Lander på Dispensasjon

Re: Lander på Dispensasjon

Typisk for media å skape sensasjoner. Og samtidig la lufthavnsjefen fremstå som om han ikke vet hva som gjelder angående brannberedskap.

I henhold til prosedyrene i SAS Norge, som er godkjent av tilsynet, kan SAS operere på flyplasser som ikke er erklært "stengt" av myndighetene ned til kategori 2.
 
Re: Lander på Dispensasjon

Nja, synes vel egentlig ikke dette var noen senasjonsproduksjon akkurat. Det ER alvorlig at brannberedskapen ikke er bedre på en flyplass med såpass mye trafikk som Langnes faktisk har. Om SAS har godkjennelse for å lande på flyplasser med ennå dårligere beredskap synes jeg personlig er ganske irrelevant i den sammenhengen. Hvor mange flyplasser har SAS rutetrafikk til med dårligere beredskap enn Langnes?
 
Re: Lander på Dispensasjon

SAS har ikke planlagt trafikk til flyplasser med mindre enn CAT 6.

Grunnen til at Tromsø er nede på CAT 4 i denne perioden vet jeg ikke, sansynligvis mangel på folk, eller kanskje en brannbil eller to som er U/S.

Har opplevd det samme selv på Bardufoss der 3 av 4 brannbiler måtte rykke ut til brann i byggningsmasse, og kun hurtigutrykningsbilen var igjen på flyplassen. SAS/NAX landet på bare CAT 3, men da var det dagslys/tørr bane/lite vind. Når det samme skjedde på vinteren la de seg i holding til de fikk en av bilene tilbake og kunne holde CAT 6. (Eller diverta hvis tidsutsiktene var for lange)

Avinor har ofte klaget på at Forsvaret har for mye utstyr både på Bardufoss og i Bodø mtp overkapasitet på plass og brann siden hva gjelder utstyr.
Nå gikk det aldri mer enn 30 minutter å få tilbake CAT 6 på Bardufoss, fordi flystasjonen har biler til å dekke CAT 6 x 2

Tromsø har dog vært på CAT 4 i lange perioder (6-7 timer) flere ganger før, når biler har blitt U/S.
I wonder why......
 
Re: Lander på Dispensasjon

Hvorfor har de hengt seg opp i 737-800 - både 737-300/400/500/600/700 og A320 og andre charter-maskiner som går fast på TOS er jo større enn Dash 8...
 
Re: Lander på Dispensasjon

Hvorfor har de hengt seg opp i 737-800 - både 737-300/400/500/600/700 og A320 og andre charter-maskiner som går fast på TOS er jo større enn Dash 8...

Fordi B738 er den største maskina som trafikkerer TOS på regulært basis? Men det underbygger jo desto mer at det ikke var snakk om å skape en sensasjon her.

Men takk til M609 for faglig påfyll i sakens anledning, alltid greit å høre det fra proffene! :)
 
Re: Lander på Dispensasjon

Hvorfor har de hengt seg opp i 737-800 - både 737-300/400/500/600/700 og A320 og andre charter-maskiner som går fast på TOS er jo større enn Dash 8...

Pga. antall seter. Det er det som styrer hvilke brannberedskap man må ha. Tromsø og de større norske flyplassene har normalt sett høy nok beredskapskategori for -800, mens de "mindre" norske flyplasser ikke tilfredsstiller kravet. Å oppgradere til en høyere kategori skal koste en del penger (utstyr, ekstra mannskaper osv osv), og en slik oppgradering vil bli dyttet over på selskapene. Bl.a. av den grunn vil man derfor ikke se DY med -800 på alle norske flyplasser fordi det blir for dyrt.
 
Re: Lander på Dispensasjon

Saken er også gjengitt i papirutgaven av Bladet Tromsø. Det fremkommer at det er en pågående arbeidskonflikt mellom de brann- og sikkerhetsansvarlige og lufthavnledelsen som gjør det meget vanskelig å få nok folk til alle skift.

Brannmennene beskriver selv situasjonen som meget alvorlig. Nå forstår jeg at det er en mulighet for at noen her prøver å mele egen kake, men når tillitsvalgte brannmenn sier at en redningsoperasjon som involverer en 738 og det tilgjengelige mannskapet er "dømt til å mislykkes", blir ihvertfall jeg litt urolig.
 
Re: Lander på Dispensasjon

I dag flesker Bladet Tromsø til med enda en forside om Langnes (regner jeg med):
"SAS og Norwegian brøt sikkerhetsreglene; LANDER ULOVLIG"

Hva er det de tuller med der nede? Har ikke kjøpt avisa enda.
 
Last edited:
Back
Top