Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

I tillegg til kapasitetsøkningen så vil mange nøle med å fly med Max de første månedene slik at de antagelig må komme lokkepriser for å få fylt flyene. Og det må selvsagt de som ikke bruker Max svare på... i et marked med økt kapasitet.

Såvidt jeg forstår har Norwegian tidligere ikke skilt mellom 737-800 og MAX i bestillingsbildet (eller turnus for maskinene).
Mon tro om de bør, klarer og ønsker å tydeliggjøre hvilken avganger som flyes med MAX når den tid kommer...?

Y

Hvis disse får viljen sin i gjennom og det blir en full re-sertifisering snakker vi potensielt veldig langt ute i 2020. Selv om jeg ikke tror det blir snakk om en så omfattende prosess

https://www.flightglobal.com/news/a...milies-seek-new-type-certification-fo-459728/

Relatives of 737 Max crash victims want regulators to re-certificate the troubled Boeing narrowbody as a completely new aircraft, and only after crash investigations are complete.

Det er ikke lurt å vente for lenge med å kansellere. Det store flertall booker de siste tre månedene, og venter man for lenge kan det bli det vanskelig å reprotecte. Det vil også ta lenger og lenger tid å få flåten tilbake i luften jo lenger det går. Maskiner skal klareres, personale skal på nye utsjekker osv. Det er mange ting som skal på plass. Boeing sier jo også at det vil ta minst ett år å komme ajour med leveringene.

Visste ikke FAA hva de sertifiserte?

https://www.seattletimes.com/nation-world/roots-of-boeings-737-max-crisis-relaxed-faa-oversight/

In the days after the first crash of Boeing’s 737 MAX, engineers at the Federal Aviation Administration (FAA) came to a troubling realization: They didn’t fully understand the automated system that helped send the plane into a nose-dive, killing everyone on board.

Engineers at the agency scoured their files for information about the system designed to help avoid stalls. They didn’t find much. Regulators had never independently assessed the risks of the dangerous software known as MCAS when they approved the plane in 2017.

Ryanair regner ikke med å få noen 737MAX levert i år, men at de 5 første kommer i januar 2020

China Southern melder de nå kansellerer resten av MAX ordren sin. De hadde 50 i bestilling, men har alt mottatt 26. Så er da 24 som kanselleres. I tillegg hadde de 40 opsjoner

https://airinsight.com/china-southern-cancels-max-order/

China Southern Airlines, the world’s third largest carrier, has now publicly disclosed that it has cancelled its order for up to 64 Boeing 737 MAX aircraft

Avia Capital Partners har saksøkt Boeing for å kunne kansellere ordren sin på 35 maskiner, som ble inngått rett før flyet ble satt på bakken. En ting er at de ønsker kompensert et estimert bortfall av fremtidig profit, men først og fremst ønsker de kunne kansellere ordren og få tilbake forskuddet. Dette er på $35 millioner, hvilket tilsvarer $1 million per fly.
Det siste er dog mest interessant da jeg tidligere ikke har sett noen indikasjoner på hva forskuddet ved bestilling av fly ligger på

https://www.ft.com/content/30a68cd4-c84b-11e9-a1f4-3669401ba76f

Avia ordered 35 Max 8 jets from Boeing before they were grounded worldwide in March, and now it wants the order cancelled. The company says it gave Boeing a cash deposit of $35m to secure the order, and is asking for that amount to be returned with interest, along with $75m in lost profits for a total of $115m in compensatory damages, plus “several times the amount” in punitive damages.

Heller ikke EASA er fornøyd med verken Boeing eller deres planlagte løsning. Så dette ender vel fort i ytterligere forsinkelse

Tiden går fort og jeg blir ikke overrasket hvis MAX ender med å bli grounded i mer enn er år. Så kommer først i trafikk nærmere påske

https://www.seattletimes.com/busine...-strict-demands-for-737-max-return-to-flight/

Europe’s aviation safety agency, which is conducting its own independent review of Boeing’s grounded 737 MAX, is not satisfied with a key detail of Boeing’s fix to the jet. It wants Boeing to do more to improve the integrity of the sensors that failed on the two fatal crashes in Indonesia and Ethiopia, killing 346 people

AOA sensor har samme PN på 737NG og 737MAX sist jeg sjekket. Lite feil på 737NG så statistikken er nok svært bra. AOA sensor er koblet til MCAS på 737MAX.
Om ulykkesflyene er hatt Birdstrike eller annen ytre påvirkning eller sensor feil er ukjent.

Dagens stemningsrapport fra MAX-hjørnet på OSL

081098bff4761f5dd7a3c99fe802401f.jpg

27. august landet en ferry-flight fra Finland (RVN hvis jeg ikke husker feil), og med den var det 4 parkerte MAX8 på samme sted.

Jeg ser forøvrig at AA har satt opp MAX8 på flyvninger f.o.m. 7. jan. 2020 (MIA - SXM).

Attachments

• 4 stk. MAX8.jpg
    4 stk. MAX8.jpg
    121 KB · Views: 279
Back