Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Ser minst to Norwegian maskiner, uten at jeg klarer tolke registreringen på de

Fire skal stå på Moses Lake. SE-RTF, -RTH, -RTI og -RTJ.

SE-RTE og -RTG står på Kelly Field.

SE-RTD står på Boeing Field.
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Jeg tenker, når det første max flyet i Indonesia gikk i havet var det folk høyt oppe i Boeing som satt på alle den informasjonen som nå er kjent rundt produksjon og sertifisering av dette flyet. De gjorde åpenbart ingen verdens ting. Så gikk et nytt fly i bakken, og til og med da slepte Boeing beina etter seg i forhold til å ta flyene ut av trafikk. En ting er hva vi amatører måtte mene eller tro, men det må ha altså ha sittet folk langt oppe i Boeing-systemet med kunnskap om hva som faktisk har foregått, og ikke foretatt seg noe som helst. Det er sjokkerende kynisk
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

I følge Leehamnews, basert på info/data/analyser fra en nylig konferanse snakker vi nå tidligst desember, kanskje Januar, før FAA re-sertifiserer MAX. Samtidig som man tror bpde EASA (Europa) og CAAC (China) kommer til å drøye lenger

https://leehamnews.com/2019/10/21/pontifications-to-no-surprise-max-was-major-topic-at-3-nyc-events/

Before the above news blew up, my key takeaway from talking with people at these events is that it looks like the earliest MAX will be recertified by the FAA in December or possibly January. There is a general consensus Europe’s EASA won’t be concurrent and neither will China’s CAAC.

Samtidig kommer det frem at de fleste flyselskapene ikke er veldig imponert over hvilken kompensasjon Boeing til nå har tilbudt dem. Rabatter på Boeing Global Services og 787 kjøp er ikke helt hva mange tenker seg her

While in New York, I finally was able to get confirmation of something LNA’s Bjorn Fehrm first heard in September on the sidelines of a conference in Berlin: Boeing’s opening compensation offers to airlines and lessors affected by MAX pretty much sucks.

To airlines, Boeing’s opening position is to offer credits for work by Boeing Global Services and discounts (described as steep) on 787 orders. (The 787 skyline falls off a cliff in 2022.) But no discounts on 737 or 777 orders.

Airlines are not, to put it mildly, very receptive

Leasingselskapene skal visstnok være enda mindre fornøyd med tilbudet. Samtidig hevder de at disse problemene egentlig ikke kvalifiserer til erstatting, i motsetning til hva enkelte flyselskap hevder. Uansett, her lukter det enten tøffe forhandlinger eller rettsaker lang vei
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Nå er det vanskelig å vite hva dette koster Boeing, og også hva det har kostet Boeing hittil, men kikker man på deres siste regnskapstall så kan man se følgene (selv om det er andre aspekter enn bare MAX som påvirker i begge retninger her:

Alt i millioner dollar
(I parentes er tilsvarende periode i fjor)

Omsetning Jul-Sep 58.648 (72.786)
Cash flow fra driften Jan-Sep -226 (12.375)
Cash flow fra driften Jul-Sep -2.424 (4.559)
Verdi av lager 73.279 (62.567)
Langsiktig gjeld: 20.298 (10.657)

Det skal sies Boeing sitter på $9.8 mrd i cash, som er ca $2 mrd mer enn i fjor, men når man ser hvordan gjelder har økt med $10 mrd, så er det ingen tvil hvor disse pengene kommer fra. Man ser også lagerverdien har økt med $10 mrd, fra $63 mrd til $73 mrd, og man kan anta at veldig mye av dette er parkerte MAXer

https://boeing.mediaroom.com/2019-10-23-Boeing-Reports-Third-Quarter-Results
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

"How has the 737 MAX grounding affected European aviation? Read the new EUROCONTROL Think Paper #5 to find out.

With the Boeing 737 MAX grounded since mid-March, and no resolution to the crisis expected until early 2020, EUROCONTROL’s Aviation Intelligence Unit
takes a timely look at what impact the grounding and non-delivery of Boeing 737 MAX’s has had on our industry, both operationally and financially."

https://www.eurocontrol.int/sites/default/files/2019-10/think-paper-737max.pdf
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

AvTalk sin episode som kom ut på fredag er viet MAX, utviklingen og problemene her, og gir en god gjennomgang av status
 
Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

American har nå kansellert alle MAX flighter til 16 januar 2020. Da følger nok de andre amerikanske snart etter og jeg tviler på det er siste gang det skyves på



https://www.flightglobal.com/news/a...nes-delays-expected-max-return-to-mid-461367/



Da har American skjøvet på planlagt re-introduksjon av MAX til 5. mars, og Southwest til 6. mars.

Og ingen blir overrasket hvis dette heller ikke blir siste utsettelsen
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Ja hva er forskjellen på disse datoene kontra tidligere datoer for friskmelding?
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Nå er det vanskelig å vite hva dette koster Boeing, og også hva det har kostet Boeing hittil, men kikker man på deres siste regnskapstall så kan man se følgene (selv om det er andre aspekter enn bare MAX som påvirker i begge retninger her:

Alt i millioner dollar
(I parentes er tilsvarende periode i fjor)

Omsetning Jul-Sep 58.648 (72.786)
Cash flow fra driften Jan-Sep -226 (12.375)
Cash flow fra driften Jul-Sep -2.424 (4.559)
Verdi av lager 73.279 (62.567)
Langsiktig gjeld: 20.298 (10.657)

Det skal sies Boeing sitter på $9.8 mrd i cash, som er ca $2 mrd mer enn i fjor, men når man ser hvordan gjelder har økt med $10 mrd, så er det ingen tvil hvor disse pengene kommer fra. Man ser også lagerverdien har økt med $10 mrd, fra $63 mrd til $73 mrd, og man kan anta at veldig mye av dette er parkerte MAXer

https://boeing.mediaroom.com/2019-10-23-Boeing-Reports-Third-Quarter-Results

Boeing tilbyr naturligvis kun peanøtter, men det som virkelig blir spennende er hvor mange rettssaker Boeing må igjennom i etterkant av dette og hva disse rettsoppgjørene kommer til å koste dem.
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

E24 melder at Boeing begynner å levere Max fly i desember og at alle MAX kan settes i drift i januar 2020. ( får ikke kopiert dette inn)
 
Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

E24 melder at Boeing begynner å levere Max fly i desember og at alle MAX kan settes i drift i januar 2020. ( får ikke kopiert dette inn)



Det er nok foreløpig som å selge den berømte bjørnen ...

Based on this schedule, it is [F]possible[/F] that the resumption of MAX deliveries to airline customers could begin in December, after certification, when the FAA issues an Airworthiness Directive rescinding the grounding order.
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Det er nok foreløpig som å selge den berømte bjørnen ...

Begynner se veldig sånn ut, og det tyder på at målet om å ha flyene i trafikk igjen i mars også kanskje er hakket for optimistisk

Og i mens er Airbus opptatt av å selge NEOer


https://www.cnbc.com/2019/11/27/avi...ng-by-early-march.html?recirc=taboolainternal

Don’t bet on the 737 Max to return to the sky in early March, air safety expert says
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Da sitter det ca 50 på BFI, 9 på Everett, 69 i San Antonio og 230 (og stigende) på Moses Lake. Totalt 358.
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

TUI melder at grounding av deres 15 stk 737 MAX har kostet ca 3 milliarder pr 1. okt 2019.
Da har vel DY i teorien tapt noe tilsvarende... men har vel indikert lavere tap såvidt jeg husker.
Er vel antagelig dyrere for et charterselskap å kansellere.

E24
 
Back
Top