Hei
Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.
Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025
Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150krBetalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:
https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025
(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)
De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret
Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat
Han mener nok den følelsen av at propellene går for full pinne like før landing - selv om farten ikke øker? Jeg er ingen ekspert på dette, men mener å ha lest det heter feathering?
Litt avsporing.
Ikke alle turboprop endrer på pitchen, men mange gjør det. Vi kjører constant speed på våre, og "outstanding go-around capability" som det står i manualen - nærmest null tap av høyde ved go-around. Ordentlige fly har propellld
Man kan si at det ene er et resultat av det andre. Det eneste du egentlig gjør med throttle er å styre hvor mye drivstoff som kommer inn i brennkamrene - derav også RPM (gjerne indikert som % N1 på turbofan) og kraft.
Skal man se litt overordnet på det så er det ikke nødvendigvis slik at samme RPM alltid gir samme thrust - det avhenger av lufttrykk og temperatur.
Som passasjer har jeg merket at under innflyging kan øket skyvekraft veldig fort komme på og av. Pga. tregheten i rotorenes roterende masse er vel dette bare mulig når N1 og N2 allerede har høyt omdreiningstall, slik CFM kommenterer.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.