Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Jeg mener akkurat det samme som jeg skrev den gangen. Da flyene ble satt på bakken, kunne de like gjerne bare ha flydd videre. Da var all nødvendig informasjon for å fly sikkert allerede absorbert av piloter og myndigheter. (At Boeing gjorde feil med MCAS er selvfølgelig også klart, og det har jeg jo poengtert.)

Og Boeing innrømmer nå mangler... https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/05/Boeing-erkjenner-feil-ved-737-MAX-simulator

Southwest antar nå at de første oppdateringen for simulator er på plass sent på året

Ikke vet jeg - kanskje flyet er feilfritt dersom pilotene hadde vært klar over hva som var "feil" med flyet
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Var ikke en av utfordringene at MCAS bare brukte én eneste sensor? Kan man fikse det kun ved oppdatering av software?
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Var ikke en av utfordringene at MCAS bare brukte én eneste sensor? Kan man fikse det kun ved oppdatering av software?

Ja, bare endring av software. Begge AoA-sensorene var koblet til flyets systemer, men MCAS "tolket" signalene på en heller enkel alternativ måte (én sensor av gangen).
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Var det ikke også snakk om å gjøre MCAS mindre «aggressiv» når den slår inn også? Er var det bare snakk om det?
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Var det ikke også snakk om å gjøre MCAS mindre «aggressiv» når den slår inn også? Er var det bare snakk om det?

Det er korrekt, MCAS er langt mindre «aggressiv» både i bevegelser og den vil nå koble seg ut etter et antall «forsøk». Bekymrings fullt er at MCAS nå er tilbake slik den ble presentert til FAA for løsnings sertifisering. Boeing leverte Max med en mer aggressiv versjon.
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Det er korrekt, MCAS er langt mindre «aggressiv» både i bevegelser og den vil nå koble seg ut etter et antall «forsøk». Bekymrings fullt er at MCAS nå er tilbake slik den ble presentert til FAA for løsnings sertifisering. Boeing leverte Max med en mer aggressiv versjon.

Et annet punkt er vel at virkningen av MCAS aldri skal bli kraftigere enn at den kan overkjøres av høyderoret.
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Indonesia snakker om å sette MAX på bakken inn i 2020 og sier de vil kjøre sin egen sertifisering

https://atwonline.com/safety/indonesia-may-ground-boeing-max-beyond-2019

Indonesia regulators might extend the grounding of the Boeing 737 MAX until 2020 as it makes its own deliberations over the certification of the aircraft and pilots.

Og China Eastern krever nå Boeing for å dekke tapene sine

https://atwonline.com/airframes/report-china-eastern-files-claim-boeing-over-max-losses

China Eastern Airlines has filed a claim with Boeing over losses incurred from the grounding of its Boeing 737 MAX 8 aircraft, according to a news report.
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Man får jo en liten følelse av at historien repeterer seg selv nå man leser denne artikkelen om Niki Lauda, Lauda Air og 767 maskinen som styrtet i 1991

Her gikk jo Boeing opprinnelig ut med at dette var noe pilotene kunne ha fikset, før det visste seg at 767 hadde en konstruksjonsfeil som kunne bli fatal

https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20161227/niki-lauda-kan-ha-raddat-ditt-liv/

Konstruktionsfelet var så omfattande att hela Boeings flotta påverkades. Boeing beordrade då ett mekaniskt låssystem till alla flygplan så att reverseringenaldrig kunde utlösas under flygning. Lauda hade vunnit. Igen.
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Man får jo en liten følelse av at historien repeterer seg selv nå man leser denne artikkelen om Niki Lauda, Lauda Air og 767 maskinen som styrtet i 1991

Det er flere likhetstrekk. Med tanke på Lion Air og det at maskinen evt. ikke skulle vært i luften om man hadde holdt seg til vedlikeholdsreglene.
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Da vil det nok ta sin tid å få alle disse tilbake i trafikk da ...

Once regulators approve Boeing Co’s grounded 737 MAX jets for flight, each aircraft will likely require between 100 and 150 hours of preparation before flying, officials from the three U.S. airlines that operate the MAX told Reuters.

The preparations were discussed at a meeting between Boeing and MAX customers in Miami earlier this week, and include a list of items ranging from fluid changes and engine checks to uploading new 737 MAX software. The estimated time frame does not include pilot training, they said.

https://www.reuters.com/article/us-...qY9rkBHV6Bs1u6jfT4L67jeEGCuLNiH0IYZEMyuL1O60U
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Samme artikkelen på e24.no, da ryker avgårde endel timer her, men de flyene må jo komme seg i lufta etterhvert, men billig blir det ikke..

https://min.e24.no/a/RRK0V8

Sent from my HTC U12+ using Tapatalk
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Da vil det nok ta sin tid å få alle disse tilbake i trafikk da ...



https://www.reuters.com/article/us-...qY9rkBHV6Bs1u6jfT4L67jeEGCuLNiH0IYZEMyuL1O60U



Men samtidig oppi dette så er de jo ikke akkurat det som tar mest tid. Litt avhengig av størrelsen per arbeidslag så er det jo ikke så mange dager per fly. Så kommer jo da an på hvor mange folk man har tilgjengelig

Dessuten, fly som står parkert i et halvt år må jo uansett fikses litt på før de skal tilbake i trafikk
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Nå kommer jo MAX seg i luften igjen og vil være trygg, men spørsmålet endel flyselskap må stille seg er i hvilket omfang eller hvor lenge folk vil forsøke unngå MAX?

Overhodet ikke noe som helst problem så lenge flyselskapene ikke maler «MAX» utenpå flyet eller skriver det på noe inni. Bortsett fra noen av oss på flyprat og et par-tre andre nerder er det ikke en kjeft som vet hva de flyr med.
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Overhodet ikke noe som helst problem så lenge flyselskapene ikke maler «MAX» utenpå flyet eller skriver det på noe inni. Bortsett fra noen av oss på flyprat og et par-tre andre nerder er det ikke en kjeft som vet hva de flyr med.

Tja, fløy med en vanlig DY 737 for noen uker siden. Da var det noen som reagerte på at det sto 737 max på sikkrerhetskortet. :)
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Noe nytt om når MAX'ene kan være tilbake i trafikk?
 
Back
Top