Re: Lav bemanning hos politi og passkontroll på OSL
Misforstå meg riktig: jeg tviler ikke på at OSL har mye data, og at folk gjør sitt beste, og at noen ganger går ting skikkelig på tverke.
Det som mange (med meg) reagerer på er manglen på informasjon. Både i forkant når man vet at det blir en opphoping av flybevegelser som krever mye sjekk og dermed sannsynligvis lange køer, men også informasjon når ting begynner å gå på tverke. Og ikke minst et klart kommunisert planverk til pax hva som skjer når topper oppstår: hvilke grupper blir tatt frem i køen, og hvordan skjer dette.
Slik informering er vanskelig å planlegge for enkelthendelser, men dette er tross alt ikke caset her. Per i dag består informasjonen av noen stakkars Avinor/handlingansatte som beveger seg nedover shoppinggaten og roper ut bestemte avganger som blir plukket ut. De blir nærmest angrepet av frustrerte pax som ser avgangen sin nærme seg.
Som sagt: bruk av gode dataverktøy, planlegging på tvers av etatene i bygget, og effektiv informasjon både før og under en event hadde hjulpet betydelig.
Dette er ikke rakettforskning...
OSL har rimelig god kontroll på menneskeflyten over alt på OSL (de har faktisk mye statistikk og verktøy for å planlegge det), se på sikkerhetskontrollen, der har de virkelig fått god kontroll på flyten store deler av døgnet. Men OSL er jo like fortvilet som de reisende over dette problemet.
Og så har man de dagene der alt går på tverke, med syke fly og syke folk. Da blir det køer, og det havner i avisen. Husk at vi sjelden ser alle de dagene det faktisk funker (jeg forsvarer ikke passkontrollen på OSL, men det er ikke galematias 24/7/365)
Misforstå meg riktig: jeg tviler ikke på at OSL har mye data, og at folk gjør sitt beste, og at noen ganger går ting skikkelig på tverke.
Det som mange (med meg) reagerer på er manglen på informasjon. Både i forkant når man vet at det blir en opphoping av flybevegelser som krever mye sjekk og dermed sannsynligvis lange køer, men også informasjon når ting begynner å gå på tverke. Og ikke minst et klart kommunisert planverk til pax hva som skjer når topper oppstår: hvilke grupper blir tatt frem i køen, og hvordan skjer dette.
Slik informering er vanskelig å planlegge for enkelthendelser, men dette er tross alt ikke caset her. Per i dag består informasjonen av noen stakkars Avinor/handlingansatte som beveger seg nedover shoppinggaten og roper ut bestemte avganger som blir plukket ut. De blir nærmest angrepet av frustrerte pax som ser avgangen sin nærme seg.
Som sagt: bruk av gode dataverktøy, planlegging på tvers av etatene i bygget, og effektiv informasjon både før og under en event hadde hjulpet betydelig.
Dette er ikke rakettforskning...