Lasting av baggasje

Bagasjen håndteres slik at man kan ha strak rygg. Kan ikke bøye ryggen for hver eneste bag for å sette den fint på plass. Det kan se brutalt ut, men ingen er ute etter å skade bag/innhold. Få se filmen da!

Originally posted by C172

....men ingen er ute etter å skade bag/innhold.

Nåh.. Jeg har selv sett stuere (på andre flyplasser) kaste barnevogner i bakken fra bakre lasterom på en MD-80, så det er nok ikke alle som har samme holdningen...:rolleyes:

Seriøst..ingen kaster baggasje slik det står beskrevet i innlegg ovenfor. Det har hendt at baggasje har blitt røfft behandlet ja..men ikke kastet som beskrevet i innlegg over. Er det en pax som har en koffert på 40 kg, så blir ikke den bagen behandlet som en bag på 5 kg for å si det slik. Det har hendt at bags har fallt av bånd, traller osv, men de blir ikke kastet som klinkekuler. En annen ting som paxen ikke ser, er lasterommenes tilstand, dvs gulvplater som er istykker, skarpe kanter fra disse platene som stikker opp og river istykker kofferter osv.. Her har fly med slide en stor fordel. Og hva om man har lastet 250 bags i 4 compartment og får beskjed om 1 offload rett før rutetid, og du har nytt fly å laste og losse om 5 min? Da kan den bagen som skal av få litt "fart" på seg for å si det slik, når paxen bevist kanskje heller vil drikke øl på puben på flyplassen og heller ta neste fly.. Det kan være mange årsaker til den noen mener er røff behandling, men stort sett blir baggasjen bra behandlet.

Originally posted by Onkel reisende Mack

.
Jeg reiser en hel del og jeg ser mye rart, men jeg fikk hakeslipp på fredag kveld da jeg så personellet til Norwegian regelrett kastet bagasjen i vognene, jeg ble sjokkert, jeg tror jeg stod ved gate 41, heldigvis fikk jeg alt på kameraet mitt.

Vi venter på bilder ....

For å være på det undommelige språket så ble de pælmet fra båndet til vognen, jeg har som sagt reist mye, og jeg har sett penere behandling av annen manns eiendom. Når bakkepersonellet er nesten aggresiv og kaster det på denne måten så mener jeg at de ikke egner seg som bakkepersonell. Jeg så også de fra SAS og Serviceair, der ble passasjerenes kofferter behandlet mye bedre. Men siden det er så mange som forsvarer dette så regner jeg med at dette er normalt på Gardermoen. Denne filmen blir nok ikke vist på her.

For å være på det undommelige språket så ble de pælmet fra båndet til vognen, jeg har som sagt reist mye, og jeg har sett penere behandling av annen manns eiendom. Når bakkepersonellet er nesten aggresiv og kaster det på denne måten så mener jeg at de ikke egner seg som bakkepersonell. Jeg så også de fra SAS og Serviceair, der ble passasjerenes kofferter behandlet mye bedre. Men siden det er så mange som forsvarer dette så regner jeg med at dette er normalt på Gardermoen. Denne filmen blir nok ikke vist på her.

Vis filmen da !^_^

Okay... Da var det med andre ord stor sannsynlighet folk fra Northport eller Widerøe du så da.

Er vel ikke så mange som 'forsvarer dette' som du sier. Hadde vært litt interessant å se bildene du tok, for å se om dette er røffere behandling enn det som er 'vanlig'.

Det er vel ingen her som forsvarer "pælming" av bagasje, men når kun du vet hva du så, så er det vanskelig for oss andre å se din side av det.

De fleste som har jobbet med dette vet at det til tider kan gå relativt hardt for seg...
DET er et resultat av billigere billetter, mer effektiv utnyttelse av flyene, og kortere tid på bakken.
Det finnes kun én måtte å losse og laste et fly på kortere tid, uten å sette mer folk og utstyr på oppgaven, og det er å skru opp farten... Skrur man opp farten, så går det nødvendigvis hardere for seg...
Det betyr ikke at folk har for vane å ødelegge ting, og for å være ærlig så er det ikke ofte jeg opplever å ødelegge bagasje...
Når det først skjer, så er det som oftest svintung bagasje hvor håndtak ryker, eller bagasje med dårlig emballerte glassflasker i...

Når bagasjen er så tung at den ikke kan løftes etter håndtakene uten å ødelegge dem, eller om man legger vinflasker løst i en bag, så får passasjerene skylde seg selv...

Originally posted by Spanair

Okay... Da var det med andre ord stor sannsynlighet folk fra Northport eller Widerøe du så da.

Han skrev jo at det var på Norwegian, så da er det vel Northport det er snakk om?

Originally posted by KennethGS

Han skrev jo at det var på Norwegian, så da er det vel Northport det er snakk om?

Ja ser det nå. Da skulle det vel ikke være tvil om hvilket selskap det er snakk om da.. :smile2

Crewkoffertene mine varer max 4-5 måneder fra de er nye. Jeg bruker jo min koffert mye mer enn en gjennomsnittlig passasjer, men det er mye røff behandling ute og går synes nå jeg da.
På den forrige som ble herpa røyk begge hjulene og begge håndtakene på ett bakkestopp på Værnes. Det var litt drøyt etter min målestokk.

