Greit nok at de har utsikt fra cockpit, men når man er i stand til å glemme oppkall på frekvensen, og å lande uten klarering, kan man vel i teorien også glemme å scanne rullebanen for eventuelle hindre før man lander? :question:Originally posted by OJB
I tillegg har jo styremennene også utsikt fra rorbua så så veldig dramatisk kan det ikke ha vært. Hvor ofte lander det maskiner på HAU og hva er flytettheten?
Det var da hyggelig!Originally posted by LN-KGL
For å støtte LN-ATC for en gang skyld
Greit nok at de har utsikt fra cockpit, men når man er i stand til å glemme oppkall på frekvensen, og å lande uten klarering, kan man vel i teorien også glemme å scanne rullebanen for eventuelle hindre før man lander?
Som regel legger vi opp vektorering slik at avskjæring og etablering skal kunne foregå ihht lærebøkene. Men dersom man ser på descendprofilene får man inntrykk av at dere gjerne justerer ROD slik at dere er "glidebaneetablert" allerede før avskjæring av localizer? Dasher og andre turbopropfarkoster venter så lenge med descend at de "alltid" vil etablere glidebanen fra oven...Flygekontrolltjenesten kan bidra til å fordele antallet gjøremål over en forholdsvis kort tidsperiode ved å radarlede med gode marginer (unngå ”tight” radarleding). RFL I Kap. 8, pkt. 9.3.6 forskriver at radarleding skal gjøres slik at avskjæring av retningsstrålen (LLZ) skjer ikke mindre enn 2 NM før nominell glidebane skal påbegynnes. Dette bidrar til at flygebestningen får tid til å utføre sjekklister og manøvrering på en ryddig og nøyaktig måte uten tidsnød.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.