LATAM - konkurs truer

Someone

Moderator
Medlem
Som alle andre så sliter også LATAM om dagen, og det spekuleres om en potensiell søknad om konkursbeskyttelse ikke er langt unna. I forbindelse med at selskapet ikke har klart å betale renter og avdrag på lån i det siste, så tyder det på at kassen begynner bli tom

Ellers kjøpte jo Delta seg nylig inn, og det de 20% av selskapet de betalte $1,9 mrd for er nå verdt $300 millioner

https://www.fitchratings.com/resear...ch-downgrades-latam-airlines-to-cc-22-05-2020

Fitch's rating actions follow LATAM's confirmation that it did not make interest or principal payments of all the three tranches on a debt obligation related to an EETC transaction (not rated) on May 15, 2020. The company has entered into a 15-day grace period, which if uncured, would trigger an event of default. It is unclear if LATAM intends to cure this missed payment or has begun the process of entering a larger debt restructuring, as the presence of cross default clauses in other financial obligations would allow those creditors to declare default and begin enforcing remedies.
 
Offisielt her:


https://www.latam.com/en_us/press-r...anization-to-ensure-long-term-sustainability/

LATAM Airlines Group S.A. and its affiliates in Chile, Peru, Colombia, Ecuador and the United States have filed for voluntary protection under the U.S. Chapter 11 financial reorganization process. LATAM’s affiliates in Argentina, Brazil and Paraguay are not included in the filing.


Ser det ikke gjelder deres selskaper i blant annet Brazil og Argentina. Dessuten har de erklært at de har med seg en rekke eksisterende aksjonærer på laget, bla t annet to rike familier som i dag er storaksjonæren og Qatar Airways
 
av det jeg har hørt, så er Brasiliansk delen (gamle TAM) i samtaler med staten for å få støtte
 
Og siden Delta har kansellert kjøpet av 4 brukte A350-900 fra LATAM, må de betale dem $62 millioner i erstatning. Så det bidrar jo til likvide midler

https://www.forbes.com/sites/willho...ms-chapter-11-bankruptcy-filing/#4b7972203391

Delta will pay LATAM $62 million for cancelling their agreement for Delta to purchase four of LATAM’s already delivered Airbus A350 aircraft, LATAM said in a court filing.

Dog er planen å gå videre med deres JV som planlagt, samt de allerede har overatt orden på 10 A350-900 maskiner fra LATAM
 
Velkommen til bake i *A..... Likte de ganske godt jeg. [emoji3]


Trolig ikke, da planen per i dag fortsatt er et tett samarbeid med Delta og Qatar, på hver sin kant riktignok. Så tviler på vi ser dem i noen allianse igjen og de meldte seg jo nettopp ut av OneWorld
 
Trolig ikke, da planen per i dag fortsatt er et tett samarbeid med Delta og Qatar, på hver sin kant riktignok. Så tviler på vi ser dem i noen allianse igjen og de meldte seg jo nettopp ut av OneWorld
Veldig enig. Dette var mer "ønske" om LATAM skulle dø og TAM gjenoppstå med support fra brasilianske myndigheter. Skjer nok ikke.

Ellers gjør de spennende valg ved å melde seg ut Oneworld og samarbeid med DL og QR i hver sin allianse og hver sin kant geografisk. Det siste er lurt!
 
Last edited:
altså, selvom LATAM meldte seg ut av OW, så kommer de å beholde samarbeid med alle, unntatt AA.
 
LATAM planlegger sende 18 fly tilbake til leasingselskapene: 4 787-9 (LATAM Chile), 2 A350-900 (LATAM Brazil), 1 A319 (LATAM Brazil), 1 A320 (LATAM Brazil) og 11 A321 (6 LATAM Chile, 5 LATAM Brazil)

EY8ZBFZWAAEModf



Så spørs det hvor lenge LATAM Argentina varer. De er ikke endel av chapter 11, men har ennå ikke klart å betale april lønningene
 
LATAm trenger lenger tid på restruktureringen, og ny frisk for å gjennomføre chapter 11 behandlingen er nå juni 2021
 
Slik jeg forstår det så dumper nå LATAM A350 maskinene de har, som endel av restuktureringen. Såvidt jeg ser hadde deres brasilienske del 11 stykker, og såvidt jeg ser var de fleste leaset
 
7 av A350-900 maskinene er eid av AerCap, så da må de ut på leasingmarkedet, til reduserte priser.

4 er eiet av selskapet, så havner vel da hos kreditorene og/eller på auksjon
 
Back
Top