Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Glemte Boeing å si i fra at AoA feil advarselen var tillegg og ikke standard?

https://www.bloomberg.com/news/arti...n-t-mean-to-deactivate-pilot-alert-on-737-max

The disagree alert was intended to be a standard, stand-alone feature on Max airplanes,” the company said. “However, the disagree alert was not operable on all airplanes because the feature was not activated as intended.

Boeing sier også det ikke var/er noe feil med MCAS i seg selv

https://www.flightglobal.com/news/a...g-ceo-defends-mcas-and-addresses-pilo-457769/

Boeing CEO defends MCAS and addresses pilot procedures
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken


Vel, han har faktisk et poeng. MAX8 er PR-messig et mareritt, godt eksemplifisert av kunder som blir paniske ombord på en 738 når de leser 737-800/737-MAX8 på inflight safety kortet. Selv folk her på forumet planla flyreiser for å unngå MAX før alle ble satt på bakken. Men det spørs om om det er gjennomførbart å gjøre endringer på flyet som gjør at det ikke lenger trenger MCAS, og kalle det for noe nytt, uten at kassa er tom og Boeing bukker under.
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Tre artikler som setter Boeing i et særs dårlig lys (2 første kan leses om du slår av adblocker, WSJ krever abo)
https://www.seattletimes.com/busine...-in-race-to-certify-planes-including-737-max/

https://www.washingtonpost.com/busi...droom-amid-max-crisis/?utm_term=.4bccc7b488f9

https://www.wsj.com/articles/boeing...-year-before-telling-faa-airlines-11557087129

Starten på artikkelen fra Seattle times:

In 2016, as Boeing raced to get the 737 MAX certified by the Federal Aviation Administration (FAA), a senior company engineer whose job was to act on behalf of the FAA balked at Boeing management demands for less stringent testing of the fire-suppression system around the jet’s new LEAP engines.

That June he convened a meeting of all the certification engineers in his unit, who collectively agreed with his assessment. Management initially rejected their position, and only after another senior engineer from outside the MAX program intervened did managers finally agree to beef up the testing to a level the engineer could accept, according to two people familiar with the matter.

But his insistence on a higher level of safety scrutiny cost Boeing time and money.

Less than a month after his peers had backed him, Boeing abruptly removed him from the program even before conducting the testing he’d advocated.
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Ny dokumentar ute fra 60 minutes Australia

Så bare de 3 minuttene i kaffepausen min, bare det gir meg frysninger og får helt vondt i sjela.

Man er jo sjanseløst fortapt, selv om man er selveste Tom Cruice eller mr. Sullenberger.
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Viser helt tydelig for meg at Boeing har store problemer. Her bør noen bli stilt ansvarlig for å skynde på for å få flyet sertifisert uten at større endringer blir undersøkt og forstått skikkelig. At MCAS systemet ikke er nevnt i treningsmateriell til piloter eller flyselskaper er kriminellt av Boeing. Blir interessant å se om CEO Dennis Muilenberg må ta hatten sin å gå etter hvert som disse avsløringene blir kjent.
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

I følge denne videoen var det et bevisst valg av Boeing å kun bruke en sensor for MCAS systemet, fordi at hvis de skulle brukt flere sensorer ville FAA krevd Sim-Trening.
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

En må prøve å ha to tanker i hodet samtidig her:

1. Noen bør/må ta skylden/ansvaret

MCAS (og mangel på info) var ikke mye å skryte av, og hoder vil rulle; kanskje til og med Dennis "We own it" Muilenburgs. (Det hjelper vel ikke stort, men menneskers reaktive appetitt på syndebukker skal nok tilfredsstilles.)

2. MAXen er helt trygg

Det tryggeste valget for flysikkerheten er å få MAXen opp i lufta igjen. Flyet er helt safe, pilotene har fått utfyllende info, og det finnes ikke noe godt alternativ til sikrere trafikkavvikling av verdens flight schedules på verken kort eller mellomlang sikt.
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

En må prøve å ha to tanker i hodet samtidig her:

2. MAXen er helt trygg

Det tryggeste valget for flysikkerheten er å få MAXen opp i lufta igjen. Flyet er helt safe, pilotene har fått utfyllende info, og det finnes ikke noe godt alternativ til sikrere trafikkavvikling av verdens flight schedules på verken kort eller mellomlang sikt.

Den 12 mars da en del land begynte å sette Max på bakken skrev du dette:

"For meg ser dette mest ut som en blanding av handelskrig og politisk korrekthet."

Mener du fortsatt at Max ble satt på bakken helt uten grunn?
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Jeg mener akkurat det samme som jeg skrev den gangen. Da flyene ble satt på bakken, kunne de like gjerne bare ha flydd videre. Da var all nødvendig informasjon for å fly sikkert allerede absorbert av piloter og myndigheter. (At Boeing gjorde feil med MCAS er selvfølgelig også klart, og det har jeg jo poengtert.)
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Ble dette gitt god nok beskjed om? Eller kan operatørene ikke har fulgt godt nok med?

https://www.seattletimes.com/busine...ax-cockpit-limiting-ability-to-shut-off-mcas/

Boeing altered key switches in 737 MAX cockpit, limiting ability to shut off MCAS


But as Boeing was transitioning from its 737 NG model to the 737 MAX, the company altered the labeling and the purpose of those two switches. The functionality of the switches became more restrictive on the MAX than on previous models, closing out an option that could conceivably have helped the pilots in the Ethiopian Airlines flight regain control.
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Ble Boeing advart før Ethiopian ulykken?

https://www.nytimes.com/2019/05/14/business/boeing-737-max-ethiopian-plane-crash.html

Weeks after the first fatal crash of the 737 Max, pilots from American Airlines pressed Boeing executives to work urgently on a fix. In a closed-door meeting, they even argued that Boeing should push authorities to take an emergency measure that would likely result in the grounding of the Max.

The Boeing executives resisted. They didn’t want to rush out a fix, and said they expected pilots to be able to handle problems.
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Interessant sammendrag av dagens høring i Washington av Seth Miller. Jeg har tidligere nevnt dette med ‘weakest link’ og det synes som at FAA har en litt annen filosofi. I hvertfall når det gjelder utenlandske operatører ..

https://paxex.aero/2019/05/highligh...XTrp4r7sgtmBmlNY1S_J6DW6WXqYluIpWNW_rXUBy7qWc

Behold the difference between the Federal Aviation Administration (FAA) and the National Transportation Safety Board (NTSB). The US House of Representatives Transportation & Infrastructure Committee‘s Aviation subcommittee held a hearing on May 15 focused on the 737 MAX certification process, crashes, grounding and other associated events. The FAA was represented by Acting Administrator Daniel Elwell while Chairman Robert L. Sumwalt represented the NTSB. Not surprisingly, Elwell took most of the heat during the hearing, but the way in which he responded, compared to the responses of Sumwalt, are telling in many ways.
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

TUIFly Nordic utgår från att deras Boeing 737-MAX kommer vara groundade minst fram till September.
 
Back
Top