det er irritasjonen over å slomse bort tid som er poenget.

Ett spørsmål jeg stadig stiller meg er hvorfor det egentlig er nødvendig med passkontroll ut av landet? USA og UK har ingen, og de har har garantert en god del individer de ønsker å holde tilbake i landet av ulike grunner.
At det er et Schengen-krav har således lite med relevansen å gjøre.

USA har - men den er ikke synlig. Passasjerlister scannes og hvis det sjekker inn en stakkar som man har interesse i, blir han nok plukket opp.. ;)

Mener jeg måtte vise passet til noen uniformerte herrer på Stansted nylig, men mulig det bare var id-kontroll ..

USA har - men den er ikke synlig. Passasjerlister scannes og hvis det sjekker inn en stakkar som man har interesse i, blir han nok plukket opp.. ;)

Mener jeg måtte vise passet til noen uniformerte herrer på Stansted nylig, men mulig det bare var id-kontroll ..

UK har et tilsvarende system som USA. Passet scannes og så blir man hentet på gate hvis det er et interessant funn.

Ett spørsmål jeg stadig stiller meg er hvorfor det egentlig er nødvendig med passkontroll ut av landet?

Det er krav om passkontroll ut av Schengen, ikke ut av landet, sånn for å spikke en flis til. USA og UK har sine systemer, Schengen har sitt, begge med fordler og ulemper. Utreise fra Schengen vil eks. lettere avsløre falske papirer, overstay på visum m.v. enn i UK.

UK har et tilsvarende system som USA. Passet scannes og så blir man hentet på gate hvis det er et interessant funn.

Ut fra UK scannes ikke passet, dvs. jeg har aldri fått mitt scannet slik de gjør i USA. Legger inn passnummer ved innsjekk på nett og det er det, så null kontroll på om passnummer i booking og på passet stemmer over ens (Mulig det er en match på bakrommet mot gyldig pass om det er et EU-pass eller om de matcher mot innreiselister).

Dagens fra Avinor. Litt krøkkete formulert og spør meg ikke hva "12 manuelle posisjoner" er for noe, men det ser i allefall ut til at det blir utvidelser.

Attachments

• Passkontroll.png
    Passkontroll.png
    299.6 KB · Views: 218

"12 manuelle posisjoner" er for noe

12 plasser der setter en mann eller dame og sjekker pass. Også på tiden med flere e-gates, for slik det er nå tar det tidvis ikke unna på linje med mauell sjekk.

Back