Lav bemanning hos politi og passkontroll på OSL

Re: Lav bemanning hos politi og passkontroll på OSL

OSL har rimelig god kontroll på menneskeflyten over alt på OSL (de har faktisk mye statistikk og verktøy for å planlegge det), se på sikkerhetskontrollen, der har de virkelig fått god kontroll på flyten store deler av døgnet. Men OSL er jo like fortvilet som de reisende over dette problemet.

Og så har man de dagene der alt går på tverke, med syke fly og syke folk. Da blir det køer, og det havner i avisen. Husk at vi sjelden ser alle de dagene det faktisk funker (jeg forsvarer ikke passkontrollen på OSL, men det er ikke galematias 24/7/365)

Misforstå meg riktig: jeg tviler ikke på at OSL har mye data, og at folk gjør sitt beste, og at noen ganger går ting skikkelig på tverke.
Det som mange (med meg) reagerer på er manglen på informasjon. Både i forkant når man vet at det blir en opphoping av flybevegelser som krever mye sjekk og dermed sannsynligvis lange køer, men også informasjon når ting begynner å gå på tverke. Og ikke minst et klart kommunisert planverk til pax hva som skjer når topper oppstår: hvilke grupper blir tatt frem i køen, og hvordan skjer dette.
Slik informering er vanskelig å planlegge for enkelthendelser, men dette er tross alt ikke caset her. Per i dag består informasjonen av noen stakkars Avinor/handlingansatte som beveger seg nedover shoppinggaten og roper ut bestemte avganger som blir plukket ut. De blir nærmest angrepet av frustrerte pax som ser avgangen sin nærme seg.

Som sagt: bruk av gode dataverktøy, planlegging på tvers av etatene i bygget, og effektiv informasjon både før og under en event hadde hjulpet betydelig.

Dette er ikke rakettforskning...

De små grå begynte å jobbe hardt her er sekund... Hvor vanskelig ville det vært å lage et system hvor man scannet boardingkortet og fikk tildelt en kølapp til passkontrollen basert på tid til avgang? Kunne umulig vært komplisert å skru sammen.

'Nå betjenes nummer ....' og så skal man vente på at vedkommende får soset seg til luka i tillegg? Nnnnnnnei. I don't think so.

'Nå betjenes nummer ....' og så skal man vente på at vedkommende får soset seg til luka i tillegg? Nnnnnnnei. I don't think so.

Skrev litt kjapt, tenkte mer for å fordele mellom et par køer (normal/haster litt/haster veldig/gå hjem). Så slipper en å sortere manuelt.

Det er ingen grunn til at det skal være offentlige tjenestemenn som sitter i den bua. Det kan godt være en offentlig tjenestemann som sitter på et avlukke og tar alle de sakene/personene som ikke kommer igjennom uten litt ekstra kontroll.

Systemene som benyttes i passkontrollen er det ikke andre enn politiet som skal ha tilgang til, bl.a. strafferegisteret, Schengen-register m.v. Det er også en del andre ting som gjør det hensiktsmessig at det er politiet som sitter der, og ikke private. Det er innført full scanning og kontroll av alle pass inn/ut av Schengen, men OSL har unntak fra det en periode pga. utfordringene med køene.

Da får man heller finne en finansieringsordning som gjør at politiet stiller med en gitt kapasitet. Men det betyr også at det blir dyrere for oss passasjerer å reise, "utreiseavgift" eller noe sånn.

Skrev litt kjapt, tenkte mer for å fordele mellom et par køer (normal/haster litt/haster veldig/gå hjem). Så slipper en å sortere manuelt.

Som nevnt - noen pre-clearance (eks. i Shannon) har de "slots" til flightene, og man får ikke gå gjennom fortidlig. Da unngår man at tre fulle charterfly som skal gå om 2 timer blokkerer for London-flyene som går om 45 minutter. Det kunne man løst med kø-forslaget ditt, tre køer med tv-skjermer over som oppdateres automatisk og lister flighter og tider.

Har de flyttet bemanning fra SVG til OSL? 20min kø nå midt på en fredag ankomst - mega jalla...

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Kom inn med moskvaflyet til Aeroflot middagstid nå onsdag. I tillegg var det ankommende fly fra Arabia og Thailand. Kø og kaos i passkontrollen og folk stod i kø nedover korridorer og trapper.

Oppe ved køordnerne ble det frustrasjon i tillegg, for der var noen unge medarbeidere fra Avinor som etter fattige evne forsøkte å sortere litt blant folk i følgende kategorier:

1. Non Schengen
2. Reisende under 18 uten følge av foresatt
3a. Schengen uten mindreårige barn
3b. Schengen med mindreårige barn

Noen lot seg sortere, andre bare brøytet seg vei der de trodde det var minst kø, og atter andre stod tafatte og så ut som de ved en feiltakelse var kommet til Absurdistan.

I sum tok det tre kvarter fra jeg gikk av flyet til jeg gikk gjennom tollen

Jeg opplevde veldig mye kø på OSL. Alt for dårlig organisering. Heldigvis tar det ikke 2 timer slik som i USA :)

Hvorfor ikke samme system som Helsinki /Vantaa?Flere sluser med automatisk scanning av pass og person.Ingen kø.

Hvorfor ikke samme system som Helsinki /Vantaa?Flere sluser med automatisk scanning av pass og person.Ingen kø.
De har passautomater på OSL, men funke ikke med barnefamilier, non-EU/EØS-pass osv. osv.

