Lasting av baggasje

Originally posted by Kingstone

Ja er stygt redd for det jeg også.. ikke vær så nøye med den vekta da, er jo sånn ca bare. poenget er at vi har vendinger hvor flyet er helt fullt inn og ut igjen hvor vi lissom skal ha 25 min på oss. blitt en del GL delay pga det der ja :p

25 mins bakkestopp har vært og er vanlig på utestasjoner. Iallefall gamle BU stasjoner. Med så kort tid er god planlegging over halve jobben..

Når det gjelder NAS, så har de 20 min turnaround innenlands på alle stasjoner bortsett fra OSL.

Hvorfor klarte ikke Boeing å få lastelukene på motsatt side av fuelingen?? :question:

Skulle tro at de var obs på dette problemet at alle står i veien for hverandre.:old

Nå vet ikke jeg hvordan fuel-bilene står parkert på Gardermoen, men på Værnes er det ikke noe problem om man kjører trekkeren som vist på bildet under. Og hva er grunnen til catering kommer på høyre side? På Værnes kommer den som oftest på motsatt side under lasting av bagasje.

På Værnes er det sjelden det er mer enn 1-1,5 tonn med baggasje om bord i flyene, kan være litt over 2 tonn rundt jul og påske, men jeg har aldri vært med på laste 7 tonn bagasje inn og ut iallefall.

(En litt dårlig tegning, men dere ser nå iallefall sånn ca. hvordan det foregår på Værnes):

52152.jpeg

Om dere ser på det flyet fra SAS lengst borte, blir det lastet etter dette prinsippet der:
http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=15664

Originally posted by rampen

Hvorfor klarte ikke Boeing å få lastelukene på motsatt side av fuelingen?? :question:

Fordi pax skal paa venstre side og lasteaktiviteter paa hoeyre. Dette er standard for hele industrien. Hvis baktrappa brukes, er det lite gunstig aa fuele paa samme side. Samme med lasteluker - du vil iikke ha paxen vinglende rundt bagasjetrallene. Dette er ekstra viktig idag, med alle sikkerhetsforskriftene som finnes.

Cateringen bruker ofte venstre bakdoer for aa unngaa konflikt med lastetraller, men er baktrappa paa, er selvfoelgelig ikke dette mulig.

Catering på OSL kjører så godt som konsekvent på fremre servicedør. Hvorfor de gjør det, må GUDENE vite! De står noe helt ufattelig i veien!

Hvor i flyet utstyret skal har ogsaa litt aa gjoere med hvor catering parkerer ... ;)

Man laster ikke skap og traller inn bak hvis de skal i fremre galley (eller omvendt). Hvis det bare er snakk om faa artikler, hender det at det blir gjort, men man vil ikke trille utstyr gjennom hele flyet.

Virker som LSD og Late Gorumet har forskjellige rutiner på hvem som laster hvor. Jeg har også til gode å se LG på fremre dør.

Vel cateringselskapene laster jo etter hvordan de avtaler med flyselskapene (i teorien) men det varierer en del og ved behov så prøver vi å avtale om de skal på bak eller foran, og hvid vi deboarder med trapp bak så må de kjøre på foran, evt vente med å kjøre på bak. Og det er ikke bestandig fuelling på 'lastesiden' på større widebody-fly fueller man oftest på 'den andre siden'.

På OSL skal catering KUN bruke høyre bak på NAS uansett om det brukes trapp eller ej. Det er fordi det kan pluttselig bli behov for trapp av forskjellige årsaker, som for eks: gaten stopper, ved flybytte og paxen kommer i buss eller innlandsfly kommer på utlands terminal eller motsatt. og på enkelte gater på OSL er bakkefuelen veldig langt bak i forhold til fly så da kan vi bare trekke inn en bagtralle av gangen :angry:

Originally posted by Kingstone

På OSL skal catering KUN bruke høyre bak på NAS uansett om det brukes trapp eller ej. Det er fordi det kan pluttselig bli behov for trapp av forskjellige årsaker, som for eks: gaten stopper, ved flybytte og paxen kommer i buss eller innlandsfly kommer på utlands terminal eller motsatt. og på enkelte gater på OSL er bakkefuelen veldig langt bak i forhold til fly så da kan vi bare trekke inn en bagtralle av gangen :angry:

Ingen regel uten unntak. Enkelte ganger bruker Gate gourmet venstre dør om vi ikke har satt trapp der (men som skal være der!)

Nei det er det slutt på nå. nå kommer de kun inn på høyre selv om ingen av oss ønsker det. det har gate gourmet fått streng beskjed om. og nå har vi fått enda fler trapper og disse skal brukes på ALLE turnarounder hos NAS på osl, selv om det er 10 pax.. men da må det være nok folk til å kjøre trappene å. er det ikke folk bruker jeg den kun når jeg må.

Krever NAS alltid trapp bak på andre stasjoner enn OSL? tenker i forhold til kontrakt

Trur NAS krever trapp her på svg uansett også. Men skal ikke si meg sikker fordi det brukes ikke trapp når det er lite PAX eller fly er tidlige inn. At NAS krever trapp uansett er bare sinnsykt unødvendig og det tar jo opp en mann 1-2min som er en del når vi har 20min på en turnaround. Trur mine overordnede skulle ta dette opp med NAS, men vet ikke utfallet.
Viss det er feks under 100pax ombord er det svært få som går ut bak.

Originally posted by Balle Chlorin

I serien bagasjehåndtering på OSL fikk jo SGS sin dose med pepper i dagbladet på fredag. En ventende journalist observerte at baggasje ble kastet og sparket ute ved flyet. Han hadde aldri sett en bag bli lagt normalt på båndet. Han mente at SAS istedetfor å "relansere service", heller burde konsentrere seg om å ikke herpe baggasjen til kundene sine. :old

.
Jeg reiser en hel del og jeg ser mye rart, men jeg fikk hakeslipp på fredag kveld da jeg så personellet til Norwegian regelrett kastet bagasjen i vognene, jeg ble sjokkert, jeg tror jeg stod ved gate 41, heldigvis fikk jeg alt på kameraet mitt.

Originally posted by Onkel reisende Mack

...jeg så personellet til Norwegian regelrett kastet bagasjen i vognene...

Kunne du vært litt mer spesifikk? Hvor langt kastet de?

Jobber jo med bagasje selv (men ikke med Norwegian riktignok), så det kunne vært interessant å vite hva du legger i det å "kaste"...

Back