Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Etter å ha sirklet en stund, satte den kursen mot Istanbul før de svinger østover igjen ... Unreal .. Tel Aviv kanskje? MAX Frihavn .. ?

Bare de ikke går til Constanta.
Da kommer det raskt opp noe MIG`er og hilser på.
Vi ble fortalt vi var minutter unna da de ikke fant landingstillatelsen....
1 times holding og noen telefonsamtaler til hovedstaden gjorde susen.
Hyggelig med visits da.


:fly
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Ja syns synd på de oppe i Travel Service flyene nå.. Flyet fra Dubai har sirklet over svartehavet en stund å er nå vei i marsjhøyde over Istanbul. Flyet fra Kapp Verde ser ut som har rettning Israel.

Israel flyet skulle dit i utgangspunktet, så den har gått etter rute.

Når ble flyforbudet fra EASA innført? Var inne å så tidligere, og stusset litt på alle Smartwings flyene som ikke så ut til å bry seg om forbudet.
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Smartwingsflighten fra SID sirkla en stund ved Malta, og har nå satt kursen vestover...
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Israel flyet skulle dit i utgangspunktet, så den har gått etter rute.

Når ble flyforbudet fra EASA innført? Var inne å så tidligere, og stusset litt på alle Smartwings flyene som ikke så ut til å bry seg om forbudet.

Jeg snakket om flyet fra SID Kapp Verde som skulle til Praha.. Men det ligger.nå i holding ved Malta. Snart 6 timer i lufta.
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Jeg snakket om flyet fra Kapp Verde som skulle til Praha.. Men det ligger.nå i holding ved Malta. Snart 6 timer i lufta.

Beklager misforståelsen. Forøvrig stikker de vestover nå, så da får vi håpe de har fått landingstillatelse i orden.
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Maskinen som landet i TLV kom fra TFS, og hadde TLV som destinasjon hele tiden.
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Jeg snakket om flyet fra Kapp Verde som skulle til Praha.. Men det ligger.nå i holding ved Malta. Snart 6 timer i lufta.
Vi hadde ca 7:15 i lufta DXB-OSL for en mnd siden og det er vel oppimot maks vil jeg tro. Da kommer de seg i alle fall ikke til Praha
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Jeg snakket om flyet fra SID Kapp Verde som skulle til Praha.. Men det ligger.nå i holding ved Malta. Snart 6 timer i lufta.

På vei vestover .. Tunis? - Har begynt nedstigning, så ser slik ut.

FlyDubai på vei ut fra Bucharest på noe som ser ut som et ferryflightnummer. Tipper Helsinki-maskinen vil gjøre det samme.
 
Last edited:
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Kan det være Smartwings selv som holder maskinene i lufta mens de bestemmer seg for hvor de vil parkere dem?
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Har der været “incidents” af same skuffe hos vestige selskaber?

Det hele lyder umiddelbart som en overreaktion, og det skulle ikke genere
mig at gå ombord i en Norwegian Max i morgen, hvis det ellers lod
sig gøre!

Med forbehold for min uvidenhed ud i det tekniske og med de bedste ønsker
om en god nat!

Viv
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Smartwings Dubai Praha sirkler fortsatt over Svartehavet. En utrolig situasjon! La de gå til destinasjonen sin, også får de bli der. Kan de returnere til Dubai? Det blir vel for langt kanskje?

Ser ut som den går til Ankara nå. Har begynt nedstigning ..
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Har der været “incidents” af same skuffe hos vestige selskaber?

Det hele lyder umiddelbart som en overreaktion...
Viv

Hvor mange "incidents" af same skuffe kan det være for at det ikke skal være en overreaksjon for deg ?
 
Last edited:
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Hvor mange "incidents" af same skuffe er nødvendig for at det ikke skal være en overreaksjon for deg ?

Fordi naboen og naboens nabo krasjer i sin Tesla på vei inn i hvert sitt kryss, så betyr det ikke dermed at det er noe feil på alle Teslaer som kjører inn i et kryss, og at alle Teslaer dermed får kjøreforbud... Kjøreforbud ville de kanskje fått om etterforskningen konkluderere med at det er en produksjonsfeil eller lignende på en serie med Teslaer. At du hevder det er samme skuffe får du stå for selv, da det er så mange ulikheter tilstede i disse to hendelsene. Det er en ganske bold påstand å si at hendelse, årsak og utfall er den "samme skuffen" i begge ulykkene.

