Landinger i tåke - hvor tett kan den bli?

Bergern

ScanFlyer Dusty
Landinger i tåke - hvor tett kan den bli?

Hei!
Sitter innhyllet i tåke litt syd for Gardermoen og lurer. Hvor tett må tåken bli før det påvirker luftfarten inn til feks Osl? De kan da vel ikke lande fullstendig i blinde? Eller?
Beklager det naive spørsmålet fra en nybegynner, men har ihvertfall skjønt at dette må være stedet for å fået kompetent svar :-)

Bergern
 
Re: Tåke

Denne Wikipedia-artikkelen forklarer det bra :)

På OSL har de vel CAT III som betyr at de kan lande med sikt ned mot 75 meter...
 
Re: Tåke

Selve landingen kan utføres fullautomatisk dersom RWY og Fly+Besetning er sertifisert for CAT III + Autolanding. I teorien er det derfor ingen begrensninger på sikt for landing, men det har blitt satt en limit på 50M/75M (FAA/JAA) for CAT 3 C, sannsynligvis først og fremst for å muliggjøre taxioperasjoner....
 
Re: Landinger i tåke - hvor tett kan den bli?

Kjenner ikke til hvilke godkjenninger OSL har, men for vår del er det ihvertfall CAT IIIa som gjelder. 200M sikt og 50 fots beslutningshøyde (ca 15 meter over banen).

Har aldri hørt at OSL har CAT II idrift, enten er det CAT I eller så er det CATIII. Mulig det var ett unntak igår (jeg var ikke på jobb da), men tviler egentlig på det. Cat II har liten hensikt egentlig. For vår del er det ingen forskjell på CAT II eller CAT III i utførelsen av landingen (utover at vi kan fly CAT II med manuell landing i 300, mens på 800 må også en CAT II være en autolanding).
 
Re: Tåke

Denne Wikipedia-artikkelen forklarer det bra :)

På OSL har de vel CAT III som betyr at de kan lande med sikt ned mot 75 meter...

Sikt ned mot 75 meter gjelder for take-off. Og da kun hvis du har Head-Up display.
Uten HUD kan du komme ned til 125 meter sikt på take-off.

Ved landing gjelder, som nevnt over, 200 meter sikt og beslutning på 50 fot.
 
Re: Tåke

Sikt ned mot 75 meter gjelder for take-off. Og da kun hvis du har Head-Up display.
Uten HUD kan du komme ned til 125 meter sikt på take-off.

Ved landing gjelder, som nevnt over, 200 meter sikt og beslutning på 50 fot.

Neida, CAT IIIb kan ha RVR ned til 75M såvidt jeg husker.

Ser forøvrig i AIP at OSL er godkjent for CAT IIIb (men for å kunne gjøre det må også både fly, selskap og flygere være godkjent).
 
Re: Landinger i tåke - hvor tett kan den bli?

737 som er vanligst i Norge klarer bare CAT IIIa da den ikke har autopilot på rudder (rollout).
Eller kan de gå lavere med HUD?

W
 
Last edited:
Re: Landinger i tåke - hvor tett kan den bli?

737 som er vanligst i Norge klarer bare CAT IIIa da den ikke har autopilot på rudder (rollout).
Eller kan de gå lavere med HUD?

W

Joda, du kan få 737 med autopilot på rudder, selv om det riktignok ikke er så mange av dem.
 
Back
Top