Kommer det inn 3-5 fly samtidig er det fort 500-1000 personer, da blir det kø omtrent uansett kapasitet.

Det er tydelig vis mye rart som er ute og reiser, kom bak en i EU-køen i Madrid, det tok 5 minutter å ekspedere en person! Andre (inkl undertegnede) gikk rett gjennom på 20 sek.

Litt stemning på morran i dag også: https://www.aftenposten.no/norge/i/...pa-Gardermoen---Avinor-beklager-lav-bemanning

Digger uttalelsen fra den anonyme politikvinnen:
– Det har ikke, og er ikke, kø i passkontrollen, sier en kvinne ved politistasjonen, som ikke ønsker å oppgi navnet sitt.

Snakket med ei i passkontrollen tidligere i uka, hun sa at de bygger automatiske sluser til utgående også nå så det bør forhåpenligvis hjelpe fremover.

Re: 26/10: Innstramming av sikkerhet for flighter til USA

Aftenposten melder om lange køer i passkontrollen på OSL:

Ifølge passasjerer Aftenposten har snakket med var ventetiden opp til 40–50 minutter i passkontrollen.

En av passasjerene forteller at han ankom køen klokken 6.30, og først var forbi passkontrollen 50 minutter senere.

– Ikke før en tredje passkontrollør ble satt inn i tjeneste begynte køene å avta, forteller vedkommende.

Sinte amerikanere bak ham i køen uttalte at «dette definitivt var siste gang de besøker Oslo».

Hvor lenge risikerer europeiske borgere å stå i kø i forbindelse med grensepassering i USA...? ;)

Snakket med ei i passkontrollen tidligere i uka, hun sa at de bygger automatiske sluser til utgående også nå så det bør forhåpenligvis hjelpe fremover.
Stemmer, jeg så de holdt på å sette opp automater der. Skjønner ikke at de ikke gjorde det når de bygget om hele passkontrollen.

Men det som beskrives i Aftenposten er akkurat det samme jeg har opplevd på lørdager tidligere. SK (LHR), DY(LGW), BA(LHR) og QR (DOH) går innenfor 30 minutter tidlig på morgenen så blir det litt rush. Er fort 700 pax som skal gjennom slusene og ren matematikk hvor lang tid det vil ta med to på jobb...

Hvordan ligger det an med utvidelse av passkontroll på ankomst? Sist jeg var der, i august, var det mølje og kø helt ned i jetbroa.

– Det har ikke, og er ikke, kø i passkontrollen, sier en kvinne ved politistasjonen, som ikke ønsker å oppgi navnet sitt.

Politiet, politiet vi gjør så godt vi kan...

Ankom en søndag morgen med ET fra arn, en boks åpen og de automatiske stengt. Etter fem minutter kommer det en gjeng passkontrollører forfjamset ned, kommer Ethiopean? Klarte en å lire av seg.

Det kommer ikke til å bli bedre før de får en leder som tør å slå i bordet lengre opp og si klart fra om at enten så hoster de opp de pengene som trengs for å drive dette opplegget skikkelig eller så kan de legge ned hele greia - dette halvveis-tullet koster enormt mye mer enn hva å bemanne opp gjør på sikt.

Lignende eksempel: jeg var sykepleier på travel sykehuspost for mange år siden, der var det dritfullt av pasienter 7 dager i uken hele året mellom kl 1500 og 1300 neste dag. Vi løp beina av oss uansett vakt for vi hadde som regel 7-10 korridorpasienter i tillegg til faste senger. Men statistikken for belegg ble foretatt kl 1400 hver dag og da var det i gjennomsnitt 4 ledige senger og bemanningen ble satt deretter. Dette var gjort bevisst, da alle visste at vi klarte å skrive ut pasienter og overføre noen til andre sengeposter mellom kl 11 og 14 etter legevisitt. Ledelsen var ikke villig til å endre tidspunkt på måling av belegg for da ville det jo bli klart at posten har overbelegg og er underbemannet og slikt koster jo penger... da var det bedre at sykefraværet var skyhøyt og pasientklagene mange - for det går jo under andre budsjetter og ledelsen slipper å få refs for dårlig ledelse, og det er jo viktigere enn de ansattes arbeidsmiljø og pasientenes velferd. Samma opplegg i passkontrollen på OSL, det er jeg sikker på.

Bemanning i passkontrollen på Gardermoen brukes som et flere eksempler på dårlig kultur og styring av justissektoren i en kommentar i Aftenposten i dag:
https://www.aftenposten.no/meninger/i/3LeL9/Kompetent-og-dyktig-statsrad-etterlyses--Einar-Lie

Norsk forvaltning er gjennomgående av veldig høy kvalitet. Men på noen områder – og særlig ett – er jeg i sterk tvil om vi har systemer, kultur og kompetanse på plass, og det er i justissektoren.

Det kommer ikke til å bli bedre før de får en leder som tør å slå i bordet lengre opp og si klart fra om at enten så hoster de opp de pengene som trengs for å drive dette opplegget skikkelig eller så kan de legge ned hele greia - dette halvveis-tullet koster enormt mye mer enn hva å bemanne opp gjør på sikt.

Å legge passkontrollen er ikke en aktuel løsning med så lenge man har flighter til non-Schengen områder.......

Back