I MAXen sitt tilfelle startet Kina en snowballing effekt som man selvsagt ikke skal undervurdere. At Kina groundet MAX er som tidligere nevnt vel så politisk som reell frykt for at produktet MAX er skyldig i Ethiopian krasjen.
 
Last edited:
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Fordi naboen og naboens nabo krasjer i sin Tesla på vei inn i hvert sitt kryss, så betyr det ikke dermed at det er noe feil på alle Teslaer som kjører inn i et kryss, og at alle Teslaer dermed får kjøreforbud... Kjøreforbud ville de kanskje fått om etterforskningen konkluderere med at det er en produksjonsfeil eller lignende på en serie med Teslaer. At du hevder det er samme skuffe får du stå for selv, da det er så mange ulikheter tilstede i disse to hendelsene. Det er en ganske bold påstand å si at hendelse, årsak og utfall er den "samme skuffen" i begge ulykkene.

I MAXen sitt tilfelle startet Kina en snowballing effekt som man selvsagt ikke skal undervurdere. At Kina groundet MAX er som tidligere nevnt vel så politisk som reell frykt for at produktet MAX er skyldig i Ethiopian krasjen.

Hvis 0,6% av alle Tesla hadde krasjet med dødelig utgang i løpet av få måneder, med ukjent årsak, så tenker jeg at bilene hadde mistet status som godkjent kjøretøy temmelig raskt.
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Hvis 0,6% av alle Tesla hadde krasjet med dødelig utgang i løpet av få måneder, med ukjent årsak, så tenker jeg at bilene hadde mistet status som godkjent kjøretøy temmelig raskt.

0.6% forutsetter vel at Tesla’ene krasjet 100% av kjøreturene ? Når det gjelder 737 MAX 8 (og 9) så skal man vel regne ut antall ulykker delt på totalt antall avganger - det er vel rundt 8500 avganger i uken med MAX 8 (en kan vel være enig om at begge ulykkes flyene også hadde gjennomført en rekke flyvninger uten uhell ?). Så 2 ulykker fordelt på totalt antall flyvninger - som utvilsomt er allt for mye - men det utgjør ikke 0.6%.

Fra forum medlemmet med desidert mest MAX 7, 8 og 9 flyvninger over huset !
 
Last edited:
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Hvor mange "incidents" af same skuffe kan det være for at det ikke skal være en overreaksjon for deg ?

Jeg stillede et spørgsmål, fordi jeg gerne vil vide, om der har været
“Incidents”, der eventuelt kan relateres til det tekniske “issue”, der har
forårsaget 1, måske 2 styrt, med en grounding af det meste
af verdens MAX flåde til følge!
Indtil nu har jeg kun fået to temmelig arrogante svar!

Når jeg har fået et konkret svar, bliver jeg forhåbentlig lidt klogere!
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Jeg stillede et spørgsmål, fordi jeg gerne vil vide, om der har været
“Incidents”, der eventuelt kan relateres til det tekniske “issue”, der har
forårsaget 1, måske 2 styrt, med en grounding af det meste
af verdens MAX flåde til følge!
Indtil nu har jeg kun fået to temmelig arrogante svar!

Når jeg har fået et konkret svar, bliver jeg forhåbentlig lidt klogere!
Det ser ikke ut som om noen vet om noen tidligere incidents / hendelser.
Jeg la ut det samme spørsmålet i tråden om Ethiopian tidligere uten å få noe svar.....
https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=148225&page=8
 
Re: Land og flyselskap som setter 737 MAX på bakken

Jeg stillede et spørgsmål,...Indtil nu har jeg kun fået to temmelig arrogante svar!


Du kom også med en påstand, som sikkert kan oppfattes som arrogant blant noen:
Det hele lyder umiddelbart som en overreaktion, og det skulle ikke genere
mig at gå ombord i en Norwegian Max i morgen, hvis det ellers lod
sig gøre!
 
Last edited:
Back
Top