Laksefrakt fra Evenes - Qatar/Virgin bekreftet

Re: Laksefrakt fra Evenes - Qatar bekreftet

QR8010 tok nettopp av fra LUX mot EVE

Da var'n på vei ...

Attachments

• qreve.jpg
    qreve.jpg
    108.2 KB · Views: 1,814

Seafoodflyer (Martin Langaas) har forresten lagt ut endel bilder på hans instagram profil fra forberedelsene der oppe. Og kommer sikkert mer

Her er rutetider:
Luxemburg – Evenes – Doha fra 14DES20
QR8010 LUX1640 – 2000EVE 77W 1
QR8010 LUX0940 – 1300EVE 77W 24

QR8011 EVE2130 – 0625+1DOH 77W 1
QR8011 EVE1430 – 2325DOH 77W 24

Uten cargo i kabinen, er det vel kun pilotene. Er det cargo oppe, trengs det en per pax-seksjon som ‘brannvakt’ tror jeg. Men det virker som at praksisen varierer litt.

Flyvertinner er observert på flytrappa på hver flight😊 Tydeligvis obligatorisk selfie som må sikres😊

Så flygingene gjennomføres med fullt mannskap? Litt overraskende synes jeg.

Espen

Ser ut som ruten reduseres til 2x ukentlig

Takk for interessant info. Tviler på at det fraktes sjømat i kabinen på QR-flygingene fra EVE, men det er jo ikke sikkert at det er fullt antall CC med på disse flygingene heller.

Espen

Kommer jo fra Luxembourg så mulig det er med frakt derfra som skal ned til Doha

EASA reglene sier følgende :

3. Operational aspects for Transport of Cargo in passenger compartment
Cargo shall only be transported by Operators holding valid Cargo transport approvals. Crew composition
a) Operations without passengers shall still require the presence of cabin occupants to survey and access all areas of the cabin during all phases of flight. Any fire that might occur must be timely detected and effectively fought utilizing the available existing emergency equipment. .......

https://www.easa.europa.eu/document...guidelines-transport-cargo-passenger-aircraft

Her er rutetider:
Luxemburg – Evenes – Doha fra 14DES20
QR8010 LUX1640 – 2000EVE 77W 1
QR8010 LUX0940 – 1300EVE 77W 24

QR8011 EVE2130 – 0625+1DOH 77W 1
QR8011 EVE1430 – 2325DOH 77W 24

Ser ut som ruten reduseres til 2x ukentlig

Rutetidene jeg fant var fram til nyttår, så mulig det var planlagt med 2xUkentlig fra 2021?

Stusser litt på valg av flyoperatør hvis ruten til USA skal vare over tid. Virgin flyr jo normalt ikke ren frakt utenom kanskje nå i COVID-19 krisen. Jeg har problemer med å se at VS kommer til å fly pax og sjømat i buken fra EVE til USA etter at pandemien er over.

Espen

Stusser litt på valg av flyoperatør hvis ruten til USA skal vare over tid. Virgin flyr jo normalt ikke ren frakt utenom kanskje nå i COVID-19 krisen. Jeg har problemer med å se at VS kommer til å fly pax og sjømat i buken fra EVE til USA etter at pandemien er over.

Espen

Qatar flyr heller ikke pax selv om de bruker pax-maskin. ;) Det blir i tilfelle ren cargo.

Men slik jeg har forstått det kommer Qatar til å oppretteholde flygingene med B777F og/eller B747-8F etter COVID-19. Virgin har ingen fly å sette inn etter at pax-trafikken etterhvert er tilbake på normalt nivå. Å fly tomme pax-fly kun med frakt i buken blir vel ikke god butikk eller god flåteutnyttelse i en normalsituasjon i fremtiden eller? Derfor virker Virginplanene relativt kortvarige på meg.

Espen

Virgin vil ha overskudd på fly i minst to år til, kanskje lenger. Man kan fly mye laks i denne perioden.

Men slik jeg har forstått det kommer Qatar til å oppretteholde flygingene med B777F og/eller B747-8F etter COVID-19. Virgin har ingen fly å sette inn etter at pax-trafikken etterhvert er tilbake på normalt nivå. Å fly tomme pax-fly kun med frakt i buken blir vel ikke god butikk eller god flåteutnyttelse i en normalsituasjon i fremtiden eller? Derfor virker Virginplanene relativt kortvarige på meg.

Espen

Ikke hvis flyene får bedre inntjening på andre ruter. Men hva fasit blir, er jo uansett ren gjetting.

Og hvor mye vektstraff får en 77F fra EVE?

Back