Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Tja, fløy med en vanlig DY 737 for noen uker siden. Da var det noen som reagerte på at det sto 737 max på sikkrerhetskortet. :)

Nettopp det jeg mener, enhver hentydning til «Max» må fjernes. Spesielt på sikkerhetskortet...
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Norwegian har tatt en sjekk på SE-RTB som hviler på Málaga (AGP) siden 12. mars.

"#B737MAX in #Málaga is authorized to start up for maintenance work. The mechanics on board are checking the operation of engines and systems. #Curiosities"

https://twitter.com/controladores

46684572054_def528747d_b.jpg
 
737 Max skandalen

Blir egentlig mer og mer sjokkert over hvor dypt dette ser ut til å stikke i Boeing sin organisasjon.
Denne totale manglel på sikkerhetsfokus.

De ser ut til å ha en litt happy go lucky holdning til utfordringene med sikkerheten, selv om de har visst om dette en god stund.

Boeing har ved sin nonchalante holdning, ved ikke å gjøre det som er riktig, nemlig oppgradere, visst at flyene deres ikke er trygge, men bevisst valgt å vente å se.

Hvis ikke noen i Boeing i rettsalen blir dømt for å ha sendt ca 350 mennesker i døden, blir jeg overrasket.

Hadde andre sørget for at så mange døde i fredstid, så hadde man nok blitt buret inne i lamg tid.

Blir spennende å se hva som kommer ut av denne tragedien og hva som blir langtidsskadene for selskapet Boeing.
 
Re: 737 Max skandalen

Boeing har ved sin nonchalante holdning, ved ikke å gjøre det som er riktig, nemlig oppgradere, visst at flyene deres ikke er trygge, men bevisst valgt å vente å se.

Man startet vel arbeidet med å oppdatere MCAS softwaren umiddelbart etter den første (Lionair) ulykken, samt ga advisory om hva man skulle gjøre hvis det samme skjedde igjen i mellomtiden før dette ble installert. Så dette vel stemmer ikke. Om dette var nok er en annen sak...
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Og nå må de ansatte hos Spirit jobbe mindre og få mindre betalt da de ansatte i produksjonen av 737 kropper bare skal jobbe 32 timer i uken

http://m.atwonline.com/manufacturers/spirit-aerosystems-cuts-hours-response-max-slowdown

Spirit AeroSystems, the aerostructures provider for 70% of the Boeing 737, will shorten its workweek to 32 hours as a result of the aircraft’s production slowdown. The shortened weeks will begin June 21, the Society of Professional Engineering Employees in Aerospace (SPEEA) said June 7. The move affects all salaried, management and executive employees working on commercial aircraft programs, and will reduce weekly salaries by 20%

*artikkelen er bak btalingsmur
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

FAA sjefen sier de ikke har noen tidsplan på MAX re-sertifiseringen, men at flyet vil være i luften senest i desember
 
Re: Norwegian, 737 MAX og operative konsekvenser/innleie 2019

Dette har ingenting med hysteri å gjøre. Isolert sett er hendelsen med MCAS håndterbar, men det er prosessene rundt godkjenning av 737 MAX som er utfordringen.
Her er det mye som må avklares og samtidig sørge for at vi for fremtiden er sikker på at når ett fly har typegodkjenning så er denne basert på objektive vurderinger og ikke masse dokumentasjon fra produsent som ikke blir godt nok kvalitetssikret av en uhildet organisasjon.
Her er det avdekket mye rart som skal avklares og når operatørene ikke har fått info om systemet kan en stille seg spørsmålet: Er det andre ting med MAX eller andre flytyper som også skulle vært bedre opplyst?

Er det "typegodkjenning basert på objektive vurderinger av en uhildet organisasjon" (som du sier), eller det typegodkjenning basert på faktisk og eksplisitt kunnskap om produktet (og gjeldende regelverk) som er det vesentlige for å ta en god og riktig avgjørelse? Det tette samarbeidet mellom Boeing og FAA gir en "hands-on" kunnskap til enhver tid og er en absolutt nødvendighet som bør få fortsette.

Å avklare ting er fint, men ikke avklare én gang for alle, som det virker som om du impliserer her. Sikkerhetsarbeid er en kontinuerlig prosess, og det vil hele tiden være ting som kan gjøres bedre.

Utfordringen nå er at det tar (for) lang tid å få MAXen opp i lufta igjen. Jeg mener det er helt andre bakenforliggende årsaker til dette enn sikkerhet, nemlig politikk, handelskrig, maktkamp og konkurranse, for å nevne noen.
 
Re: Norwegian, 737 MAX og operative konsekvenser/innleie 2019

Utfordringen har vel vært at FAA ikke har hatt tilgjengelige ressurser til å ettergå alle detaljer i det Boeing har lagt frem og dermed er noe av godkjenningen basert på Boeing sine konklusjoner.
Er sikkert ikke helt uvanlig, men i denne saken fikk dette fatale konsekvenser for svært mange og da skal det «ryddes», noe som tar tid.
Situasjonen mellom Kina og USA gjør nok ikke denne jobben enklere for dem, men nå kan det ikke være tvil om noe i prosessen før den flyr igjen og det tar mye tid.
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

I Ethiopian sitt inflight-magasin er de herlig ærlige:

eff0e5fad4be390f0ff886bcf7f849cf.jpg
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

I Ethiopian sitt inflight-magasin er de herlig ærlige:
Det stemmer ikke med tallet de viser på sin egne websider. Teller man her med alle betydninger av ordet "grounded"?
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Det stemmer ikke med tallet de viser på sin egne websider. Teller man her med alle betydninger av ordet "grounded"?



Magasinet er riktig, slik man bruker «grounded» i bransjen. Da hadde 5, en krasjet, så da er det igjen 4. Alle grounded, som det heter på utenlandsk
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Ser ut som Smartwings måtte leie inn en A350 fra Ethiopian 16. juni; Da fløy den ADD-FRA i egen rutetrafikk, så tom FRA-PRG for å fly PRG-HER-PRG, og tilbake til FRA tom og hjem til ADD med ET-rutenummer.
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Hvor lenge er det et MAX fly kan stå på bakken før det må utføres service på det?
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Hvor lenge er det et MAX fly kan stå på bakken før det må utføres service på det?

De står ikke uten tilsyn. Småjobber gjøres og motorene startes med jevne mellomrom. Før de kommer tilbake i tjeneste, gjøres det innfasingssjekker og pålagte arbeider.
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Og på BFI må de nå bruke de ansattes parkeringsplasser for å parkere fly

8de4286c5f6a6acc91579d47ebf3d57f.jpg
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Og MAX piloter som har vært skadelidende på grunn av groundingen går nå til massesøksmål mot Boeing

https://mobile.abc.net.au/news/2019...inst-boeing-over-737-max/11238282?pfmredir=sm

More than 400 pilots have joined a class action against American plane manufacturer Boeing, seeking damages in the millions over what they allege was the company's "unprecedented cover-up" of the "known design flaws" of the latest edition of its top-selling jet, the 737 MAX
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Er denslags bilder egentlig god eller dårlig reklame for selskapene som har bestilt dem? Bestiller man juletur med Tui nå så vet man jo at man risikerer å havne på det flyet.
 
Back
Top