Personlig tror jeg at en vanlig passasjer definerer det å "kaste en koffert" litt annerledes enn det en stuer gjør.
Har selv reist med venner og bekjente som har reagert på håndteringen av bagasjen på diverse flyplasser.. Og det, etter min mening, uten at bagasjen ble behandlet noe dårlig.

EDIT: Det er alltid like kjipt å se de måpende ansiktene til folka i kafeterian når en bag detter av bagasjetralla. Oh the walk of shame:cry:

Med hensyn til denne debatten følgte jeg ekstra nøye med på flyplassen idag. Kunne ikke se noen som behandlet bagasje dårlig, men det hender koffeter er så "sprengt" med ting og tang at det skal lite til før hele spretter opp. Måtte off-loade en koffert med hensyn til brannsikkerhet. Ble svimmel av spritdunsten allerede på 10 meters avstand :drunk:

for meg virker det som for enkelte at det er greit at bagasjen blir behandlet røft, det jeg så er noe av det groveste av det grove, jeg reiser mye. Men hvis dere forsvarer at andres bagasje blir behandlet på denne måten så skjønner jeg holdningen til bakkemannskapet på Gardermoen. Men det handler ikke om hva folk har i bagasjen sin, men at man står og kaster bagasje for at man har dårlig til kan ingen forsvare. Men nå ser jeg at de fleste forsvarer dette med dårlig tid, dårlig betalt mm. Det er for all del langt i fra bra. Etter det jeg har sett så vil jeg nok dessverre ikke velge Norwegian neste gang jeg skal fly, at mine eiendeler evt skulle bli mishandlet pga en flytur vil jeg nok ikke risikere.

Det er ingen her som forsvarer dårlig behandling av bagasje, men det har seg sånn at bagasje blir lastet av mennesker. Mennesker som har sine begrensninger og som gjør noen tabber i ny og ne. Spesielt hvis man får tildelt mange oppgaver på kort tid..
Desverre, men sånn er det.

Nå vet jeg ikke hvordan bagasjen til Norwegian blir lastet på Gardermoen, men jeg håper virkelig ikke at begasjen ble dårlig behandlet for underholdningens skyld.

Hvis man skal snu en 737 på 20-25 min, uten å ta knekken på ryggen, så er det klart at det det kan gå litt ut over bagasjen.

Originally posted by KennethGS

Aldri veltet en tralle der altså? :colgate:
Nei, men jeg har sett en kjøre et tralletog over en chock en gang.. Heldigvis uten bagasje, men jeg lo så jeg nesten skvetta litt i undisen^_^

men herregud menneske, vis de bildene eller det skjedde ikke.

Bagasje blir slengt litt rundt, fra du gir fra deg bagen på innsjekk er det minst 4-5 forskjellige personer som flytter din bag fra A - B, og man bør pakke deretter. Er forferdelig mye idiotisk pakking ute og går. Eneste type koffert som virker å funke bra er koffertene av hardplast, meste annet er skit.

Et godt tips hvis du er redd for bagasjen din er å pakke i små rosa Barbie kofferter e.l., da barnebagasje stort sett blir behandlet finere enn vanlig bag :)

Det at du har sett et menneske fra Northport behandle bagasjen din dårligere enn hva du har sett generellt fra SGS/Servisair betyr ikke at Northport behandler bags dårligere enn disse.

Det er ikke bagasjen som blir behandlet dårlig, se på det heller som at bagasjen er dårlig og at alle andre enn stuere behandler de for fint :)

-Nok en Northport ansatt

Passasjeren er vandt til å flytte kofferten fra parketen eller inn i den flotte bilen og er nok forsiktig for ikke å ødelege noe og ikke minst bedre tid. På en tournaround kan det bli opp mot 200-300 kolli. Det er mindre en 5 sekunder pr kolli når lasting/lossing har påbegynt. GDN,WAW og KRK flightene har noen skikkelige tunge kolli, selv de minste bagene. Norwegian har heldigvis fått en del cargo det skal festes forsvarlig og i henhold til regelverket. Det kan nok se voldsomt ut når en loader lemper kofferten opp i flyet og skyver det in i flyet til neste mann inne i flyet som skal stable koffertene inne i cargo compartment. Har forstått det slik at Norwegian tar 25 kr pr kolli.

Det er ikke noen særlig forskjell på Widerøe, SGS, NP, SA. NP behandler faktisk bagasjen bedre en et av de selskapene som jeg nå nevnte. I bagasjesorteringen/PMZ pleier de bare å kaste bagasjen opp i vognene mens vi bærer koffertene inn i vognen.
Jeg har også stått oppe i terminalen å sett SGS kaste bagaje hardt opp i vogner. Det blir travelt når opp til flere tonn bag skal ut og tilsvarende inn igjen.

Det er nok rom for forbedring i alle selskap til å redusere skader. Stuerne må bli mer obs på at folk ser og kan reagere på det de ser. Selv om det travelt, ikke glem å behandle bagasje med RESPEKT!!!

Back