Lasting av baggasje

Marius_S

ScanFlyer Blue
Sitter OSL og venter på flyet mitt, og stusse over en liten ting: Når de laster baggasje, kobler de fra en og en vogn og trekker den for hånd bort til båndet, mens på TRD er vognene koblet til trekkeren mens man laster baggasje, og den
blir kjørt frem etterhvert som vognene blir tømt/fylt opp.
Hva er grunnen til at det blir gjort slik på OSL? Virker da som om at dette lengre tid.

Men hvem i huleste er det du mener, gutt?? 'De' kan jo være så mangt...

Dette varierer veldig fra person til person og fly-type. Varierer også med type trekker som blir brukt rundt fly side. Skal en følge reglementet som jeg antar gjelder for de fleste flyselskap skal ikke trekker kjøres under vinge. Dette går på klarering på vingen og at retur på fuel er plassert omtrent akkurat under vingen der trekkeren passerer. Men det mest effektive er jo å bare ha trallene koblet på trekkeren.. Å det er jo hva som er tillfelle på de fleste avgangene fra OSL.

På OSL brukte både SGS og NP denne "teknikken" etter det jeg så. På Værnes gjør både Røros og SGS det på den måten jeg er vant til, altså å bruke trekkeren istedet for å flytte en og en vogn bort til båndet.

Hva gjelder NP har de særs rare metoder på lasting. Om det har blitt sykefravær og i verste fall folk som slutter pga av en kropp som ikke orker mer forundrer meg ikke. Etter hva jeg ser har de pålasterbånd så det holder, men ser som oftest at dette ikke blir brukt. De har blitt bedre nå enn fra de første mnd med stasjon på OSL. Da ble de aldri brukt. Kan skjønne at de dropper bånd som hjelpemiddel når det bare er et par hundre kg load, men NAS har jo mange tunge flighter med opptil 6-7 tonn snuing, og hvis det da ikke blir brukt bånd skal jeg love det sliter på kroppen.

SGS har jo gode rutiner i alle ledd og jeg har lagt merke til at de drar trallene for hånd.
Men mye av det kan forklares med trekkeren de på flyside bruker. Det er en stor diesel trekker som ikke egner seg for kjøring hverken inntil fly eller under vinge. I hvertfall ikke på narrow body fly.

Originally posted by LN-FOC

Kan vi ikke få en sticky for dissing av NP? Det virker som dette er et populært emne.....

høh? Jeg jobber i NP og må si meg enig med Chocks som informerer riktig. Tull at folk ikke bruker bånd og sliter unødvendig på kroppen. Folk har heldigvis tatt til fornuft og bruker nå båndet mye mer.

Vi følger den regelen at kjøretøy skal ikke under vingen og derfor trekker vognene frem manuellt. Samme regel gjelder nok for Værnes også!

Høres bakvendt ut Northport. Hvorfor ikke kjøre trallene frem til båndet? Trenger jo ikke kjøre under vingen for det om.

Kjære Norport. Første vogn kjøres frem til båndet, men da kan man ikke fortsette å trekke videre framover med trucken for da kjører man under vingen. Husk at vi har mye større vogner i forhold til Sola. Hilsen Northport

På Værnes er det ikke noe problem å unngå å kjøre under vingen med trekker koblet til. Man svinger jo trekkeren rett etter man har passert båndet og unngår dermed å kjøre under og vingen og være til hinder for Flytanking.

Originally posted by MountainDew

Kjære Norport. Første vogn kjøres frem til båndet, men da kan man ikke fortsette å trekke videre framover med trucken for da kjører man under vingen. Husk at vi har mye større vogner i forhold til Sola. Hilsen Northport

Trur ikke dere har større traller enn oss nei

Vi kjører slik:

Kjring.jpg

Som du ser, ingen problem med vingen i det hele tatt. Kjører ikke dere slik?

Vede, bortsett fra gaffeltrucker, finnes det ikke kjøretøyer på OSL som er i stand til å manøvrere slik -og det inkluderer trallene.

Seriøst? Det var merkelig. Da forstår jeg hvorfor dere må dra trallene for hånd.

Ved lasting av NAS på OSL er det som regel sinnsykt trangt. fuelbil står i vegen pluss at catering bilen kommer inn på styrbord side. men vi kjører den første tralla helt bort til båndet og kobler fra. så blir da nødt til å dra en og en tralle bort. hvis det bare er en ankomst eller en lang turnaround da fueling ikke kommer, hender det jeg kjører under vingen med forsiktighet kun med de minste el. trekkerene. men tror mange andre i NP har mange rare og teite metoder :drunk: men jeg bruker alltid lastebånd som prinsipp! er fler som ikke bruker dette og det er skummelt. men lastebånd blir alltid benyttet hvis det er en vending på 6-7 tonn uansett

men lastebånd blir alltid benyttet hvis det er en vending på 6-7 tonn uansett

Nå er ikke jeg noen firm expert på lasting og lossing, men har sendt noen NAX fly opp igjenom.

Si meg, 7000kg delt på standard bagvekt innland 11kg = 636 kolli..
Selvom det er frakt inne i bildet så var det aldri snakk om mer enn 2 2,5 tonn i gode gamle dager.

Mulig jeg missforstår deg totalt her.. :D

Blir totalt av og på ;) og bagasjen på NAS har eksplodert i 2007. Da jeg jobbet i Servisair var jeg aldri borti så mye bag på NAS. er ikke unormalt at det er over 3 ton med bag til sør europa på denne tida :cry: så det trengs snart større fly i flåta

Originally posted by Kingstone

Blir totalt av og på ;) og bagasjen på NAS har eksplodert i 2007. Da jeg jobbet i Servisair var jeg aldri borti så mye bag på NAS. er ikke unormalt at det er over 3 ton med bag til sør europa på denne tida :cry: så det trengs snart større fly i flåta

NAX kommer til å dasse rundt med 733 til det ikke finnes deler til dem lengere, jeg tviler meget sterkt på at NAX noen gang har hatt en 7 tonns turnaround, det er 3,5 tonn inn og ut det...

Ja er stygt redd for det jeg også.. ikke vær så nøye med den vekta da, er jo sånn ca bare. poenget er at vi har vendinger hvor flyet er helt fullt inn og ut igjen hvor vi lissom skal ha 25 min på oss. blitt en del GL delay pga det der ja :p

I serien bagasjehåndtering på OSL fikk jo SGS sin dose med pepper i dagbladet på fredag. En ventende journalist observerte at baggasje ble kastet og sparket ute ved flyet. Han hadde aldri sett en bag bli lagt normalt på båndet. Han mente at SAS istedetfor å "relansere service", heller burde konsentrere seg om å ikke herpe baggasjen til kundene sine. :old

Back